Home » Știință » Ziua Astronomiei, marcată pe 11 mai. Intrare gratuită la Observatorul din Capitală

Publicat: 11.05.2019
Astronomii din întreaga lume sărbătoresc Ziua Internaţională a Astronomiei din 1973, într-o sâmbătă senină din luna aprilie sau mai, când Luna este în preajma fazei de Primul Pătrar. Anul acesta, sărbătoarea este marcată pe 11 mai, iar publicul are intrare gratuită la Observatorul din Capitală.

Mişcarea a început în California, SUA, în 1973, când astronomul amator Douge Berger, preşedintele clubului local Astronomical Association of Northern California, a decis ca, în loc să invite oamenii sa vină la o seară de observaţii astronomice într-un loc îndepărtat de oraş, mai bine ar fi ca întregul club să coboare cu telescoape în mijlocul publicului şi să arate obiectele cereşti trecătorilor, care altfel nu ar avea ocazia să privească printr-un astfel de obiect, potrivit Mediafax.

A fost începutul unei tradiţii, iar, în prezent, Ziua Astronomiei este sărbătorită de cluburi de profil, observatoare publice, planetarii şi alte instituţii din întreaga lume, se arată pe site-ul Observatorului „Amiral Vasile Urseanu” din Bucureşti.

Ziua Astronomiei este o ocazie de promovare a acestei ştiinţe în locuri publice prin prezentări, observaţii astronomice din mijlocul parcurilor, demonstraţii şi alte activităţi.

În România, Ziua Astronomiei a fost organizată pentru prima oară de Societatea Astronomică Română de Meteori, primele manifestări datând de prin anul 2003.

În prezent Ziua Internaţională a Astronomiei este coordonată de Astronomy League din SUA. Mai mult, din 2007, s-a decis că în fiecare an vor exista două Zile ale Astronomiei, una primăvara, alta toamna. De obicei săptămâna din care face parte Ziua Astronomiei se numeşte Săptămâna Astronomiei.

Anul acesta, sărbătoarea va fi marcată şi pe 5 octombrie.

Sâmbătă, Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu” din Bucureşti oferă acces gratuit publicului între orele 21.00 şi 04.00.

Publicul de toate vârstele poate vizita expoziţia permanentă „Descoperim împreună Universul” şi expoziţia temporară „Jupiter”. Dacă cerul este senin se pot face observaţii de pe terasa Observatorului. Intrarea pe terasă se face din 30 în 30 minute, începând cu ora 21.00, ultima rundă fiind programată la 3.30.