Home » D:News » De ce avem nevoie de somn?

De ce avem nevoie de somn?

Mihaela Stanescu 09.04.2013
De ce avem nevoie de somn?
Este unul dintre misterele lumii vii: de ce este somnul o nevoie vitală la animale? Într-un studiu pe şoareci, oamenii de ştiinţă au descoperit recent o explicaţie: somnul duce la „refacerea stocului” de celule cerebrale de un anumit tip.

Somnul stimulează producţia celulelor care secretă un material izolant, numit mielină, ce are rolul de a proteja circuitele cerebrale, au arătat studiile pe şoareci realizate la Universitatea din Wisconsin şi ale căror rezultate au fost publicate în Journal of Neuroscience.

Descoperirile ar putea duce la înţelegerea mai bună a rolului somnului în refacerea şi creşterea creierului, precum şi în evoluţia sclerozei multiple.

Cercetătorii au constatat că ritmul în care se formau celulele producătoare de mielină – oligodendrocite imature – se dubla atunci când şoarecii dormeau, faţă de momentele când erau treji.

Creşterea cea mai marcată s-a înregistrat în faza de somn asociată cu visarea – fază numită REM (rapid eye movement) – şi era impulsionată de anumite gene.

În schimb, când şoarecii erau forţaţi să rămână treji, se activau genele implicate în moartea celulară şi în răspunsul la stres.

„De ce avem nevoie de somn?” este o întrebare care îi frământă de secole pe oamenii de ştiinţă.

Este evident că trebuie să dormim pentru a fi odihniţi şo pentru ca mintea noastră să funcţioneze corespunzător, dar procesele biologice care se desfăşoară în timp ce dormim au început să fie lămurite abia relativ recent.

Mult timp, cercetătorii s-au concentrat asupra neuronilor, studiind modul în care activitatea acestora diferă în starea de somn faţă de cea de veghe.

Acum, însă, este limpede că şi alte celule  ale sistemului nervos – cum sunt cele care produc mielina – îşi modifică semnficativ modul de funcţionare după cum animalul este treaz sau adormit, au explicat cercetătorii.

Descoperirile realizate sugerează că lipsa de somn ar putea agrava simptomele sclerozei multiple, o boală în care se deteriorează învelişul de mielină al neuronilor. În cazul sclerozei multiple, care este o boală autoimună, sistemul imunitar propriu al organismului atacă şi distruge învelişul izolator de mielină al fibrelor nervoase din creier şi măduva spinării. Studii viitoare ar putea clarifica dacă somnul afectează sau nu simptomele sclerozei multiple.

Cercetătorii sunt interesaţi, de asemenea, să afle dacă lipsa de somn, mai ales în adolescenţă, ar putea avea consecinţe asupra creierului, pe termen lung.

În timpul somnului profund, este secretat hormonul de creştre la copii şi adulţii tineri. Multe dintre celulele corpului prezintă o producţie sporită şi o degradare mai redusă a proteinelor, în timpul somnului profund.

De vreme ce proteinele sunt „cărămizile” necesare creşterii şi înmulţirii celulelor şi reparării leziunilor produse de factori precum stresul şi radiaţia ultravioletă, somnul profund are un rol vital în organism şi ar putea fi ceva adevărat în concepţia despre importanţa „somnului de frumuseţe”, spun specialiştii.

România, inclusă pe lista „nu călătoriţi” întocmită de Departamentul de Stat al SUA