Prima pagină Stiinta

Un Soiuz pentru secolul XXI

06.21.2006 | ● Vizualizări: 598
Un Soiuz pentru secolul XXI     Un Soiuz pentru secolul XXI + zoom
Galerie foto (7)

In timp ce americanii anunta noi programe spatiale pentru urmatorii 20 de ani, rusii tac si fac: o noua naveta va fi gata de lansare relativ curand, ne asigura Michael Haulica.

Exista o idee preconceputa conform careiatehnologia spatiala ruseasca este cam depasita. E drept, e ceva maisimpla decat cea americana, dar functioneaza mai bine. Racheteleamericane trec inca printr-un program de imbunatatire, iarperspectivele lor sunt limitate, in timp ce Statia SpatialaInternationala depinde si astazi de capsulele Soiuz si detransportoarele de marfa Progress.

Primele teste de zbor ale navetelor sovieticeSoiuz, efectuate la 23 aprilie 1967, s-au soldat cu un dezastru:cosmonautul Vladimir Komarov a murit in momentul cand, laaterizare, parasutele au ramas inchise, iar capsula s-a facut unacu pamantul. La 21 iunie 1971, Gheorghi Dobrovolski, VladislavVolkov si Victor Pataiev s-au sufocat literalmente in capsula, laintoarcerea acasa dupa un zbor cu prima statie spatiala ruseasca,Saliut 1.

De atunci, programul Soiuz a vizat imbunatatirea partii electronicesi a designului exterior. In ultimii 35 de ani, au avut loc maibine de o suta de misiuni, dintre care doar doua au intampinatprobleme (in 1975 si 1983).

Siguranta inainte detoate
In cele 110 misiuni Soiuz au murit patru cosmonauti. In cele 107zboruri ale navetelor americane si-au pierdut vietile 14 persoane.In ianuarie 2004, George W. Bush a anuntat ca, pana in 2010, NASAva renunta la aparatele spatiale "clasice" si le va inlocui cuvehicule de explorare cu echipaj (CEV - Crew Exploration Vehicles).Dupa doi ani, insa, proiectul american este pe cale de a fiabandonat, din cauza costurilor ridicate si a ambitiilor legate deproiectatele misiuni spre Luna si spre Marte. In aceste conditii,tot mai multi specialisti ridica intrebarea daca nu cumva Rusiaeste un furnizor de tehnologie spatiala mai credibil din punctul devedere al performantelor si al costurilor.

NASA in incurcatura
Lucrand cu NASA la construirea unor statii spatiale proprii, Europasi Japonia au avut experiente oarecum dezamagitoare. Nici Japoniasi nici Europa nu sunt interesate de CEV, pentru ca este putinprobabil ca o alta agentie spatiala in afara de NASA sa joace vreunrol semnificativ in dezvoltarea acestor zboruri (se stie ca NASAnu-si dezvaluie altor state tehnologia de ultima ora). In aceastaprivinta, Alan Thirkettle, director de dezvoltare a zborurilorumane la Agentia Spatiala Europeana (ESA), afirma fara ocol: "Dorimo cale independenta de acces la Statia SpatialaInternationala".

Cea mai potrivita varianta pentru ESA ramaneprogramul Soiuz. Actualmente, capsula ruseasca poate transportatrei persoane (dintre care doi piloti rusi) si nu esterefolosibila, pentru ca aterizarea este dura. Constructoriicapsulei Soiuz (RSC-Energia Corporation) cred insa ca au gasit oidee mai buna. La Expozitia Aerului de la Paris, de anul trecut, eiau prezentat proiectul unui nou vehicul spatial, numit Kliper -operatiune menita sa atraga investitorii straini. Kliper va ficonstruit pe bazele vechii capsule Soiuz, dar va avea sase locuri,iar nucleul componentelor va fi reutilizabil. Proiectul este propusin doua variante: de corp zburator si de avion spatial, acesta dinurma dotat cu o pereche de aripi de dimensiuni reduse, care sa facarevenirea pe Pamant controlabila. Racheta va putea fi folosita catransportor de marfa intre Terra si Statia Spatiala Internationala,dar si in misiuni selenare ori care vor folosi Luna drept escala incalatoriile spre Marte.

Daca ESA si Japonia vor semna pentru Kliper, ele nu vor mai fi nevoite nici sa se bazeze pe locul suplimentar din capsula Soiuz, nici sa astepte ca NASA sa-si repare naveta. Soiuz si-a castigat respectul in Europa, iar succesoarea ei va fi mult mai tentanta decat orice ar putea oferi NASA in momentul de fata. In decembrie 2005, seful ESA, Jean-Jacques Dordain, s-a intalnit cu oficialii rusi si le-a spus: "In urmatoarele luni, voi face tot ce-mi va sta in putinta pentru a asigura o participare larga a statelor noastre membre la programul Kliper."

Se asteapta ca guvernul Rusiei sa investeasca masiv in Kliper, dar, pana la urma, esentiala va fi investitia straina, programul fiind estimat la aproximativ 3 miliarde de dolari.

Nimic nu este foarte nou si foarte complicat in proiectul Kliper. Ceea ce pare un produs nou reprezinta in realitate doar o imbunatatire a tehnologiei pe care Rusia o foloseste deja; acesteia i se vor adauga un modul de andocare si preluarea sarcinilor transportoarelor de marfa Progress.

Misiuni selenare
Kliper nu este proiectat doar pentru activitati ce vizeaza pastrarea legaturii cu Statia Spatiala Internationala. "Ar putea, de asemenea, sa fie folosit pentru explorarea Lunii", a precizat Thirkettle. "Un vehicul cu echipaj ar putea fi combinat cu un modul lunar si cu un transportor de marfa pe orbita Pamantului, rezultat care va depasi asteptarile pe care le are NASA de la CEV." Faptul va fi benefic si pentru programele americane, intrucat concurenta nu va face decat sa ambitioneze NASA.

Navetele Kliper ar putea fi lansate cu ajutorul unor versiuni ale rachetelor Soiuz apropiate de cele ce au propulsat pe orbita Sputnikul sau pe Iuri Gagarin. Problema care se pune este aceea a greutatii, racheta Soiuz cantarind 8 tone, iar Kliper 13. Din aceasta cauza, s-ar putea recurge la alte variante, cum ar fi racheta Zenit, construita in Ucraina, sau Angara-A3, care va fi dezvoltata pentru lansarea satelitilor comerciali. Totul depinde de banii pe care ESA, Japonia si alte tari vor fi dispuse sa-i investeasca in acest program.

Intre timp, Kliper ar putea fi lansat pe o orbita joasa, la 200 km, unde ar putea fi cuplat cu un remorcher Parom care va stoca suficient combustibil pentru cateva calatorii spre Statia Spatiala Internationala.

Oricare ar fi deznodamantul, un lucru e sigur: Rusia nu este pregatita sa cedeze suprematia spatiala americanilor.

Corpul zburator
Asa-numitele corpuri zburatoare - navete cu aripi de dimensiuni reduse si cu pantece plat - s-au aflat multa vreme pe plansetele proiectantilor. In anii '90, NASA a cheltuit peste 500 de milioane de dolari pentru Lockheed Martin X-33, o naveta spatiala ce ambitiona sa fie lansata si sa aterizeze ca o singura piesa, fara a se mai recurge la rachete purtatoare sau la rezervoare externe. Proiectul a fost abandonat pentru ca Lockheed n-a reusit sa realizeze rezervoare de combustibil suficient de usoare. Construirea unei mininavete, X-38, a fost de asemenea abandonata, in ciuda unui test de aterizare cu parasute reusit. X-38 se baza pe un program de cercetare din anii '60 si ar fi urmat sa fie utilizata ca naveta de salvare pentru Statia Spatiala.

In anii '80, regimul comunist din Rusia a proiectat un aparat, Buran, care arata exact ca o naveta spatiala americana. Acesta urma sa fie propulsat in spatiu cu ajutorul giganticei rachete in doua trepte Energia (lansata pentru prima oara la 15 mai 1987, de pe cosmodromul Baikonur). Proiectul a fost abandonat dupa doar un zbor de test fara echipaj. Mininaveta Hermes, proiectata de ESA, a ramas si ea la stadiul de prototip, din lipsa de fonduri, in timp ce Japonia si-a propus sa incerce o constructie proprie. Corpurile zburatoare inca nu si-au spus ultimul cuvant.

Kliper - numaratoarea inversa
Nu exista inca informatii precise despre primul zbor al navetei Kliper, dar programul ar putea arata cam asa:
2006. Negocieri cu potentiali parteneri europeni si japonezi care sa finanteze proiectul
2008. Finalizarea proiectului. Testarea sistemului de aterizare cu prototipuri
2010. Primul zbor-test fara echipaj uman
2011. Zboruri de rutina spre Statia Spatiala, cu echipaj si cu incarcatura
2015. Posibile misiuni, folosind Luna ca statie intermediara

 
Tag-uri: Soiuz | Nasa | Kliper