Prezinta-te in LUMILE VIRTUALE

14 05. 2008, 12:00

Interfete virtuale pentru toti

Aceasta a fost si ideea celor de la Multiverse, care au facut recent o astfel de demonstratie la conferinta Virtual Worlds, desfasurata in New York. „In lumile compatibile cu ambele platforme, tu, ca jucator, nu iti dai seama daca insii cu care interactionezi acceseaza acea lume cu ajutorul unei interfete 3D sau a uneia 2D. Acest lucru este important pentru ca ofera lumilor virtuale flexibilitatea ceruta de un public tot mai numeros. Flexibilitatea se traduce si prin faptul ca utilizatorul poate accesa versiunea 3D pe computerul de acasa, iar mai tarziu, de pilda in drum spre birou, poate sa intre in lumea virtuala cu ajutorul browserului web instalat in mobil. Am stiut de la inceput ca lumile virtuale nu sunt dedicate exclusiv utilizarii unui computer“, spune Corey Bridges, cofondator si producator executiv al Multiverse, intr-un interviu pentru revista WIRED.

In demonstratia cu pricina, Multiverse a prezentat interactiunea dintre doi utilizatori reprezentati virtual de avataruri in aceeasi lume virtuala, dar in platforme grafice diferite (3D si 2D, cea din urma realizata in Adobe Flash). Acest lucru este posibil pentru ca, spre deosebire de alte retele de lumi virtuale, reteaua Multivers nu retine si grafica propriu-zisa a lumii, ci doar „traduce“ datele de la softul (interfata) cu care utilizatorul decide sa se conecteze. Altminteri, aceeasi lume virtuala poate avea nenumarate interfete grafice. „Un server Multiverse ar putea rula un joc de acum zece ani sau o lume virtuala 3D fara sa faca absolut nici o diferenta intre acestea. Doar computerul utilizatorului conectat la server este responsabil pentru felul cum este afisata lumea“, spune Bridges.

Multiverse nu este singura companie care lucreaza la acest tip de sisteme. Americanii de la Areae produc Metaplace, o platforma ce le permite dezvoltatorilor sa creeze lumi virtuale la care sa te poti conecta din browserul web sau cu telefonul mobil. Metaplace nu a fost inca lansat oficial, insa in demonstratiile de pana acum am vazut doar grafica 3D. Ralph Koster, presedintele companiei, spune ca, in viitor, Metaplace va oferi utilizatorilor platforma pentru orice tip de grafica. „Noua tehnologie Multiverse ar putea fi o imensa oportunitate pentru lumile virtuale. Am participat la multe discutii despre felul cum am putea face lumile virtuale mult mai usor de utilizat“, spune Eilif Trondsen, directorul consortiului Virtual Worlds.

Datorita faptului ca grafica Flash in browserele web a devenit universala, noua tehnologie ar putea fi adoptata masiv, pentru ca ajuta utilizatorii sa intre in lumile virtuale trecand peste o multime de obstacole. In afara de problemele cauzate de computerele mai vechi, multi nu intra in lumile virtuale pentru ca se sperie de complexitatea navigarii intr-o lume 3D. Pe de alta parte, celor care au dezvoltat afaceri in aceste lumi li s-au pus oprelisti legate de faptul ca nu au putut instala softul necesar accesarii acestora pe computerul de la birou, pe PDA sau pe mobil.

Totusi, avantajul suprem al unei asemenea platforme ar fi integrarea portalurilor de socializare in lumile virtuale, doua experiente care, pana la urma, fac parte din aceeasi familie: a comunicarii. Trendul a fost adoptat deja de Vivaty, care pune la dispozitia utilizatorilor servicii de chat cu grafica 3D. Multiverse a realizat si un soft prin intermediul caruia specialistii isi pot crea propriile lumi virtuale. Este disponibil gratuit, cu conditia ca acestia sa nu le ceara bani utilizatorilor, caz in care trebuie sa cedeze o cota parte din profit pentru Multiverse. Daca vrei sa-l descarci, intra pe www.multiverse.com.
Adaptarea la business

Cu toate acestea, exista un interes vadit pentru aceasta aplicatie. De curand, la Virtual Worlds Conference 2008, Linden Labs (creatorii SL) si IBM au anuntat faptul ca IBM va gazdui o platforma de lume virtuala bazata pe Second Life si o va proteja cu ajutorul propriului Firewall (metoda de aparare impotriva atacurilor software pe internet). Aici, IBM va da posibilitatea (contracost, bineinteles) companiilor sa-si construiasca in siguranta propriile lumi virtuale. Gazduirea protejata de Firewall imbunatateste serios siguranta si face din Second Life un loc mult mai atragator pentru corporatiile care vor sa organizeze intalniri in cadrul carora sa se discute si detalii secrete. In acelasi timp, participantii se pot oricand teleporta in versiunea publica a Second Life.

„Protejarea lumii virtuale necesita o structura foarte bine pusa la punct a serverelor. Partea cea mai simpla este sa o asezi in spatele unui Firewall. Greu este sa o conectezi la versiunea publica. Serverele pot pastra datele in siguranta, dar un soft trebuie sa «stea cu ochii» pe avataruri, pentru ca acestea sa nu fure date confidentiale atunci cand pleaca in zona publica“, spune Ginsu Yoon, vicepresedinte al Linden Lab. Oamenii de afaceri nu au prea dat navala in lumile virtuale si din cauza ca nu vad utilitatea acestora. Desi trebuie sa comunice la distanta zilnic, se multumesc cu variantele „clasice“, 2D, precum softurile de conferinta sau de mesagerie online.

Aceste cai de comunicare, la fel ca site-urile de socializare, au devenit un standard in lumea business pentru ca au un rol important si in vietile personale ale utilizatorilor. De pilda, cei care sunt obisnuiti sa comunice cu prietenii in portalul Facebook isi vor pastra probabil lista de contacte business pe site-ul LinkedIn sau chiar in Facebook. Desi folosesc Yahoo! Messenger pentru a tine legatura cu colegii de la birou, in acelasi mod stabilesc si o intalnire cu prietenii. Cercetarile IBM in lumile virtuale se bazeaza pe acelasi comportament. Compania “vaneaza“ un fenomen popular si il adapteaza pentru business.
Distractie

Imersiune