Home » Știință » Primii bebeluşi asupra cărora se foloseşte editarea genetică au un risc crescut de deces timpuriu

Publicat: 06.06.2019
Un studiu recent a ajuns la concluzia că bebeluşii al căror cod genetic a fost editat cu CRISPR prezintă un risc de 21% de a muri înainte de a atinge speranţa medie de viaţă.

În urmă cu jumătate de an, s-au născut doi gemeni al căror ADN a fost editat cu tehnica CRISPR de către omul de ştiinţă chinez He Jiankui. Rapoarte recente arată că el şi-a continuat munca, iar în vara acestui an se va naşte un al treilea astfel de bebeluş. În ciuda intenţiilor onorabile ale cercetătorului, comunitatea ştiinţifică şi publicul larg au început să ridice întrebări legate de siguranţa folosirii acestei tehnici asupra oamenilor şi, mai ales, asupra implicaţiilor etice, notează Science Alert.

Problema eticii editării genetice este foarte spinoasă şi a creat multiple tabere, dar prima întrebare, cea legată de riscurile acestei proceduri, pare să îşi fi găsit răspunsul într-un studiu publicat într-un studiu publicat în revista Nature Medicine.

Noul studiu a ajuns la concluzia că bebeluşii care trec prin această terapie de editare a ADN-ului au un risc crescut cu 21% de a nu mai ajunge la speranţa medie de viaţă.

În cadrul studiului, cercetătorii au identifcat faptul că aceeaşi secvenţă a codului genetic care oferă, în mod teoretic, imunitate în faţa virusului HIV, are un dezavantaj major, crescând vulnerabilitatea faţă de virusul Nilului de Vest şi  infecţiilor gripale periculoase.

„Am aflat că editarea genetică conduce spre un risc de deces prematur mai mare”, a declarat Rasmus Nielsen, cercetător implicat în acest proiect. „Riscul ridicat de această procedură este mare. Am rămas uimiţi atunci când am realizat dimensiunile riscului”, a adăugat acesta.

Aceste rezultate au determinat o parte a comunităţii ştiinţifice să militeze pentru interzicerea experimentelor genetice asupra embrionilor umani până în momentul în care cunoştinţele despre genele noastre vor fi mai cuprinzătoare.

„Chiar dacă ştim unele lucruri despre gene, putem rămâne surpinşi sau chiar şocaţi, ca în acest caz, atunci când aflăm că o genă care ar trebui să ne protejeze se dovedeşte că poate cauza atât de mult rău”, a declarat George Daley, decanul Facultăţii de Medicină din cadrul Universităţii Harvard.