Home » Știință » Izotopii de fier ”scapă” din nucleul planetei

Izotopii de fier ”scapă” din nucleul planetei

Publicat: 17.04.2020
Cercetătorii sunt de părere că izotopii grei de fier migrează spre exteriorul nucleului şi de acolo spre mantaua Pământului.

În nucleul planetei noastre se află cantităţi mari de nichel şi fier topit şi, după cum arată un studiu recent publicat de către oamenii de ştiinţă de la Universitatea California Davis (UC Davis), Statele Unite ale Americii, acesta din urmă prezintă o serie de izotopi care se comportă diferit. Astfel, studiul arată că izotopii grei ai fierului, care se diferenţiază prin numărul mai mare de neutroni, „migrează” către „periferia” nucleului şi apoi către mantaua Pământului şi asta datorită temperaturilor mai scăzute, notează Phys.

„Dacă este corect, acest lucru înseamnă să ne îmbunătăţim înţelegerea interacţiunii nucleu-manta”, explică dr. Charles Lesher, autor principal şi profesor-emerit al UC Davis.

Oamenii de ştiinţă explică faptul că înţelegerea proceselor fizice care au loc în interiorul planetei noastre este fundamentală pentru interpretarea datelor seismice din mantaua terestră, dar şi pentru modelarea transferului termic şi chimic între adâncurile şi suprafaţa planetei.

În cadrul acestui studiu, echipa condusă de către profesorul Lesher a studiat comportamentul izotopilor de fier la diferite temperaturi şi presiuni şi explică faptul că datele astfel colectate oferă o explicaţie legată de conţinutul ridicat de izotopi ai fierului din rocile care s-au format în manta în comparaţie cu cel din materialul din care s-a format Sistemul Solar.

„Dacă este adevărat, rezultatele sugerează că fierul din miez s-a scurs în manta de miliarde de ani”, mai adaugă profesorul Lesher.

Studiul a fost publicat în Nature Geoscience.

În nucleul Pământului a fost descoperit un nou element