Home » Timp Liber » Tradiţia Nikon » Tradiţia Nikon – episodul I

Tradiţia Nikon – episodul I

Publicat: 19.12.2012
Pe data 25 iulie 1917, cele mai importante companii japoneze din domeniul opticii s-au unit pentru a forma Nippon Kōgaku Kōgyō K.K., o companie integrată ce putea produce orice tip de instrument optic. Astăzi, această companie este cunoscută în lumea întreagă sub numele „Nikon”, camerele sale foto răspândind pe glob filozofia care caracterizează compania japoneză — „încredere şi creativitate”.

Compania Nikon nu a produs camere foto până în 1947, ci numeroase alte instrumente optice, precum: telescoape, periscoape, binocluri, telemetre şi obiective. De altfel, puţină lume ştie că Nikon a produs toate obiectivele folosite în camerele Canon până în 1948, an în care a fost lansată pe piaţă prima cameră foto a companiei Nippon, sub numele de „Nikon I”. Numele „Nikon” fusese ales în 1946 de reprezentanţii companiei şi reprezenta o evoluţie a brandului „Nikkor”, folosit anterior.

Documentul ce atestă înregistrarea brandului „Nikkor”

Modelul Nikon I a fost urmat de Nikon M şi Nikon S în 1949, iar în 1950 obiectivele şi camerele Nikon au devenit cunoscute şi în Occident în urma publicării unui articol laudativ în cel mai important ziar din SUA, The New York Times.

Obiectivele produse de Nikon sub brandul „Nikkor” au devenit şi mai populare după ce au fost recomandate de un cunoscut fotojurnalist american, David Douglas Duncan. Duncan lucra în Tokyo atunci când a debutat Războiul din Coreea, unde l-a cunoscut pe fotograful japonez Jun Miki, care i-a arătat obiectivele Nikon. Între iulie 1950 şi ianuarie 1951, Duncan a fost corespondent de război de pe frontul din Coreea. Aici a descoperit că, folosind obiectivele Nikon pe rangefinderul său german, putea realiza fotografii foarte clare, iar imaginile sale au devenit extrem de cunoscute în SUA după ce au fost publicate în revista LIFE.

Rangefinder-ul lui Duncan, dotat cu un obiectiv Nikkor

La întoarcerea în SUA, Duncan a publicat un articol de 10 pagini în revista „Popular Photography” în care a lăudat obiectivele Nikkor şi aparatele foto Nikon, relatând cum le descoperise în timpul şederii sale în Japonia. Articolul publicat în numărul din martie 1951 al revistei avea să stea la baza succesului extraordinar al companiei Nikon, făcând celebre în întreaga lume obiectivele Nikkor şi camerele foto produse de companie.

La scurt timp, Nikon înfiinţează „Clubul Nikkor” pentru a promova cultura fotografică, iar în 1953 înfiinţează Nikon Optical în SUA, pentru a importa produse şi pentru a efectua cercetări de piaţă.

În 1957 este lansat Nikon SP, un rangefinder inovator. În premieră, aparatul era dotat cu marcaje colorate şi luminate pe vizorul cu magnificare, ceea ce facilita procesul de vizare chiar şi în cazul în care lumina era foarte slabă.

Nikon SP / Foto: Wikimedia Commons

Acest model era cel mai avansat aparat foto cu telemetru de la acea vreme, depăşind camerele germane, care erau cele mai respectate în perioada respectivă. Pe lângă vizorul revoluţionar, modelul SP era dotat cu o cortină din titaniu, un vizor suplimentar ce putea fi folosit pentru lungimi focale mai mici de 35 de mm şi un temporizator. De asemenea, era primul model Nikon dotat cu levier de avans al filmului.

Schema aparatului Nikon SP

Doi ani mai târziu, în 1959, Nikon avea să lanseze prima sa cameră SLR (single-lens reflex), Nikon F, o nouă provocare la adresa dominaţiei aparatelor germane. Acest model avea să schimbe istoria industriei foto mondiale – însă povestea acestui aparat o vom descoperi în episodul următor. 

Mai multe informaţii despre Nikon puteţi afla de pe site-ul comunităţii nikoniştilor, www.nikonisti.ro

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase