Prima pagină D:News

Şase secrete ca să înveţi mai uşor pentru examene. Cercetătorii spun de ce nu e bine „să toceşti”

Roxana Ruscior | 06.26.2014 | ● Vizualizări: 57300
Şase secrete ca să înveţi mai uşor pentru examene. Cercetătorii spun de ce nu e bine „să toceşti”     (Foto: Shutterstock) + zoom
Galerie foto (1)

Cei mai mulţi elevi nu ştiu cum trebuie să înveţe pentru a reţine mai uşor materia şi a avea rezultate mai bune la examene. Aceasta este concluzia psihologilor Henry Roediger şi Mark McDaniel de la Universitatea Washington din St. Louis.

Cei doi experţi au analizat date adunate în 80 de ani de studii despre memorie şi învăţare, iar concluziile lor au fost prezentate într-o carte, Make It Stick: The Science of Successful Learning.

Potrivit cercetătorilor, cei mai mulţi studenţi greşesc pentru că vor să înveţe recitind notiţe şi texte din manuale. Este cea mai prostă variantă de învăţare, spun experţii.

Ei susţin că mai utilă este învăţarea activă, prin folosirea diagramelor, prin amestecarea diferitelor materii şi eşalonarea în timp a temelor care trebuie reţinute.

Mark McDaniel a prezentat recent şase secrete care îi pot ajuta pe elevi să înveţe mai uşor.

1. Nu te rezuma să reciteşti notiţele! Cercetările la care au participat studenţii de la Universitatea Washington au demonstrat că metoda nu este foarte eficientă: cei care citesc de mai multe ori textele nu le vor reţine mai bine decât cei care le citesc o singură dată. Cei care repetă lectura au tendinţa să considere că deja au înţeles, au învăţat informaţia şi mai sunt la fel de atenţi ca prima dată când citesc.

2. Pune-ţi singur cât mai multe întrebări! După ce ai citit o dată textul, cel mai bine este să-ţi pui singur întrebări sau să răspunzi la întrebările deja formulate în manual, dacă acestea există. Astfel vei afla ce anume nu ai reţinut şi vei şti exact pe ce trebuie să pui accent pentru a învăţa mai eficient. De asemenea, aceste întrebări te ajută să înţelegi mai profund informaţia, nu doar mecanic: de ce?, cum s-a întâmplat un anumit lucru? Căutând aceste răspunsuri vei înţelege mai bine şi astfel vei reţine mult mai uşor subiectul.

3. Fă legături cu informaţii deja cunoscute! La o a doua lectură a textului, e bine să cauţi legături cu subiecte deja cunoscute, pentru a învăţa şi reţine mai repede noile date.

4. Redă informaţia sub formă vizuală! Un sistem foarte bun este realizarea de diagrame, adică învăţarea activă, care ajută foarte mult la memorare. Elevul devine activ, implicat în învăţare, nu mai este un simplu receptor pasiv.

5. Foloseşte şi fişe! Ele te vor ajuta să te testezi singur şi să observi detaliile pe care nu le-ai reţinut. Repetiţia este foarte bună, dar numai atunci când nu este mecanică.

6. Nu îngrăşa porcul în ajun! Cei mai mulţi elevi şi studenţi lasă aproape toată materia pentru ultimele zile, când o repetă mecanic, încercând să reţină totul. Cercetătorii avertizează că această metodă de învăţate nu ajută deloc memoria pe termen lung. Astfel, elevii vor reţine informaţia pentru ziua examenului, dar apoi vor uita totul şi anul următor vor trebui să înveţe din nou. Cea mai bună tehnică este împărţirea temelor de studiu în timp.

Sursa: Vox