Prima pagină Maratoanele Descopera Mari întrebări

Mari întrebări

• Credit: CERN/Daniel Dominguez
    Ce este Large Hadron Collider?
    17.02.2019 |

LHC (Large Hadron Collider) reprezintă una dintre minunile ştiinţei moderne care a permis cercetătorilor să înţeleagă mai bine fizica fundamentală. Originea sa este din 1977, când Sir John Adams, fostul director al CERN, a sugerat construirea unui tunel subteran care ar putea ţine un accelerator de particule capabil să atingă energii extraordinar de mari.

• Credit: 123RF
    Ar putea fi readuşi dinozaurii?
    16.02.2019 |

Chiar şi oamenii de ştiinţă sunt intrigaţi de acest subiect. Dar Susie Maidment, paleontolog de vertebrate de la Natural History Museum din Londra, respinge ideea conform căreia dinozaurii pot fi recreaţi cu ajutorul ADN-ului prelevat din insectele prinse în chihlimbar. Jamal Nasir, savant la University of Northampton, nu exclude posibilitatea ca dinozaurii să „reevolueze”.

• Credit: Unsplash/Austin Elder
    Când au început cangurii să ţopăie?
    10.02.2019 |

Oamenii de ştiinţă s-au întrebat de ceva vreme când a apărut ţopăitul cangurului pentru care este cunoscut, dar resturile cangurilor străvechi sunt atât de rare încât originea deplasării marsupialelor a rămas un mister. Acum, o fosilă descoperită recent, veche de 20 de milioane de ani, scoate la iveală că strămoşii cangurilor actuali ţopăiau cu 10 milioane de ani mai devreme decât s-a crezut anterior.

• Sursa-Pixabay
    De ce luminile nordice şi sudice sunt diferite?
    09.02.2019 |

Luminile nordice şi luminile sudice sau aurorele boreale şi aurorele australe reprezintă ondulaţii luminoase verzui sau roşiatice observate în regiunile polare ale Pământului. Cele două fenomene nu sunt însă identice, iar specialiştii au descoperit recent o explicaţie.

• Sursa-Pixabay
    Cum reuşesc animalele sălbatice să supravieţuiască iarna?
    03.02.2019 |

Deşi noi oamenii ne putem îmbrăca mai gros atunci când temperaturile sunt reduse, animalele, cel puţin cele sălbatice, nu beneficiază de aceleaşi avantaje.

• Cum poate o persoană să moară din cauza frigului?
    02.02.2019 |

Vortexul polar de săptămâna aceasta care a lovit America de Nord a dus la temperaturi mult sub 0 grade Celsius. De asemenea, a dus la întrebări referitoare la siguranţa oamenilor şi a altor vieţuitoare expuse la acest frig extrem.

• De ce cancerul cardiac apare extrem de rar?
    27.01.2019 |

Aţi auzit probabil de cancer cerebral, pulmonar, mamar, de prostată şi lista poate continua. Deşi se află în organimsul omului, acest organ este extrem de rar afectat de cancer.

• Credit: 123RF
    De ce nu te poţi gâdila singur(ă)?
    26.01.2019 |

Cele două senzaţii (dacă te atingi tu şi dacă te atinge altcineva) se simt diferit, chiar dacă atingerea propriu-zisă este aceeaşi. Motivul poate fi intuit într-o oarecare măsură: dacă cineva te atinge nu ai nicio informaţie directă dacă acţiunea va continua sau se va opri. De aceea oamenii nu se pot gâdila singuri, pentru că nu există un element al surprizei, dar un nou studiu al cercetătorilor de la Universitatea Linköping din Suedia scoate la iveală că există ceva mai…

• Credit: 123RF
    Trebuie sau nu trebuie să omori păianjenii din casă?
    24.01.2019 |

De cele mai multe ori, păianjenii nu sunt inamicii noştri. Chiar dacă vor să îţi provoace durere, foarte puţine dintre cele circa 40.000 de specii cunoscute sunt capabile să rănească cu adevărat omul, conform cercetătoarei specializate în arahnide, Jo-Anne Sewlal de la University of the West Indies.

• Credit: NASA/JPL-Caltech
    Cât de vechi sunt inelele lui Saturn?
    20.01.2019 |