Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Ce sunt ciclurile Milankovitch?

Ce sunt ciclurile Milankovitch?

Publicat: 03.03.2019
Ciclurile Milankovitch descriu modul în care micile mişcări ale Pământului afectează clima planetei. Aceste cicluri sunt denumite după Milutin Milankovitch, un astrofizician sârb ce a început să investigheze cauzele erelor glaciare, din trecut, ale Pământului.

Cea mai recentă Eră Glaciară de pe Pământ a avut loc în timpul Pleistocenului, ce a durat din urmă cu 2,6 milioane de ani până cu 11.700 de ani în urmă. Timp de mii de ani, chiar şi regiunile temperate de pe glob erau acoperite de gheţari şi un strat de gheaţă.

Pentru a determina modul în care Pământul a experimentat aceste schimbări climatice drastice de-a lungul timpului, Milankovitch a încorporat datele despre variaţiile poziţiei Pământului în timpul erelor glaciare din timpul Pleistocenului. El a studiat variaţiile de pe Pământ din ultimii 600.000 de ani şi a calculat cantitatea de variaţii a radiaţiilor solare produse în urma modificării parametrilor orbitei Pământului. Astfel, el a reuşit să asocieze cantităţile reduse de radiaţii solare din latitudinea nordică înaltă cu ere glaciare anterioare produse pe Terra, scrie Live Science.

Calculele şi schemele realizate de Milankovitch, ce au fost publicate în 1920, sunt utilizate şi în prezent pentru înţelegerea climatului din trecut şi viitor. Acestea au dus la concluzia că există trei cicluri poziţionale diferite, fiecare cu propria sa durată, ce influenţează climatul de pe Pământ. Acestea sunt: excentricitatea orbitei Pământului, înclinarea axei planetei şi mişcările axei.

Excentricitatea

Pământul orbitează Soarele, eliptic . Elipticitatea este măsurarea formei ovalului şi este determinată de raportul dintre semiaxa minoră şi semiaxa majoră. Orbita Pământului îşi schimbă excentricitatea pe parcursul a 100.000 de ani. Atunci când orbita Pământului are o excentricitate mai mare, suprafaţa planetei primeşte cu 20-30% mai multe radiaţii solare.

Înclinarea axei

Înclinarea axei Pământului este motivul pentru care avem parte de anotimpuri. Micile modificări ale înclinaţiei schimbă cantitatea de radiaţii solare ce se propagă în anumite locaţii ale Pământului. Pe parcursul a 41.000 de ani, înclinaţia axei Pământului suferă modificări între 21,5-24,5 grade.

Atunci când axa se află la cea mai mică înlinaţie, cantitatea de radiaţii solare nu se modifică cu mult în perioada de vară şi iarnă, atunci anotimpurile prezintă un fenomen mai puţin sever. În prezent, axa Pământului este înclinată cu 23,5 grade şi scade treptat, conform EarthSky.

Precesia

Pământul se „clatină” uşor atunci când se roteşte pe axa sa. Această mişcare cunoscută şi cu denumirea de precesie este provocată în mare parte de către gravitaţia Soarelui şi Lunii, ce atrage zona ecuatorială a Pământului.

Mişcarea nu modifică înclinaţia axei Pământului, dar se schimbă orientarea ei. Pe parcursul a 26.000 de ani, Pământul se clatină în jurul unui cerc complet. În ultimele mii de ani, axa Pământului a fost îndreptată către Polaris, numită şi Steaua Nordului. În aproximativ 12.000 de ani, axa va fi îndreptată către Vega, ce va deveni noua Stea Nordică.

Vremea extremă din prezent ar putea fi provocată de ciclul solar

Terra va intra într-o Mică Eră Glaciară în următorul deceniu, susţin 3 studii recente

Inelele din buştenii fosilizaţi dezvăluie un lucru uimitor despre activitatea Soarelui

Soarele trece printr-o fază aberantă: ce efect va avea aceasta asupra Pământului?