Home » Știință » Descoperire monumentală legată de Alzheimer: un test de sânge poate prezice boala cu 20 de ani înainte de apariţia simptomelor

Publicat: 03.08.2019
Un test de sânge care ar putea detecta semnele Alzheimer cu 20 de ani înainte ca boala să aibă efecte debilitante a fost dezvoltat de către cercetători din SUA.

Cercetători de la Şcoala de Medicină a Universităţii Washington, din St Louis (Missouri), sunt convinşi că testul poate identifica schimbările din creier sugestive pentru Alzheimer cu o acurateţe de 94%, fiind mult mai ieftin şi mai simplu decât scanarea PET (tomografia cu emisie de pozitroni) a creierului.

Rezultatul studiului, care a fost publicat joi în jurnalul Neurology, reprezintă o potenţială descoperire în lupta împotriva bolii.

„În prezent, noi verificăm oamenii în studii clinice cu scanări ale creierului, ceea ce consumă timp şi este scump, iar înscrierea participanţilor durează ani”, a declarat autorul principal al studiului, profesorul de neurologie Randall Bateman, citat de The Guardian.

„Cu un test de sânge am putea să verificăm mii de oameni într-o lună. Asta înseamnă că am putea înscrie participanţii mai eficient în studiile clinice, ceea ce ne va ajuta să găsim mai repede tratamente şi ar putea avea un impact enorm asupra costului bolii, precum şi al suferinţei oamenilor”, a adăugat el.

Cercetătorii au anunţat că au găsit o modalitate de a măsura nivelurile din sânge ale proteinei beta-amiloid, un indicator cheie al bolii Alzheimer. Ulterior, ei pot folosi aceste niveluri pentru a prezice dacă proteina se acumulează în creier.

Această analiză ar putea fi apoi combinată cu doi factori majori de risc ai acestei afecţiuni, vârsta şi prezenţa variaţiei genetice APOE4 (asociată bolii Alzheimer), pentru a identifica cu acurateţe schimbările relevante din creier.

Oamenii de ştiinţă afirmă că grămezi ale proteinei încep să se formeze în creier până la cu 20 de ani mai devreme înainte de debutul pierderilor de memorie caracteristice afecţiunii, sugerând că testele ar putea prezice apariţia Alzheimer cu ani mai devreme.

În ianuarie 2018, o echipă de cercetători australieni şi japonezi au anunţat elaborarea unui alt test care poate detecta amyloid beta cu o acurateţe de 90%.

Numărul bolnavilor de Alzhemier, în continuă creştere în România

Ultimul studiu a inclus 158 de persoane cu vârste mai mari de 50 de ani. Toţi participanţii, cu excepţia a 10, au fost cognitiv normali şi fiecare a furnizat cel puţin o probă de sânge şi a suferit o scanare PET a creierului.

Astfel, cercetătorii au descoperit că testele de sânge au dat aceleaşi rezultate precum scanările PET în proporţie de 88%, ceea ce nu a fost satisfăcător. Pentru a îmbunătăţi acurateţea, oamenii de ştiinţă au început să includă ceilalţi factori de risc, crescând precizia la peste 90%.

Cu toate acestea, beneficiile unui asemenea test nu vor fi văzute până nu vor fi dezvoltate tratamente pentru a opri boala.

Alzheimer, cea mai frecventă dintre cele 25 de forme de demenţă cunoscute, este o afecţiune neurologica degenerativă care determină moartea unor celule de la nivelul creierului, având drept consecinţă pierderile de memorie şi declinul cognitiv.

Boala este mai frecventă la bătrâni, dar poate apărea devreme, încă de la vârsta de 40 de ani. Potrivit statisticilor OMS, la nivel mondial, una din 20 de persoane peste vârsta de 65 de ani suferă cu demenţă în timp ce la cei de peste 80 de ani o persoană din 5 are un anumit grad de demenţă.

În România, un număr de circa 300.000 de persoane sunt diagnosticate cu Alzheimer, însă se estimează că cifra va fi triplă până în 2025.

O nouă boală este confundată adesea cu Alzheimerul

Proteina ce provoacă apariţia bolii Alzheimer s-ar putea răspândi în creier precum o infecţie

Funcţia memoriei poate fi restaurată în cazul pacienţilor cu Alzheimer

Poate herpesul să provoace Alzheimer?