Home » Știință » Automobilul revolutia continua

Automobilul revolutia continua

Publicat: 14.09.2007
Fabricantii de automobile folosesc astazi tehnologii de ultima ora pentru a-si crea si testa prototipurile. Automobilele pot fi supuse unui numar nelimitat de probe chiar inainte de realizarea prototipului, cu ajutorul realitatii virtuale. O intrebare bate insa la usile tuturor marilor companii producatoare de automobile: Care va fi combustibilul viitorului? In functie de raspuns, industria de masini va trebui sa reinventeze in intregime motoarele.

Nu trebuie neglijat nici aspectul ecologic (caruia i se acorda credit da­to­rita Protocolului de la Kyoto, incheiat in 1997 si semnat de 84 de tari): vehiculele pe baza de combustibil lichid sunt cea mai mare sursa de poluare, fiind responsabile pentru 22% din emisiile de dioxid de carbon din lume. In martie 2001, retragerea SUA din Protocolul de la Kyoto a starnit un val de proteste in toata lumea: Academiile de Stiinta din 16 tari au elaborat o declaratie comuna, in care au scris: „Noi sprijinim concluzia IPPC (Intergovernmental Panel on Climate Change) conform careia este aproape 90% sigur ca temperaturile medii globale vor urma o tendinta crescatoare pana in anul 2100.

Este evident ca activitatea umana contribuie deja negativ la modificarea climatului global.“ Sectorul privat, din motive lesne de inteles, incearca sa tempereze aceasta ingrijorare. Comitetul SUA pentru Relatii Internationale, reprezentand primele 300 de companii din Statele Unite, a trimis o scrisoare presedintelui Bush, exprimandu-si sprijinul pentru retragerea tarii din Protocolul de la Kyoto si declarand ca tintele propuse de Protocol „nu erau realiste“. Cu toate acestea, General Motors a declarat recent: „Continuam sa credem ca schimbarea climatului ar trebui sa fie o parte integranta a unei strategii de energie pe termen lung, dar strict la scara globala. Sectorul privat trebuie sa dezvolte si sa comercializeze tehnologia care ne va ajuta sa raspundem acestor provocari.“ Dovedind ce poate, industria de automobile investeste din ce in ce mai mult in cercetare si dezvoltare.

Majoritatea fondurilor sunt alocate pentru reproiectarea motoarelor, in intentia de a crea masini cat mai „curate“. Solutiile gasite sunt dintre cele mai diverse: au fost produse masini electrice actionate de baterii create cu noi tehnologii, motoare actionate de electricitatea produsa prin combinarea hidrogenului cu oxigenul din aer, fara ardere etc. General Motors, de exemplu, a fabricat un automobil, GM EV1, actionat de doua baterii fabricate pe baza a doua tehnologii diferite: una de mare capacitate, pe baza de acid si plumb, si una secundara – Nickel Metal Hydride. Deocamdata, insa, piata pentru astfel de vehicule este redusa iar pretul – ridicat. Un pas important a facut si compania Ford care a prezentat prototipul Hybrid, un automobil ce functioneaza cu doua motoare: unul cu ardere interna si unul electric.

Tehnologia sa se bazeaza pe conceptul PowerSmart si pe inovatorul ciclu Atkinson al motorului pe benzina, cu emisii de noxe ce tind catre zero. Practic, cele doua motoare se vor ajuta unul pe celalalt: cel cu combustie va contribui la incarcarea bateriilor, iar cel electric va furniza suplimentul de putere pentru motorul de baza. Consumul a fost estimat la mai putin de 5 litri la 100 km, puterea generata ajungind la incredibila (pentru un motor pe jumatate electric) valoare de 200 CP.

Ceea ce este insa revolutionar pentru industria autovehiculelor este faptul ca modelele Hybrid nu vor avea nevoie sa fie incarcate „la priza", asa cum se intampla cu actualelele vehicule electrice. Urmatoarea provocare va fi ca aceste noi masini sa devina atractive si accesibile oricarui consumator. Se are in vedere, totodata, construirea unei ample retele care sa permita alimentarea cu noii combustibili neconventionali. Si in aceasta directie s-au facut primii pasi: pe aeroportul din München functioneaza, inca din 1999, prima statie de alimentare cu hidrogen lichid din lume.

Foto: TCS

FACTS


Marile Saloane Auto 2003
Detroit 11 – 20 ianuarie 4 Amsterdam 7 – 16 februarie 4 Geneva 6 – 16 martie 4 Barcelona 26 aprilie – 4 mai Frankfurt 11 – 21 septembrie Tokyo 25 octombrie – 5 noiembrie

SAB 2003
Salonul Auto Bucuresti 26 septembrie – 5 octombrie Organizator: APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile), www.apia.ro Salon acreditat OICA (Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles), www.oica.net

 

Oricine este interesat sa vada modele noi de masini cu un an inainte de a fi lansate pe piata merge la marile saloane auto mondiale. Pe de alta parte, cei interesati de designul viitoarelor modele ale marcilor celebre nu-si pot satisface curiozitatea – acestea sunt secrete pazite cu strictete. De fapt, secretul nu protejeaza atat forma masinii, cat tehnologia pe care aceasta o incorporeaza. Unul dintre sistemele tehnologice care echipeaza deja masini de serie este Telematics.

Acesta ofera facilitati de comunicare si transfer de date, informatii referitoare la locatie, la traseul optim de urmat pentru a ajunge la destinatie in functie de conditiile de trafic si de alti factori, asigurand un grad sporit de securitate. Telematics integreaza de fapt GPS (Global Positioning System) intr-un serviciu mobil de comunicatii ce permite accesarea bazelor de date oferite de furnizorii de asistenta rutiera, de hoteluri, restaurante etc.

Folosind Telematics vei sti exact cum sa ajungi la destinatie chiar inainte de a iesi pe usa garajului, iar daca ai un accident, masina insasi va transmite politiei si echipelor de salvare toate datele referitoare la incident (locul exact unde acesta a avut loc, directia impactului, viteza la care s-a produs coliziunea, daca au fost actionate airbagurile etc.). In situatia in care ai uitat unde ti-ai parcat masina, sau daca sotia ta n-a sosit, desi ar fi trebuit sa fie acasa de cateva ore, Telematics te ajuta sa-ti gasesti automobilul sau sa-ti localizezi sotia (cu conditia, desigur, ca ea sa se gaseasca la volan).

Acum, tehnologia aceasta este deja un „loc comun“ al marilor constructori de automobile; lupta se da pentru a-i gasi tot mai multe noi intrebuintari. In mod asemanator, sistemul electronic Drive by Wire a revolutionat totul, de la sistemele de franare si de directie asistate, pana la conectarea la Intranet. „Copiii-minune“ ai producatorilor de automobile inglobeaza astazi sisteme de radionavigatie cu posibilitatea conectarii la Internet prin intermediul unor PC-uri incorporate, permit consultarea de harti, obtinerea de informatii despre vreme, ofera servicii de E-mail, fax si WAP.

Laboratoarele in care masinile viitorului sunt proiectate, testate si construite arata astazi ca interiorul unor baze interstelare. Nici un aspect care concureaza la siguranta in trafic si la confortul pasagerilor nu este neglijat: farurile sunt astfel proiectate incat sa isi poata schimba automat directia si pozitia razei in functie de conditiile meteorologice sau de trafic, expertii in miros decid asupra proprietatilor olfactive ale interiorului masinii, iar sunetul de inchidere a portierei este astfel calculat incat sa sune linistitor. Cercetarile incep cu mult timp inainte de construirea unui prototip.

Centrul de testare Opel, de pilda, detine un perete 3D inalt de 2,25 m si lat de 6 m, pe care masina este proiectata si unde se fac crash-teste in spatiul virtual. Pot fi simulate tot felul de coliziuni, in diferite conditii atmosferice. Accidentele virtuale permit cercetatorilor sa „conduca“ masini in orice conditii meteorologice, noaptea sau in trafic greu, fara ca vreun prototip sa fie construit inainte. Consumul? Aici se iveste o problema: oricat ar fi de sigura, daca functioneaza cu un combustibil care fie devine prea scump, fie nu se mai gaseste, n-o sa fii prea fericit.

Populatia globului este in jur de 6 miliarde, sunt aproape 800 de milioane de masini in circulatie (majoritatea in emisfera nordica) si 42 de milioane de masini noi sunt produse in fiecare an – asta inseamna 80 de masini pe minut. Repercusiunile unei crize de combustibil pentru o industrie in intregime dependenta de o sursa de energie limitata ar fi devastatoare. Industria de automobile se confrunta astazi cu o problema majora: reinventarea motorului cu combustie. Producatorii de petrol au aflat deja ce inseamna criza.

In 1997, de pilda, sultanul Bruneiului era cel mai bogat om din lume. Averea lui neta, datorata in intregime zacamintelor enorme de petrol si gaze naturale din subsolul Bruneiului, era estimata la 38 de miliarde de dolari. Nu peste mult timp, caderea preturilor la petrol si criza monetara din Asia au facut ca averea sa sa se injumatateasca si sultanul a trebuit sa se multumeasca cu o pozitie „oarecare“ printre cei mai bogati 15 oameni ai lumii. Chiar daca asemenea crize sunt trecatoare, realitatea ramane: guvernul Bruneiului recunoaste ca rezervele de petrol ale tarii se vor epuiza in aproximativ 25 de ani.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase