Fraudă online cu medicamente pentru bolile grave. Cum funcționa rețeaua?

13 04. 2022, 09:00
Sursa foto: Shutterstock

Trei percheziții au avut loc în România și Marea Britanie într-un dosar penal de înșelăciune și fals informatic. Persoanele vizate ar fi realizat mai multe site-uri prin care ofereau spre vânzare, în mod fals, medicamente pentru tratarea bolilor grave.

Potrivit polițiștilor români, persoanele bănuite ar fi creat trei site-uri prin care comercializau, exclusiv pe piața din România, medicamente pentru cancer și alte boli grave.

Anchetatorii au stabilit că uneori, pentru a conferi un caracter de veridicitate acțiunilor companiei și a imita procedura utilizată la nivelul farmaciilor, au fost solicitate înscrisuri din care să rezulte afecțiunile medicale ori tratamentele prescrise de medici.

Rețeaua elibera inclusiv facturi false

În alte cazuri, în momentul plasării comenzii, se solicita completarea și transmiterea de documente de tip „acord de livrare bunuri”, „împuternicire achiziționare medicamente” și „formular de achiziționare”.

„Ulterior câștigării încrederii, s-ar fi menținut în eroare victimele, prin crearea unor pași ce simulau o relație comercială reală în mediul on-line, astfel că persoanele puteau vizualiza, în contul creat pe site, plata efectuată, după care era transmis un cod de urmărire comandă, aparent emis de firma de curierat și era emisă factura fiscală (invoice), toate aceste manevre având menirea de a induce clientului aparența unei tranzacții reușite”, au explicat polițiștii.

Escrocii nu mai răspundeau la telefon

La final, escrocii nu mai răspundeau la telefon sau la mesajele on-line.

„După virarea banilor în contul bancar indicat, în majoritatea cazurilor, victimele i-ar fi contactat pe reprezentanții site-urilor în legătură cu depășirea termenului de livrare convenit, situație în care erau avansate scuze cu caracter general, precum ,,se vor restitui sumele achitate”, ,,medicamentele nu sunt disponibile în acest moment”, ,,nu a preluat curierul comanda”, ,,mai așteptați” ori se comunica un alt termen de livrare, care nu era respectat. Ulterior, reprezentanții site-urilor nu ar mai fi răspuns la e-mail-uri ori la apelurile telefonice”, au precizat polițiștii, potrivit Mediafax.

Până în prezent, prejudiciul este de aproximativ 100.000 de euro.