Home » Natură » Primele imagini detaliate cu vulcanii subacvatici au fost publicate. Majoritatea sunt încă necunoscuţi

Publicat: 15.08.2016
Deşi cei mai cunoscuţi vulcani, cum ar fi Vezuviu sau Mauna Loa, sunt pe uscat, mulţi vulcani fascinanţi se află pe fundul oceanelor.

Aceşti vulcani subacvatici sunt atât de izolaţi încât pot fi studiaţi doar cu submarine speciale, de aceea sunt cunoscute foarte puţine detalii despre aceştia. Cercetătorii au utilizat o nouă tehnologie pentru a surprinde fluxul de lavă pentru prima dată. Aproape 70% din scoarţa planetei se dezvolta în zona în care plăcile tectonice ale Terrei se despart. În momentul mişcării plăcilor tectonice, magma care iese la suprafaţă formează vulcani.

Cercetătorii de la GEOMAR Helmholz Centre of Ocean Research Kiel din Germania încearcă să utilizeze noi tehnologii pentru a observa formaţiunile vulcanice.

Dr. Isobel Yeo care a lucrat la studiu a declarat: ,,Este important ca noi să înţelegem aceste procese pentru a putea prezice ce se va întâmpla în viitor”.

În 2012, cercetătorii au studiat scurgerile de lavă dintr-o secţiune a Atlanticului de Mijloc, utilizând torpilă-robot de mare adâncime. Dr Yeo a afirmat: ,,În 2012 am reuşit să construim o hartă a activităţii vulcanice de acum 400 de ani, însă cei descoperiţi nu sunt suficienţi pentru a umple crăpăturile realizate de mişcarea plăcilor tectonice. Erupţii vulcanice mult mai puternice s-au petrecut probabil în trecut şi se vor petrece în viitor”.

Anul acesta în iulie, cercetătorii s-au întors în zonă, dar echipaţi cu camere montate pe un robot pentru mare adâncime. ,,Este incredibil că putem vedea acest fenomen pentru prima dată atât de detaliat,” a afirmat Yeo. Cercetătorii au descoperit noi dovezi ale existenţei activităţii hidrotermale, locul în care apa încălzită de vulcan pătrunde prin crustă. Imaginile strânse vor fi utilizate pentru a crea modele 3D ale fundului mării, care le-ar putea oferi cercetătorilor detalii despre structura vulcanilor de-a lungul anilor.

Vulcanul pe care l-au vizitat se numeşte ,,Eggvin Bank” acesta este neobişnuit de mare pentru o creastă oceanică mijlocie.