Home » D:News » O erupţie de proporţii ne-ar putea lăsa fără stratul de ozon

O erupţie de proporţii ne-ar putea lăsa fără stratul de ozon

Publicat: 16.06.2012
Cercetătorii germani declară că o erupţie masivă a vulcanilor activi din America Centrală ar putea emite o cantitate uriaşă de gaze capabile să distrugă stratul de ozon care protejează Terra de radiaţiile solare ultraviolete.

O astfel de mega-erupţie ar putea dubla sau tripla cantităţile de brom şi clor din stratosferă, stratul superior al atmosferei, unde se găseşte ozonul care ne protejează de radiaţiile ultraviolete emise de Soare. Cercetătorii au realizat aceste estimări calculând nivelul substanţelor chimice emise în ultimii 70.000 ani de către un număr de 14 vulcani din Nicaragua.

Bromul şi clorul sunt foarte reactive, au nevoie de un singur electron pentru a deveni stabile din punct de vedere chimic şi pot smulge acest electron din moleculele de ozon, distrugându-le, după cum explică Kristin Kruger, meteorolog în cadrul GEOMAR din Kiel, Germania. Pentru a estima efectul substanţelor chimice eliberate de erupţiile vulcanice din trecutul îndepărtat al planetei, cercetătorii au măsurat nivelul halogenilor (un grup de elemente chimice cu potenţial ridicat de reacţie, dintre care fac parte şi bromul şi clorul) din straturile de roci de dinainte şi de după erupţiile de acum 70.000 ani.

Aceste erupţii au eliberat în stratosferă o cantitate dublă de brom şi clor, comparativ cu cantitatea produsă în prezent în urma activităţilor umane.

Deoarece efectele maxime se înregistrează în stratosferă, unde gazele vulcanice emise pot fi transportate oriunde pe glob, erupţiile vulcanilor din America Centrală ar putea duce la dispariţia stratului de ozon de pe teritorii uriaşe, având un impact deosebit de negativ asupra Antarcticii şi Arcticii, zone unde deja există găuri considerabile în pătura de ozon.