Home » D:News » Cercetatorii descifreaza secretele plasmei

Cercetatorii descifreaza secretele plasmei

Publicat: 24.11.2008
Cercetatorii Universitatii din Columbia Britanica au dezvoltat o tehnica ce-i duce pe oamenii de stiinta mai aproape de intelegerea secretelor celei mai abundente materii din Univers, plasma

Plasma sau gazul ionizat se poate gasi in locuri comune, precum interiorul tuburilor fluorescente sau in imprejurari extreme, cum ar fi epicentrul unei explozii termonucleare. Atmosfera superioara a Pamantului este formata din plasma, asa cum sunt descarcarile electrice sau stelele ce lumineaza cerul noptii. Timp de aproape un secol, fizicienii au lucrat la stabilirea unor teorii matematice pentru a exprima starea plasmatica a materiei, dar cunoasterea detaliata a constituentilor plasmatici si a dinamicii interactionarii lor a fost greu de dobandit. Plasma conventionala este fierbinte, complexa si dificil de caracterizat, fie ea naturala sau produsa in conditii de laborator. Recent, un numar mic de laboratoare a inceput sa lucreze la realizarea unei noi categorii de plasma, atat de simpla, incat promite sa ridice intelegerea fenomenului la un nou nivel. Denumite plasme ultra-reci, sistemele create de cercetatori au la baza atomi izolati, raciti la o fractiune de grad deasupra temperaturii zero absolut, pentru a forma nori de ioni si de electroni aflati in pozitie fixa. In urma controlului oferit de acest experiment, oamenii de stiinta au gasit o posibilitate de a studia pasii elementari prin care plasma atomica se naste si creste. Cercetatorii care au facut descoperirea spun ca dobandirea unei intelegeri mai inalte despre plasma ultra-rece la nivel molecular ar putea duce la o cunoastere valoroasa a planetelor gazoase din sistemul nostru solar, precum si a stelelor albe pitice, a fuziunii termonucleare sau a laserelor cu raze X.