Home » Știință » Găurile negre pot apărea şi fără ca miezul unei stele să intre în colaps

Găurile negre pot apărea şi fără ca miezul unei stele să intre în colaps

Publicat: 03.07.2019
Teoria care explică apariţia găurilor negre stipulează că acestea apar atunci când nucleul unei stele masive se prăbuşeşte în sine atunci când îşi termină tot combustibilul nuclear.

Astrofizicienii de la Western University din Ontario, Canada, au descoperit dovezi care atestă faptul că găurile negre pot apărea în mod direct, fără ca nucleul unei stele supermasive să cadă pradă propiei atracţii gravitaţionale la sfârşitul vieţii acesteia, când termină de ars tot materialul nuclear, notează Phys.com.

Shantanu Basu şi Arpan Das, de la Departamentul de Fizică şi Astronomie al Western University, au reuşit să ofere o explicaţie pentru distribuţia găurilor negre supermasive pentru care nu există o teorie explicativă.

Cei doi au teoretizat că unele găuri negre pot apărea foarte rapid, într-un interval foarte scurt de timp după care se opresc. Această teorie intră în contradicţie cu teoriile mainstream care plasează o stea la orginea găurilor negre.

„Aceasta este o dovadă indirectă care arată că găurile negre apar ca urmare a unui colaps direct şi în urma unei stele moarte”, notează explică dr. Basu, expert în stadiile de formare ale stelelor.

În ultimul deceniu, o multitudine de găuri negre supermasive şi de obiecte a căror luminozitate o depăşeşte de câteva ori pe cea a Soarelui au fost descoperite, stabilindu-se că s-au format la aproximativ 800 de milioane de ani de la Big Bang. Prezenţa unor astfel de obiecte cosmice ridică întrebări cu privire la teoriile convenţionale despre formarea acestora. Scenariul prăbuşirii directe permite existenţa unor găuri negre cu mase iniţiale mult mai mari decât cele formate din rămăşiţele unei stele. Studiul celor doi astrofizicieni explică apariţia găurilor negre în perioada timpurie a Universului nostru.

Dr. Basu este de părere că munca depusă de către el şi colegul său poate fi folosită pentru explicarea modului în care au luat naştere primele găuri negre, în primele etape ale dezvoltării Universului.