Home » D:News » O gaură de dimensiuni record a fost descoperită în stratul de ozon aflat deasupra Arcticii!

Publicat: 03.10.2011
Un studiu publicat în jurnalul Nature a dezvăluit că o gaură fără precedent a fost descoperită în stratul de ozon aflat deasupra Arcticii. Cercetarea a fost efectuată de oameni de ştiinţă de la 19 institute din 9 ţări.

Raportul susţine că gaura fără precedent ce a apărut în stratul de ozon a fost provocată de temperaturile foarte mici înregistrate în stratosferă pentru o perioadă neobişnuit de lungă. În acest an, perioada rece din Arctica a durat cu 30 de zile mai mult decât în iernile studiate până acum.

„Particulele care provoacă distrugerea stratului de ozon au rămas în atmosfera din zona Arctică până în martie 2011, mult mai târziu decât de obicei, cantităţile înregistrate la anumite altitudini fiind comparabile cu cele găsite în Antarctica. De obicei, în martie astfel de particule nu mai există în atmosfera arctică”, a declarat Lamont Poole, cercetător NASA şi co-autor al studiului.

Distrugerea stratului de ozon înregistrată în 2011 este de două ori mai mare decât cea înregistrată în precedenţii ani-record, 1996 şi 2005„, a declarat Nathaniel Livesey, cercetător la Jet Propulsion Laboratory.

Cercetătorii nu înţeleg de ce în stratosfera din zona artică au fost înregistrate temperaturi atât de scăzute. „Cred că această problemă va fi studiată ani buni de-acum încolo”, a declarat Michelle Santee, unul dintre cercetătorii ce au luat parte la acest studiu.

Surse: CBC şi New Scientist