Home » D:News » Maimuţa care toarce şi peştele piranha vegetarian, două dintre cele peste 400 de noi specii nou descoperite

Publicat: 24.10.2013
O maimuţă care toarce, un piranha vegetarian şi o şopârlă cu un model ce imită o flacără sunt doar câteva dintre cele peste 400 de specii noi descoperite în ultimii 4 ani în jungla amazoniană, spun experţii.

Descoperite în urma a sute de expediţii ştiinţifice realizate între 2010 şi 2013, cele 441 de specii (toate noi pentru ştiinţă) includ 258 de plante, 84 de peşti, 58 de amfibii, 22 de reptile,18 păsări şi un mamifer.

„Cu cât oamenii de ştiinţă caută mai mult, cu atât ei găsesc mai multe. Cu medie de 2 specii descoperite săptămânal este clar că extraordinarul Amazon rămâne unul dintre cele mai importante centre ale biodiversităţii globale”, a declarat Damian Fleming, coordonatorul programelor WWF Brazilia şi Amazon.

Printre noile specii descoperite se numără maimuţa Callicebus caquetensis, ai cărei pui au o trăsătură deosebită: torc ca nişte pisici. „Atunci când sunt foarte încântaţi, ei torc unii la alţii, iar cei pe care i-am crescut noi aveau obiceiul de a toarce la noi”, a declarat cercetătorul Thomas Defler, care a ajutat la descoperirea speciei.

O altă descoperire este „şopârla camuflată” (Gonatodes timidus), descoperită partea din Amazon care se extinde spre Guyana. în ciuda coloritului spectaculos, şopârla este foarte timidă şi are tendinţa de a evita să se întâlnească cu oameni.

Cu toate acestea, oamenii de ştiinţă avertizează că unele speciile abia descoperite s-ar putea să fie deja aproape dispărute. Broasca „degetar”, numită aşa din cauza dimensiunilor ei care nu sunt mai mari decât cele ale unei unghii, a primit recent un nume latin (Allobates amissibilis), care însemnă „ce poate fi pierdută”, pentru că ea trăieşte într-o zonă din Guyana care în curând s-ar putea să fie destinată turismului.

Broasca „degetar”, (Allobates amissibilis), care însemnă „ce poate fi pierdută”, pentru că ea trăieşte într-o zonă din Guyana care în curând s-ar putea să fie destinată turismului.     Broasca „degetar”, (Allobates amissibilis), care însemnă „ce poate fi pierdută”, pentru că ea trăieşte într-o zonă din Guyana care în curând s-ar putea să fie destinată turismului.

Alte specii sunt ameninţate de proiecte precum mineritul sau baraje. Acesta este şi cazul unui piranha vegetarian (Tometes camunani), care trăieşte în apele rapide ale Amazonului din Brazilia, acolo unde cresc plantele acvatice cu care se poate hrăni (Podostemaceae).

Peştele piranha vegetarian (Tometes camunani)    Peştele piranha vegetarian (Tometes camunani)

Multe dintre plantele şi animalele descoperite au teritorii foarte restrânse şi sunt endemice. De exemplu, o nouă specie de peşte (Apistogramma cinilabra), care s-a adoptat în apele cu o concentraţie scăzută de oxigen, trăieşte doar într-un mic lac în regiunea Loreto, din Peru.

„Bogăţiile junglei amazoniene continuă să ne uimească. însă exact aceste habitate se află sub o mare ameninţare. Descoperirea acestor noi specii reafirmă importanţa conservării şi a administrării sustenabile în cazul acestei unice biodiversităţi”, a mai spus Fleming.

Ecosistemul amazonian reprezintă cea mai mare junglă tropicală şi cel mai mare sistem fluvial, acoperind teritorii din Brazilia, Bolivia, Peru, Ecuador, Columbia, Venezuela, Guyana, Surinam şi Guyana Franceză.