Home » Natura » Oamenii ar fi luat coronavirusul de la câini. Un nou studiu provoacă controverse

Autor: Mihaela STOICA 04.16.2020
Virusul SARS-CoV-2 provine cel mai probabil de lilieci, dar agentul patogen s-a transmis mai întâi la câini, înainte de a infecta oamenii, sugerează un nou studiu. Unii oameni de ştiinţă contrazic această ipoteză, afirmând că studiul are „o mulţime de puncte slabe” şi că datele nu îi susţin concluziile.

Înainte ca noul coronavirus SARS-CoV-2 să ajungă la oameni, alte două coronavirusuri, SARS-CoV şi MERS-CoV, au evoluat de la lilieci şi infectat alte animale în drumul către oameni. SARS-CoV a trecut prin civete şi MERS-CoV prin cămile, iar structura moleculară a coronavirusului SARS-CoV-2 sugerează că virusul a ajuns la un animal intermediar în drumul către infectarea oamenilor, însă cercetătorii nu ştiu exact care.

Unii oameni de ştiinţă au afirmat, într-un studiu din februarie, că pangolinul a fost gazda intermediară în transmiterea noului coronavirus de la lilieci la oameni. Studiul acesta a fost criticat de alţi oameni de ştiinţă, care au afirmat că coronavirusurile regăsite în pangolini prezintă multe diferenţe faţă de SARS-CoV-2.

Acum, Xuhua Xia, un profesor de biologie de la Universitatea din Ottawa (Canada), vine cu o nouă teorie după ce a efectuat o cercetare ale cărei rezultate le-a publicat în 14 aprilie în revista Molecular Biology and Evolution.

Acesta afirmă că gazda intermediară de transmitere a coronavirusului SARS-CoV-2 a fost câinele.

Xia a ajuns la această concluzie după ce a scanat codul genetic al virusului SARS-CoV-2 şi al altor coronavirusuri pentru o trăsătură specifică, numită situs CpG, o secvenţă de cod genetic în care citozina (C) este urmată de guanină (G). Citozina şi guanina se numără printre cele cinci baze azotate principale ale moleculelor de ADN şi ARN. Sistemul imunitar uman vede situs-urile CpG ca un steag roşu, semnalând prezenţa unui virus invaziv. Proteina antivirală ZAP se fixează de CpG din codul genetic viral, ajutând la descompunerea agentului patogen. Teoria prevede că, cu cât sunt mai puţine CpG-uri, cu atât un virus va fi mai puţin vulnerabil la ZAP.

Coronavirusul are mai puţine CpG

Xia a descoperit că SARS-CoV-2 poartă mai puţine situs-uri CpG decât celelalte coronavirusuri cunoscute care au apărut pentru prima dată la animale, inclusiv SARS-CoV şi MERS-CoV. În plus, cea mai apropiată rudă cunoscută a SARS-CoV-2, coronavirusul RaTG13 de la lilieci, conţine mai puţine situs-uri CpG decât coronavirusurile asociate, conform analizei cercetătorului de la Universitatea din Ottawa. „Asta sugerează că SARS-CoV-2 ar fi putut evolua într-o nouă gazdă (sau un nou ţesut gazdă) cu o expresie ZAP ridicată”, ceea ce ar pune presiune evolutivă asupra virusului pentru a vărsa situs-urile CpG, a afirmat Xia în lucrarea sa.

Pentru a supravieţui şi a se reproduce, un agent patogen precum SARS-CoV-2 trebuie să fie capabil să scape de sistemul imunitar al gazdei, iar în acest caz ar însemna eliminarea CpG care ar putea avertiza proteinele ZAP asupra virusului.

A ajuns coronavirusul la oameni prin intestinul câinilor?

Din păcate, există puţine informaţii despre cât de multe proteine ZAP apar în diferite ţesuturi animale, a declarat profesorul Xia pentru Live Science

Aşa că acesta a luat-o invers, căutând coronavirusuri cu niveluri scăzute de CpG. Astfel, a descoperit un coronavirus care infectează în primul rând intestinul canin. El a dedus că intestinul câinelui ar putea să conţină niveluri optime de ZAP care să conducă evoluţia virală în acest mod.

„Doar câinii par să aibă ţesut care generează niveluri scăzute de CpG la coronavirusuri”, a spus Xia. Dacă un precursor al SARS-CoV-2 ar fi pătruns în intestinul canin, ar fi dus la „o evoluţie rapidă a virusului” pentru a pierde situs-urile CpG, devenind mai bine echipat pentru a infecta oamenii, a scris el în studiu. În afară de nivelurile scăzute de CpG, studiul profesorului de biologie Xuhua Xia nu a găsit alte asemănări genetice între SARS-CoV-2 şi coronavirusul câinelui, dar a sugerat că intestinul canin ar putea oferi un mediu potrivit pentru ca aceste virusuri să evolueze.

Concluzia acestuia că virusul SARS-CoV-2 ar fi fost mai întâi la câini (gază intermediară) înainte de a ajunge la oameni a stârnit critici. „Cred că datele nu susţin aceste concluzii”, a declarat Pleuni Pennings, profesor asistent de ecologie şi evoluţie la Universitatea de Stat din San Francisco, care nu a fost implicată în studiu. Penning conduce un grup de cercetare care s-a ocupat cu examinarea nivelurilor CpG ale multor virusuri (inclusiv al febrei Dengue, al gripei comune şi hepatitei B şi C).

Potrivit acesteia, există multe virusuri cu valori ale CpG mai mici decât SARS-CoV-2. „Când te uiţi la toate virusurile, valoarea CpG nu este deloc ciudată”, a spus ea.

Chiar dacă există un motiv evolutiv pentru a explica de ce SARS-CoV-2 a pierdut CpG, acesta nu poate să ofere virusului un avantaj special în infectarea oamenilor, a afirmat Pleuni Pennings.

O nouă cercetare susţine că liliecii nu sunt răspunzători pentru o mai mare răspândire a virusurilor la oameni