Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Care este cel mai mare lucru din Univers?

Care este cel mai mare lucru din Univers?

Autor: Anamaria Iosif 10.30.2016
Care este cel mai mare lucru din Univers?
În Spaţiu suntem obişnuiţi să ne gândim la distanţe lungi şi la obiecte. În schema cosmică a lucrurilor, Pământul este foarte mic. Până şi în Sistemul nostru Solar, suntem relativ mici în comparaţie cu planeta Jupiter - peste 1000 de Pământuri ar putea încăpea în planetă, conform NASA, iar în soarele nostru mai mult de un milion de Pământuri ar putea încăpea acolo, conform Universităţii Cornell.

Până şi Soarele nostru pare mic în comparaţie cu cele mai mari stele cunoscute nouă. Soarele este o stea de tipul G, un pitic galben – foarte mic pe scara cosmică. Dar alte stele hiper-gigante sunt cu mult, mult mai mari. Probabil cea mai mare stea cunoscută nouă este UY Scuti, în care ar putea încăpea până la 1700 de sori de-ai noştri. Este aproape de 30 de ori mai masiv, deşi masa şi mărimea nu sunt neapărat corelate în spaţiu.

Progresând spre partea superioară a listei cu obiecte cosmice, menţionăm găurile negre şi în mod special pe cele super-masive care se regăsesc în centrul Galaxiei. Calea Lactee reprezintă cam de 4 miloane de ori masa Soarelui. Cea mai mare super-masivă gaură neagra este de 21 de miliarde de ori mai mare decât masa Soarelui şi se regăseşte în Clusterul Coma, care conţine până la 1000 de galaxii.

Cum este menţionat şi în ultimul paragraf, sunt lucruri în spaţiu mai mari şi decât găurile negre super-masive. Galaxiile sunt colecţii de sisteme solare şi tot ceea ce este în interiorul acelor sisteme (planete, stele, asteorizi, comete, planete pitice, gaze, praf şi multe altele). Calea Lactee are o lungime de 100.000 de ani lumină, spune NASA. Un an lumină reprezintă distanţa pe care o parcurge lumina într-un an.

Este foarte greu să compari şi să arăţi care galaxii sunt mai mari, deoarece  ele nu au nişte limite precise, însă cele mai mari pot fi parcurse doar in milioane de ani lumină.

Acum ne apropiem de cele mai mari structuri din Univers. Galaxiile sunt mai mereu legate între ele prin câmpuri de gravitaţie numite clustere galactice. Calea Lactee, spre exemplu, este parte dintr-un mic grup compus din două galaxii, incluzând şi Galaxia Andromeda. La o prima privire, astronomii au crezut că aceste structuri au fost cele mai mari. În anii ’80 au realizat că grupuri de clustere galactice sunt la rândul lor conectate prin gravitaţie într-un super-cluster.

Care este cel mai mare super-cluster?

Cel mai mare super-cluster cunoscut din Univers este Marele Zid Hercules-Corona Borealis. A fost descoperit în 2013 şi a fost studiat de diferite ori de echipe conduse de aceaşi persoană. Este aşa mare încât luminii îi ia câteva miliarde de ani pentru a-l parcurge. Pentru o mai bună perspectivă, Universul are doar 13,7 miliarde de ani vechime.

Structura a ieşit la lumină pe când echipa de cercetare (condusă de Istvan Horvath, de la Universitatea Natională a Serviciului Public din Ungaria) urmărea un fenomen numit şi explozia de raze-gama. Se credea că provenea de la supernove sau stele masive care au explodat la finalul duratei lor de viaţă. Exploziile raze-gama se credeau a fi un bun indicator pentru locuri unde mari mase de lucruri se regăsesc din tot Universul, deoarece stelele mari tind să le strânga în zone dense. Este un adevărat puzzle să estimezi cât de mare este structura. În 2013, un articol din Discovery News menţiona că această descoperire demontează un principiu al cosmologiei, sau cum s-a format şi a evoluat Universul. În mod special, principiul spune că materia ar trebui să fie uniformă când se regăseşte la o asemenea scară. Clusterul însă nu este uniform.

„M-am gândit că această structură este prea mare ca să poată exista. Chiar şi co-autor, am propriile mele îndoieli”, spunea Jon Hakkila, un cercetător astronom de la Colegiul din Charleston, în Carolina de Sud (în 2014 în presa locală). El spunea că exista o mică şansă ca cercetătorii să fi văzut un număr întâmplător de raze gama în direcţia respectivă, dar este mul mai puţin decât unul din 100.

„Deşi credem că structura există,” a adăugat el. „Sunt şi alte structuri care par să încalce hegemonia universală: Marele Zid Sloan şi Lungul Mare Quasar sunt două. Deşi, cel mai probabil sunt şi altele, iar unele pot fi într-adevăr cu mult mai mari. Doar timpul va demonstra asta.”

Sursa: Space

Universul, dezvaluit intr-o imagine

A fost stabilita varsta celui mai vechi eveniment cosmic observat vreodata

Cate universuri exista in multivers?

Fotografia “de epoca” a Universului