Home » Știință » Administratorul NASA este de părere că Pluto ar trebui considerat planetă

Administratorul NASA este de părere că Pluto ar trebui considerat planetă

Publicat: 28.08.2019
Jim Bridenstine, administratorul NASA, este de părere că „retrogradarea” lui Pluto din categoria planetelor nu este corectă.

În urmă cu 13 ani, Uniunea Astronomică Internaţională a votat clasificarea lui Pluto în categoria palentelor pitice. În ciuda caracterului oficial al acestei clasificări, multe voci din comunitatea ştiinţifică şi din publicul larg au fost şi sunt de părere că această decizie este nejustificată şi că Pluto ar trebui reprimit în „clubul” planetelor din sistemul nostru solar. Una dintre cele mai importante persoane care şi-a declarat susţinerea în favoarea taberei care consideră că Pluto este o planetă este Jim Bridenstine, actualul administrator al NASA, notează Science Alert.

„Pentru informarea voastră, în opinia mea, Pluto este o planetă”, a declarat Jim Bridenstine în timpul unei vizite la Departamentul de Inginerie Aerospaţială a Universităţii Colorado.

„Puteţi să scrieţi că administratorul NASA a declarat, din nou,  Pluto ca fiind o planetă. Îmi păstrez poziţia, asta am învăţat şi sunt dedicat acesteia”, a mai adăugat Jim Brindenstine.

În mod oficial, indiferent de autoritatea şi influenţa pe care Jim Bridenstine o poate exercita din poziţia sa la NASA, declaraţiile acestuia nu schimbă cu nimic deciziile luate de către Uniunea Astronomică Internaţională. Adevărul este că decizia care a dus la retrogradarea lui Pluto la statutul de stea pitică a venit ca urmare a nevoii identificate de către astronomi de a diferenţia între planetele recunoscute oficial şi obiectele din Centura Kuiper care pot avea, în unele cazuri, mărimi mai mari decât Pluto.

Criticile legate de decizia Uniunea Astronomică Internaţională sunt multiple, una dintre cele mai complexe fiind formulată de către Alan Stern, expert în ştiinţe planetare şi şeful Misiunii New Horizons. „Concluzia mea este că definiţia adoptată de către UAI nu poate fi folosită în mod practic şi nici nu poate fi predată studenţilor, dar, de asemenea, are o mulţime de probleme din punct de vedere ştiinţific şi este plină de contradicţii interne”, scria acesta în septembrie 2006.

Confictul de idei dintre oamenii de ştiinţă care au adoptat rezoluţia din 2006 şi cei care se opun definirii lui Pluto ca fiind o planetă pitică s-a simiţit la scurt timp după ce aceasta a fost adoptată oficial: „Proiectul New Horizons, precum şi un număr tot mai mare de instituţii publice şi sute, chiar mii, de cercetători nu vor recunoaşte definiţia UAI în data de 24 august 2006”.

Controversa legată de statutul lui Pluto este vie, chiar şi la 13 ani de la adoptarea rezoluţiei, la începutul acestui an Alan Stern şi Ron Ekers, expert în radio astronomie, au avut o dezbatere pe această temă.

Cum arată suprafaţa planetei Pluto. NASA publică imagini UIMITOARE cu formele de relief ale planetei