Home » D:News » Ultima incalzire globala a schimbat fata Terrei

Ultima incalzire globala a schimbat fata Terrei

Publicat: 16.04.2008
Studii de ultima ora au relevat faptul ca ultimul efect de sera major inregistrat pe scara istoriei a racit considerabil atmosfera pamanului, undeva acum 33 milioane de ani.

Noile dovezi sunt incastrate in rocile unui complex paleontologic descoperit in Alabama. Geologul Miriam Katz este de parere ca s-a descoperit dovada celei mai mari schimbari climaterice inregistrate pe Terra. Savantii Institutului Politehnic Renessaler din New York sunt chiar tentati sa afirme ca este cea mai mare modificare a climei din intregul Cenozoic (perioada ce se intinde din prezent pana acum 65 milioane ani). Prima evidenta a aceste schimbari dramatice este oferita de probele de oxigen -18 descoperit in depozitele fosile ale unor organisme microscopice.

In timpul perioadelor reci continutul de oxigen-18 al oceanelor creste, iar in cele calde, oxigenul -18 isi scade concentratia, o parte din el fiind stocata in calotele glaciare. Un alt secret referitor la marile schimbari climatice din trecut rezida in proportiile calciului si magneziului din cochiliile fosilizate. Proportiile elementelor respective au o legatura directa cu temperatura apelor oceanului planetar, in momentul in care stravechile vietuitoare isi sintetizau cochiliile. In aproximativ aceeasi perioada geologica s-a format si stramtoarea Drake, prin care s-a despartit Antarctica de America de Sud, situatie care a permis curentilor marini sa inconjoare si sa raceasca dramatic continentul Antarctic.

O alta cauza care a coincis cu precedentele a fost cea indusa de asa numitele cicluri Milankovitch, combinatii intre ciclurile orbitale ale Terrei si forta gravitationala, cicluri ce au avut ca rezultat modificarea circulatiei curentilor atmosferici si implicit modificarea climei.

Sursa:Discovery