Home » Știință » Astronomii au descoperit un asteroid care pare că şi-a schimbat culoarea

Astronomii au descoperit un asteroid care pare că şi-a schimbat culoarea

Publicat: 06.09.2019
Asteroidul 6478 Gault a atras iniţial atenţia oamenilor de ştiinţă prin dâra dublă pe care o lăsa, iar acum prin schimbarea culorii.

Asteroidul 6478 reprezintă un mister pentru oamenii de ştiinţă. Iniţial aceasta a atras atenţia prin dâra dublă de particule pe care o lăsa în urma sa şi, recent, prin schimbarea culorii. Astfel, astronomii au observat, în timp real, cum strălucirea roşie a asteroidului este înlocuită de o strălucire albastră în spectrul luminii aproape infraroşii, notează Science Alert.

Teoria de lucru pe care oamenii de ştiinţă care studiază acest asteroid au propus-o pleacă de la premisa că o călătorie prin spaţiu duce la desprinderea partiulelor care dădeau strălucirea roşie. Astronomul Michael Marsset, de la Institutul Tehnologic din Massachusetts (MIT) explică faptul că această schimbare a culorii a fost observată în decursul a doar două nopţi.

„Suntem de părere că am surprins desprinderea particulelor de culoare roşie de pe corpul asteroidului şi că observăm straturile albastre ascunse”, a declarat Michael Marsset.

6478 Gault este un asteroid care se află la o distanţă medie de 345,6 milioane de kilometri de Soare, aflându-se în regiunea interioară a centurii de asteroizi. Suprafaţa acestuia a fost arsă de-a lungul milioanelor de ani de expunere la particulele solare. Totuşi, conform oamenilor de ştiinţă, acest strat are o grosime de doar câteva particule, acestea fiind cele care au început să se desprindă şi să expună culoarea albastră identificată recent, scoţând la iveală mineralele pe bază de silicat mult mai puţin iradiate.

Coada este un fenomen care caracterizează cometele, lăsând în urma lor vapori de apă. Totuşi, din cauza faptului că asteroizii s-au format în apropierea Soarelui, aceştia nu au cantităţi mari de apă care să fie evaporate. Faptul că 6478 Gault produce două astfel de cozi implică desfăşurarea unui fenomen neobişnuit. Studiind asteroidul, cercetătorii au observat că acesta are o structură solidă, din rocă, care se evaporă în locul apei.

O posibilă explicaţie pentru această pierdere a masei asteroidului ar putea fi explicată prin rotaţia acestui corp cosmic şi modul în care este influenţată de către cantitatea inegală de lumină absorbită. Acest fenomen se numeşte YORP, „ Efectul Yarkovsky–O’Keefe–Radzievskii–Paddack, şi va cauza în cele din urmă distrugerea asteroidului.