Este mai rapid să staţionezi sau să urci pe scările rulante? Răspunsul găsit de cercetători după şase luni de studii

13 03. 2017, 13:00

Staţionare pe dreapta sau pe stânga? La metroul londonez regulile sunt foarte clare: se stă pe partea dreaptă şi se urcă pe stânga. Acest lucru înseamnă că oamenii care sunt pregătiţi să urce se pot deplasa mai repede între staţii, dar înseamnă şi că, în perioadele de maximă aglomeraţie, sunt cozi mari la urcarea pe partea dreaptă pentru staţionare, ceea ce înseamnă că porţiunea stângă rămâne prea puţin folosită. Cu alte cuvinte, este ineficient, scrie Gândul

Cercetătorii au vrut să afle dacă ar fi mai eficient ca oamenilor să li se spună să stea pe ambele părţi ale scărilor rulante şi dacă acest lucru ar putea avea ca rezultat deplasarea mai rapidă între staţii. Într-un proces de şase luni, aceştia i-au instruit pe participanţii la studiu să facă exact acest lucru: să stea. 

 
Desigur, într-o lume ideală, cel mai eficient ar fi ca oamenii să circule pe ambele sensuri tot timpul. Dar acest lucru, evident, nu se va întâmpla, pentru că unii au probleme de acces, însemnând că nu pot să urce scările, în vreme ce alţii pur şi simplu aleg să staţioneze. 
 
Rezultatul: este mult mai bine să staţionezi (în perioadele de maximă aglomeraţie). Potrivit Gizmodo, concluziile au revelat că atunci când staţiile sunt aglomerate, mai mulţi oameni au reuşit să urce într-o unitate dată de timp atunci când toată lumea a staţionat. Pe scările în care s-a aplicat această metodă au circulat 151 de pasageri pe minut, în vreme ce acolo unde oamenilor le-a fost permisă şi deplasarea au ajuns pe partea cealaltă 115 pe minut. „Acest lucru indică faptul că, în perioadele foarte aglomerate, ar fi mult mai bine ca toţi călătorii să stea, pe ambele părţi ale scărilor”, au precizat realizatorii studiului. 
 
Totuşi, atunci când staţiile sunt mai puţin aglomerate, diferenţa nu este atât de mare, rezultatele arătând că pentru până la 100 de pasageri pe minut corelaţia între proporţia celor care urcă şi numărul celor care staţionează nu este semnificativă. În fapt, în perioadele de linişte, staţionarea pe ambele părţi ar putea duce chiar la scăderea eficienţei, pentru că nimeni nu aşteaptă urcarea, iar cei care vor să se deplaseze mai repede sunt blocaţi.