Prima pagină D:News

A fost realizat Metaflex, primul material cu adevarat “invizibil”

11.05.2010 | ● Vizualizări: 907
A fost realizat Metaflex, primul material cu adevarat “invizibil”     metamateriale, invizibil, radiatie, lumina + zoom

Foarte flexibil, dar mai ales “invizibil”, Metaflex face parte din categoria meta-materialelor, capabile sa devieze traiectoria radiatiilor, facand invizibile obiectele.

Metaflex a fost realizat de cercetatorul italian Andrea Di Falcosi echipa lui de la Universitatea St. Andrews, din Scotia. Dupa cumau explicat oamenii de stiinta intr-un articol publicat in "NewJournal of Physics", incredibila elasticitate a materialuluipermite imaginarea unor aplicatii SF, precum hainele in masura sa-lfaca pe cel care le poarta complet invizibil.

Gasirea unei modalitati de a ascunde obiecte de lumina vizibilaeste o veche "idee fixa" de-a oamenilor de stiinta. Primele succesein acest sens au fost reprezentate de crearea unor materiale cucaracteristici electrice si magnetice speciale. Acestemeta-materiale, care isi datoreaza proprietatilor nu doarstructurii geometrice a atomilor, sunt in masura sa faca sa treacao radiatie electromagnetica in jurul unui obiect; astfel, obiectuldevine invizibil deoarece eludeaza incidenta si reflexiaradiatiei.

Pana astazi, cercetatorii au reusit sa creeze materiale invizibilela microunde si raze infrarosii, dar nu si la lumina vizibila.Dificultatea de a face un obiect transparent la radiatia luminoasasta in faptul ca trebuie lucrat pe geometrii infinit de mici,capabile adica sa interactioneze cu lumina, care are o lungime deunda de ordinul a doar cateva sute de nanometri. Odata depasitaaceasta dificultate, cercetatorii s-au vazut nevoiti sa infrunte oalta: proiectarea unui meta-material care sa nu fie rigid, ciflexibil, astfel incat sa poata fi utilizat pentru fabricareaobiectelor elastice

Echipa lui Di Falco a reusit sa depaseasca si acest ultim obstacol,obtinand un patratel de cativa centimetri patrati si o grosime de 4micrometri, care face obiectele transparente la lumina portocalie.Mai ramane de vazut daca aceste caracteristici ale materialului semodifica atunci cand este indoit sau raman neschimbate: in primulcaz inventia va deschide calea realizarii unei noi clase delentile; in al doilea, punerii la punct a unei adevarate "pelerine" a invizibilitatii.

Sursa: Galileo