Home » Natură » Natura, mereu surprinzătoare. Păpădia este cel mai bun zburător din lume

Natura, mereu surprinzătoare. Păpădia este cel mai bun zburător din lume

Publicat: 20.10.2018
Un studiu asupra mişcărilor seminţelor de păpădie a arătat că există un tip de zbor care nu a mai fost observat până acum şi explică de ce planta creează printre cei mai buni zburători.

Descoperirea, care confirmă că planta este cel mai bun zburător din lume, arată că mişcările de aer din jurul şi din interiorul pufului în formă de paraşută permite seminţelor să călătorească la distanţe extrem de mari, de obicei peste un kilometru, ţinute în aer doar de puterea vântului, scrie Science Daily.

Cercetătorii de la Universitatea Edinburgh au realizat experimente pentru a înţelege mai bine de ce seminţele călătoresc prin aer atât de bine, în ciuda faptului că puful are o densitate extrem de mică. Studiul a scos la iveală că se formează o bulă de aer în formă de inel pe măsură ce aerul se mişcă prin perii pufului, îmbunătăţind frânele care încetinesc căderea seminţei.

Bula de aer nou descoperită – pe care savanţii au numit-o inelul de vortex – este detaşată de peri şi este stabilizată de aerul care circulă prin ea.

Volumul de aer care circulă prin aceasta, care este critic pentru menţinerea bulei este controlată cu precizie de spaţiile dintre firele pufului.

Mai simplu spus, mecanismul de zbor al paraşutei de puf asigură zborul stabil al seminţei. Modelul este de patru ori mai eficient decât paraşuta convenţională, conform cercetătorilor. Aceştia mai sugerează că paraşuta poroasă a păpădiei poate fi o sursă de inspiraţie pentru dezvoltarea dronelor mici care au nevoie de puţină energie (sau chiar deloc). Spre exemplu, astfel de drone ar fi extrem de utile pentru monitorizarea poluării aerului.

Studiul a fost publicat recent în revista Nature.

Păpădia – sursă de cauciuc