Home » D:News » Bucăți uriașe dintr-o rachetă chineză ar putea să cadă pe Pământ în următoarele zile

Sursa foto: China News Service/ Wikimedia
Publicat: 04.05.2021

Corpul central uriaș al unei rachete chineze se deplasează în mod violent prin orbita joasă a Pământului și ar putea reintra în mod necontrolat în atmosfera planetei în următoarele zile.

Corpul central, cu o lungime de 30 de metri, aparține unei rachete Long March 5B care a lansat cu succes pe orbită un modul pentru stația spațială Tianhe a Chinei la data de 28 aprilie. În urmă lansării modulului, corpul central al rachetei era așteptat să desfășoare manevre pentru a reintra controlat în atmosfera Pământului. Însă, asta nu s-a mai întâmplat.

Radarele de la sol au detectat în curând corpul central al rachetei care se deplasează prin orbită, oscilând între altitudini de 170 și 372 de kilometri deasupra suprafeței Terrei și atingând viteze de peste 25.490 km/h. Armata SUA a numit obiectul 2021-035B.

În cele din urmă, atmosfera Pământului va scoate corpul central al rachetei de pe orbită. Cu toate acestea, având în vedere viteza și altitudinea obiectului, este imposibil de prezis locul și momentul în care va ajunge pe suprafața planetei noastre.

Unele bucăți uriașe ar putea ajunge în ocean sau zone locuite

Mare parte din corp va arde cel mai probabil în atmosfera Terrei, însă există o șansă ca unele bucăți uriașe să reziste și să ajungă în ocean sau zone locuite.

Din păcate, aceasta nu ar fi prima oară. În mai 2020, o rachetă Long March 5B a trecut prin atmosferă, arzând parțial în timpul coborârii. Corpul central a căzut în mare parte în Oceanul Atlantic, însă unele bucăți au ajuns în Africa de Vest. Unele deșeuri au aterizat în sate locuite din Coasta de Fildeș. Din fericire, nimeni nu a fost rănit.

Jonathan McDowell, astrofizician la Harvard, spunea la acea vreme că obiectul a fost cel mai mare care a reintrat în mod necontrolat prin atmosferă în aproape trei decenii. Înainte să se descompună, corpul cântărea în jur de 17.800 de kilograme.

Prima dintre cele 11 lansări programate pentru construirea stației spațiale a Chinei

Ultima dată când un obiect atât de greu a reintrat necontrolat în atmosferă a fost în 1991, atunci când stația spațială sovietică Salyut-7 de 39.000 kilograme a căzut prin atmosferă deasupra Argentinei, potrivit Live Science.

McDowell a afirmat recent că obiectul care se deplasează momentan pe orbită este de aproape șapte ori mai masiv decât treapta a doua a rachetei Falcon 9 care a luminat cerul deasupra orașului Seattle în urmă cu o lună. Dacă obiectul intră în atmosferă pe timpul nopții, ar putea produce un spectacol de lumini similar.

Aceasta a fost prima dintre cele 11 lansări programate pentru construirea stației spațiale a Chinei, denumită „Armonie Cerească” sau Tianhe. Stația este așteptată să fie finalizată în 2022.

Noua rachetă Long March 8, lansată cu succes de China