Viata la oras: un “rau” necesar?

23 11. 2010, 13:28

Potrivit studiului GFK, pentru romani, un oras este atractiv daca le satisface locuitorilor nevoi considerate de specialisti drept "primare": un cost al vietii accesibil, securitate si siguranta, mediul inconjurator sanatos, acces la educatie si la sistemul de sanatate, si locuinte ieftine.

Pusi sa-si evalueze orasul, 45% dintre respondenti s-au aratat nemultumiti de costurile nivelului de trai, iar 41% de nivelul de siguranta si securitate. De asemenea, peste jumatate (56%) dintre romani considera ca autoritatile publice nu se implica suficient pe piata muncii. Cat despre bucuresteni, 43% sunt nemultumiti de transportul in comun, infrastructura rutiera si parcari.

Referitor la potentialul economic, aproape jumatate dintre persoanele intervievate considera ca locuiesc intr-un oras cu potential economic scazut. Cat despre nivelul poluarii, acesta este resimtit cel mai mult in Bucuresti (66% fata de 34% media pe tara).

Studiul a mai aratat si ca aproximativ 4 din 10 romani din mediul urban au migrat in orasul in care locuiesc/muncesc la momentul actual, si ca migratia la oras incepe sa fie perceputa drept problematica mai ales in Bucuresti. Aproximativ 18% dintre persoanele care traiesc in capitala percep migratia in zonele urbane drept o presiune majora pentru viitor. In acest context, nu e de mirare ca bucurestenii nu impartasesc cu restul romanilor sentimentul de apartenenta la comunitatea locala.

"In mediul actual atat de competitiv, se preconizeaza ca populatia urbana a lumii va creste la 4 miliarde pana in 2020, ceea ce va pune multa presiune asupra oraselor, care deja se straduiesc sa faca fata numarului actual de locuitori. In acest mediu urban in rapida extindere, planificatorilor urbani le revine responsabilitatea de a se asigura ca progresul economic este sustinut de o dezvoltare a infrastructurii pe masura, astfel incat sa se garanteze siguranta si bunastarea cetatenilor", a comentat Ilona Ciausoiu, director general Philips Romania.

Studiul comandat de Philips a fost realizat de compania de cercetare GFK pe un esantion de 700 de respondenti din zonele urbane din Romania, cu varsta cuprinsa intre 18 si 55 de ani, in perioada 2-8 noiembrie a acestui an si este reprezentativ la nivel national pentru zonele urbane, cu o marja de eroare de +3,68%.