20 de ani de Viagra: cronica unui succes mondial

28 03. 2018, 01:03

De la descoperirea sa, din întâmplare, la multele versiuni contrafăcute, prezentăm mai jos modul în care a fost primită de publicul larg mica pilulă albastră care tratează impotenţa, scrie Mediafax.

– Descoperirea din întâmplare –

La începutul anilor 1990, o echipă de cercetători de la Pfizer făcea experimente pentru un nou medicament numit Sildenafil, folosit pentru a trata angina. Medicamentul s-a dovedit ineficient în calmarea durerii toracice cauzate de această boală, dar a avut un efect secundar neaşteptat în cazul pacienţilor de sex masculin: provoca erecţie.

Majoritatea voluntarilor care au participat la experimente au raportat, de asemenea, îmbunătăţirea vieţii sexuale.

Pfizer a schimbat macazul şi s-a concentrat asupra cercetărilor privind impotenţa masculină, o problemă care afectează o treime dintre bărbaţii cu vârste peste 40 de ani.

Până la acel moment, tratamentele din domeniu nu erau foarte eficiente, cu opţiuni nepractice, precum minisupozitoare inserate în uretră şi medicamente administrate pe cale injectabilă în penis.

Pe 27 martie 1998, Agenţia pentru administrarea medicamentelor şi alimentelor din SUA (Food and Drug Administration Agency, FDA) a aprobat comercializarea noului tratament, iar, în aprilie, mica pastilă albastră se afla deja în magazinele americane.

– Succes peste noapte, cerere la nivel global –

Succesul a fost imediat, 150.000 de reţete au fost completate în SUA în primele două săptămâni de la lansarea pe piaţă a medicamentului.

Şi, chiar înainte de lansarea internaţională, Viagra atrăsese deja atenţia la nivel global.

A apărut pe piaţa neagră din ţări precum Israel, Polonia şi Arabia Saudită la preţuri de cinci ori mai mari decât cele practicate în SUA (aproximativ 10 dolari).

Oficial a fost lansată în Europa în septembrie 1998 şi a devenit o sursă uriaşă de venituri pentru Pfizer.

Vânzările la nivel internaţional au crescut cu peste 30% în 1999 şi 2000 şi au urcat rapid la un miliard de dolari anual. A fost o surpriză chiar şi pentru compania farmaceutică, care îşi proiectase venituri de aproximativ 100 de milioane de dolari anual.

– Numeroase versiuni contrafăcute –

Campanii comerciale realizate de fostul candidat la Casa Albă Bob Dole, în 1999, şi legenda fotbalului Pele, în 2002, au contribuit la creşterea notorietăţii medicamentului, care începe să aibă efecte la 27 de minute de la ingestie.

Curând, versiunile contrafăcute au început să apară, cu medicamente fabricate în Thailanda şi India disponibile online la numai câteva săptămâni de la lansarea pe aceste pieţe a produsului original.

Viagra a devenit astfel medicamentul cel mai contrafăcut, iar la graniţe s-au înmulţit capturile de medicamente false.

Un sondaj realizat de Pfizer în 2011 arăta că 80% din Viagra cumpărată online este contrafăcută.

Versiunile fără licenţă pot conţine substanţe toxice, precum pesticide, ghips şi tuş pentru imprimante.

– Utilizare în afara dormitorului –

Pe măsură ce versiunile contrafăcute s-au răspândit, la fel s-a întâmplat şi cu utilizările medicamentului. Un studiu britanic realizat în 1999 a arătat utilizarea redusă, dar semnificativă a medicamentului de către participanţii la petreceri.

Şi, în 2012, autorii unui studiu realizat în SUA estimau că până la 8% dintre tinerii americani folosesc Viagra ori alte medicamente contra disfuncţiilor erectile, precum Cialis şi Levitra, pentru a-şi îmbunătăţi performanţele sexuale.

Forme generice de Viagra sunt disponibile în Europa din 2013, iar, în SUA, de la sfârşitul lui 2017.

Medicamentul a fost folosit şi pentru dopare, în lumea sportului. Totuşi, World Anti-Doping Agency (WADA) a decis să nu adauge Viagra pe lista substanţelor interzise, Sildenafil având efecte de dopare numai la altitudini mari.