Home » D:News » Un nou record de distanţă în teleportarea cuantică

Un nou record de distanţă în teleportarea cuantică

Publicat: 10.12.2014
Cercetătorii de la Universitatea din Geneva, de la NASA's Jet Propulsion Laboratory şi de la National Institute of Standards and Technology au reuşit să bată recordul de teleportare cuantică.

Cercetătorii de la Universitatea din Geneva, de la NASA’s Jet Propulsion Laboratory şi de la National Institute of Standards and Technology au reuşit să bată recordul de teleportare cuantică.

În cadrul unui experiment recent, ei au transmis instant starea cuantică a unui foton pe o distanţă de 25 kilometri, prin intermediul unei fibre optice.

Starea cuantică a unei perticule este direcţia în care se roteşte particula respectivă. Desigur, cercetătorii nu pot realiza o teleportare a materiei, aşa cum vedem în filmele SF.

Teleportarea cuantică, adică transmiterea instantanee a informaţiei, poate duce la dezvoltarea unor calculatoare mai performante şi la o mai bună securitate informatică. Este şi primul pas în realizarea calculatoarelor cuantice.

Teleportarea cuantică este posibilă datorită unei proprietăţi numită inseparabilitate cuantică. Aceasta are loc atunci când două particule sunt conectate între ele indiferent la ce distanţă se află una de alta. Măsurarea unei particule va determina starea celeilalte particule.

În cadrul experimentului, cercetătorii au folosit un laser super-rapid pentru a lansa fotoni. Din când în când, doi fotoni ajungeau să fie entanglaţi cuantic.

În acel moment, cercetătorii blochează un foton într-un cristal la un capăt al cablului, iar al doilea foton este trimis la distanţă prin fibra optică. Ulterior, este lansat al treilea foton, care intră în coliziune cu cel aflat pe cablu şi cei doi se anihilează reciproc.

Deşi cei doi fotoni dispar, informaţia cuantică a coliziunii lor apare în cristalul unde a fost reţinut fotonul pereche.

Experimente de acest fel au mai fost făcute şi în anii trecuţi, dar distanţa pe care se reuşea teleportarea informaţiei era mult mai mică.

Rezultatul cercetării a fost publicat în Nature Photonics.