Prima pagină D:News

Noua materie pentru elevii din clasele a VI-a şi a IX-a, conform unei propunei în Parlament

Daniela Timofti 12.30.2018 | ● Vizualizări: 157
Foto: arhiva     + zoom
Galerie foto (1)

Elevii din clasele a VI-a şi a IX-a ar putea avea o nouă disciplină obligatorie în programă: Educaţie şi cultură media, potrivit unei propuneri în Parlament. Cursul are miza de a dezvolta abilităţi de identificare a ştirilor false şi de cunoaştere a fenomenului fake news.

“Prezenta lege reglementează introducerea disciplinei «Educaţie şi cultură media» ca disciplină obligatorie, o oră pe săptămână, pentru elevii claselor a VI-a şi, ulterior, elevii claselor a IX-a”, se arată în Legea pentru introducerea disciplinei, potrivit Mediafax.
 
Proiectul, înregistrat în 19 decembrie, propune o materie care va include obligatoriu predarea teoriilor comunicării, formarea unui mecanism critic şi analitic de recepţionare a ştirilor, identificarea manipulării informaţiei în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informaţii care au scopul final îngrădirea şi ameninţarea unor drepturi fundamentale şi identificarea ştirilor false.
 
Conform propunerii legislative, cursul urmează să fie predat de profesorii de Limba Română, Istorie, Cultură Civică sau Filosofie, care vor fi pregătiţi, în fiecare an, pentru a preda disciplina.
 
Mai mult, Ministerul Educaţiei Naţionale va forma un grup de lucru care va include în mod obligatoriu reprezentanţi ai facultăţilor care pregătesc specialişti în domeniul comunicării şi mass-media, organizaţii non-guvernamentale. Aceştia vor elabora un plan de formare al profesorilor şi metodologia disciplinei.
 
“Dezvoltarea fenomenului «fake news» generează o criză pentru societatea contemporană şi ameninţă inclusiv buna funcţionare a democraţiilor liberale cu riscuri asupra securităţii şi siguranţei naţionale”, se arată în expunerea de motive.
 
“Începând cu ciclul gimnazial, este util ca tinerii să cunoască progresiv noţiuni de bază din teoria comunicării, să înţeleagă care sunt mediile pe care le pot accesa pentru o informare diversă, să îşi formeze un mecanism critic şi analitic de recepţionare a ştirilor, să identifice manipulările informaţiei în beneficiul unor interese extremiste sau antidemocratice, să filtreze unele informaţii care au ca scop final îngrădirea şi ameninţarea unor drepturi fundamentale, să îşi dezvolte capacitatea de a discerne între un «fake news» şi un eveniment real/o informaţie adevărată, şi, în egală măsură, să poată identifica şi să respingă argumentat orice formă de retorică xenofobă, rasistă sau antisemită”, se mai arată în expunerea de motive.
 
Proiectul de lege a fost propus de deputatul Ovidiu Alexandru Raeţchi din partea PNL. Proiectul a fost înregistrat la Camera Deputaţilor, primul for sesizat, după care va ajunge la Senat, for decizional. Legea va intra în vigoare în doi ani de la adoptare.



 

 

ASCULTĂ CE GÂNDEȘTI