Blowing in the wind – Balooning

03 09. 2007, 12:49

Nunta in cer
O intamplare de invidiat prin ineditul ei a avut loc in apropierea strandului Cernica, in urma cu cativa ani: doi tineri au vrut sa se casatoreasca nu doar la primarie, ci si in balon. Ei au apelat la un instructor-pilot care n-a rezistat rugamintii lor. Cei doi tineri au renuntat la flori si la fotografii, la orezul presarat in par, si s-au lasat in voia vazduhului pentru a-si uni destinele.

Mondial Air Balloons

Anul acesta are loc Mondial Air Balloons 2003, eveniment aeronautic organizat intre 25 iulie si 3 august, in regiunea Lorraine din estul Frantei. Este o impresionanta intalnire care reuneste cateva sute, poate chiar mii de piloti. Pe parcursul celor sapte editii precedente, manifestarea a atras si piloti din Europa de Est, dar organizatorii nu au avut inca ocazia de a inscrie in competitie romani. Poate anul acesta.

Baloanele INCAS
In 1992, Institutul National de Cercetari Aerospatiale Elie Carafoli (INCAS) a initiat Programul de cercetare si dezvoltare a aeronavelor mai usoare ca aerul. Obiectivele principale ale programului sunt proiectarea si realizarea unor baloane cu aer cald si a unor dirijabile de dimensiuni mici si mijlocii.

In acest moment, INCAS detine doua modele, FAI-AA/AX-6 si FAI-AA/AX-8.

Anvelopa:
tip O, volum 1.600 m3, respectiv 3.000 m3, confectionata din poliester sau poliamida 6.6, rip-stop, peliculizata cu poliuretan.
Nacela: realizata din rachita protejata cu lac. Podea dubla, din lemn stratificat, prinsa de anvelopa cu opt cabluri din otel.
Numarul maxim de pasageri: 3, respectiv 6
Propulsie: Arzator (2,4 Kw, respectiv 2×2,4 Kw) Æ 2 butelii din otel (60 l)
Combustibil: propan

Cele doua baloane pot fi folosite pentru:

-documentare aeriana (fotografii, filmari din zbor);
-cercetare stiintifica in zbor (meteorologie, hidrologie, protectia mediului);
-suport temporar de antene pentru teletransmisii locale;
-lansare de parasutisti si deltaplane;
-sport, agrement, publicitate.

Aparatul de zbor este format dintr-o anvelopa uriasa (balonul propriu-zis), o nacela, corzi de legatura si un arzator. Acesta din urma produce flacara care incalzeste aerul din anvelopa; conform legilor fizicii, aerul cald incepe sa se ridice, antrenand in ascensiune intregul ansamblu.

De precizat ca in nacela sunt plasate si buteliile de combustibil, fapt ce restrange drastic spatiul alocat persoanelor participante la zbor. Pentru a zbura cu balonul este nevoie de conditii deosebite, respectiv de temperaturi mai joase decat ale aerului din anvelopa si de curenti blanzi, care sa permita un bun control si o manevrare optima a aparatului. In acest sens, cele mai prielnice perioade de zbor sunt dimineata si seara. Pretul unui balon porneste de la cateva mii de dolari pentru unul second-hand si ajunge la 18.000 pentru unul nou.

Foto: Mediafax