Prima pagină Stiinta

Dosarele Premiilor X

Mihaela Stanescu | 03.08.2007 | ● Vizualizări: 86
Dosarele Premiilor X     Dosarele Premiilor X + zoom
Galerie foto (9)

Ce s-ar fi facut omenirea daca natura n-ar fi inzestrat-o cu spiritul intrecerii? Dorinta de autodepasire sau dorinta de a-i depasi pe altii este cheia progresului. De aceea, intrecerile, de la cele mai primitive forme de tranta, la infruntarile din domeniul tehnologiilor de varf, sunt atat de stimulatoare.

Pentru competitiile de masinarii spatiale, anul 2006 a insemnat Wirefly X Prize Cup, un eveniment complex, special destinat constructorilor de vehicule care sa ne poarte prin Cosmos. Sumele de bani pentru premii au sosit de la diverse persoane si organizatii interesate, ca de pilda NASA. Au fost puse la bataie 2,5 milioane de dolari si au fost desemnate trei sectiuni la care se puteau inscrie concurentii: vehicule pentru aselenizare, aeronave cu decolare verticala si ascensoare spatiale.

Competitia vehiculelor de aselenizare s-a desfasurat sub egida NASA. Exigente mari: acestea trebuiau sa decoleze vertical, sa se inalte la cel putin 50 de metri, sa se mentina in aer o anumita durata (90 de secunde pentru primul nivel al competitiei, 180 pentru nivelul al doilea), sa aterizeze intr-un punct situat la cca 100 de metri de locul de decolare si apoi sa se intoarca. Greu de tot: pana la urma, n-a putut participa decat o singura echipa, cea a grupului texan Armadillo Aerospace. Vehiculul, pe nume Pixel, a decolat bine, dar n-a reusit sa aterizeze tot atat de bine, caci a avut mult de suferit la impactul cu solul. Armadillo Aerospace a plecat cu mana goala, dar cu hotararea ferma de a incerca din nou in 2007.

Cat despre competitia prototipurilor pentru lifturi spatiale, si ea s-a incheiat fara castigator. A fost o intrecere organizata tot pe sectiuni: una dedicata inventarii cablului pe care ar urma – candva – sa urce ascensorul spre stele, alta destinata proiectelor de alimentare a „liftuletului“ cu energie.

La sectiunea Cablu, ideea este de a dezvolta materiale noi, cu proprietati superioare, apte de numeroase utilizari, cablul liftului spatial fiind una dintre ele. Cea mai promitatoare tehnologie foloseste nanotuburile de carbon.

La sectiunea Alimentare, fiecare echipa a trebuit sa proiecteze o masinarie (numita in engleza climber – literal, catarator), capabila sa se deplaseze, cu incarcatura, pe cablu in sus si in jos. Climber-ul trebuia alimentat cu energie provenita de la o sursa exterioara lui. Fiecare climber trebuia sa urce pe cablu la inaltimea de cel putin 50 de metri, cu viteza minima de 1 m/s. N-a reusit nimeni; cel mai aproape de un rezultat pe masura exigentelor s-a aflat echipa Universitatii Saskatchewan (Canada), al carei climber a izbutit sa urce la 55 m, in 57 de secunde. In ceea ce priveste alimentarea cu energie, a fost elogiata inventivitatea echipelor, care au sosit cu idei care de care mai creative.

Ce a mai insemnat Wirefly X Prize 2006? Zboruri acrobatice ale unor avioane cu motoare de racheta, demonstratii cu aparate de zbor individual, prezenta incitanta a lui Anousheh Ansari (normal ca stiti cine este, toata lumea stie: prima turista spatiala), expozitii, agitatie, adrenalina, descoperiri, sperante si dezamagiri, decizii si din nou sperante. Pentru viitoarea editie: Wirefly X Prize Cup – Las Cruces, 2007.

Romani in competitie
Unul dintre participantii la intrecerea internationala pentru cucerirea spatiului cosmic este ARCA – Asociatia Romana de Cosmonautica si Aeronautica –, al carei sediu se afla in orasul Ramnicu Valcea. Intemeiata in 1998, de catre inginerul Dumitru Popescu, ARCA a crescut treptat, dar sigur, apucandu-se de proiecte din ce in ce mai complexe si mai indraznete si perfectionandu-le pe cele vechi. Astfel, Demonstrator – primul vehicul din lume echipat cu un motor fabricat din materiale compozite – a fost „upgradat“, devenind Demonstrator 2B, o versiune mai mare si mai performanta. Iar in 2006, ARCA a adus imbunatatiri unui alt vehicul proiectat anterior – Orizont –, care se distinge prin aripile sale cu geometrie variabila.

Dupa Demonstrator si Orizont, cea mai noua realizare este Stabilo, un vehicul destinat zborurilor suborbitale cu echipaj. 

Definit de un design original, care, spun cei din echipa ARCA, atrage atentia si stimuleaza imaginatia publicului, Stabilo pare sa aiba in fata o cariera frumoasa.

Vehiculul este destinat zborurilor la altitudini mari si, datorita particularitatilor de constructie, nu poate fi utilizat la altitudini joase. De aceea, a fost proiectat un sistem de transport cu ajutorul unui balon cu capacitatea de 350.000 de metri cubi. Acesta il va ridica pe Stabilo pana la altitudinea de 22.000 de metri. De aici, nava spatiala, echipata cu un motor de racheta, va porni singura in sus, strabatand invelisul subtire de polietilena al balonului. Imediat dupa start, vehiculul va incepe sa accelereze vertical, viteza maxima prevazuta fiind de 1.250 m/s.

Proiectul Stabilo a fost prezentat de ing. Dumitru Popescu la ISPS 2006 (International Symposium for Personal Spaceflight), desfasurat la Las Cruces ca parte a X Prize Cup.

In decembrie 2006, a fost facut primul zbor de incercare, la Onesti. Lansare reusita!

Urmatorul test este programat pentru luna martie 2007. Le tinem pumnii.

Existenta unei competitii de nivel mondial si de mare anvergura, asa cum este X Prize Cup, a stimulat inventivitatea si entuziasmul romanilor pasionati de nave cosmice, facand din ARCA un important jucator european in arena internationala unde se infrunta pasionatii zborurilor spatiale.



FACTS


Fundatia si premiile ei


Competitiile X Prize sunt organizate de X Prize Foundation, care si-a propus sa stimuleze cercetarile in domeniile stiintifice de varf prin punerea in competitie a unor colective de cercetatori si prin oferirea unor premii in bani. Primul premiu dedicat zborurilor spatiale a fost Ansari X Prize. Infiintat de familia de oameni de afaceri de origine iraniana Ansari, trofeul, in valoare de 10 milioane de dolari SUA, urma sa incurajeze si sa rasplateasca cercetarile in domeniul spatial. Premiul a fost castigat, in 2004, de echipa americana Mojave Aerospace Ventures, pentru proiectarea si construirea vehiculului SpaceShipOne. Anuntarea premiului a transformat modul in care publicul vedea competitia spatiala – ca pe o lupta surda, permanenta, pentru suprematie, lupta ce se desfasoara deja de decenii, intre tarile si organizatiile indeajuns de puternice pentru a lua parte la ea si care, din cauza implicarii guvernelor tarilor respective, era perceputa ca avand si o componenta politica. Cursa spatiala, la care pot participa si organizatii private, este vazuta in momentul de fata ca o competitie mai deschisa, un generator de emulatie pentru specialisti, de vreme ce exista un concurs oficial dedicat ei. Ulterior, X Prize Foundation a mai infiintat cateva premii, cum este Archon, destinat cercetarilor in domeniul geneticii, si Automotive – menit sa stimuleze proiectarea de automobile eficiente si nepoluante. Fundatia are in vedere, pentru viitor, crearea altor cateva premii, pentru proiecte sociale, pentru educatie si pentru noi tehnologii in domeniul energiei. Ca sa stimuleze interesul publicului si sa-i atraga pe eventualii sustinatori, X Prize Foundation a hotarat sa lege competitia de un eveniment anual de mare amploare – un fel de festival al cosmonauticii, avand ca loc de desfasurare orasul Las Cruces, din statul american New Mexico.

In anul 2006, pentru organizarea acestui eveniment international, fundatia a incheiat un parteneriat cu compania de telefonie Wirefly. Asteptam cu interes editia de anul acesta. Va reusi cineva sa castige premiul pentru ascensorul spatial?