Home » Știință » Pe Pământ au existat doi ani de noapte continuă. Fenomenul extrem care a dus la această catastrofă

Publicat: 25.08.2017
Impactul Pământului cu asteroidul de acum 66 de milioane de ani, care a exterminat dinozaurii, a aruncat în atmosferă o cantitate enormă de detritus, iar acum o nouă simulare computerizată a arătat amploarea cu care planeta a fost afectată de acest eveniment, scoţând la iveală că pe Terra ar fi existat doi ani de noapte continuă.

Noile rezultate au venit de la o echipă de cercetare de la National Centre for Atmospheric Research (NCAR) cu ajutorul NASA şi al Universităţii Colorado, Boulder, scrie Daily Mail.

Echipa a utilizat computere pentru a crea Pământul şi condiţiile de acum 66 de milioane de ani. Impactul care a avut loc în ceea ce astăzi este Peninsula Yucatan, a cauzat cutremure, tsunami-uri şi chiar erupţii vulcanice.

Charles Bardeen, savant la NCAR şi autorul principal al acestui studiu, a precizat că „noi am început povestea după efectele iniţiale, adică după cutremure şi tsunami-uri”. Acesta mai adaugă şi că „am vrut să observăm consecinţele pe termen lung cauzate de cantitatea enormă de funingine şi ce a însemnat aceasta pentru creaturile care au supravieţuit impactului şi evenimentelor iniţiale”.

În urma simulărilor, cercetătorii au ajuns la concluzia că au existat 15.000 milioane de tone de funingine trimise în atmosferă, formând o barieră între Pământ şi Soare.

Owen Toon, cercetător la Universitatea Colorado Boulder şi coautor al acestui studiu, a precizat că, „la început, ar fi fost întuneric ca noaptea”. Gradual, statul de funingine s-ar fi subţiat, dar fotosinteza a fost imposibilă pentru mai mult de un an şi jumătate. Deoarece plantele la suprafaţă au fost deja foarte afectate de lipsa luminii, aceste condiţii vitrege ar fi afectat cel mai mult fitoplanctonul din oceane.

De asemenea, lipsa luminii ar fi dus la scăderea temperaturii cu 28 de grade Celsius în mediul terestru şi cu 11 grade Celsius în oceane.

În schimb, în straturile superioare ale atmosferei, temperatura ar fi crescut, iar vaporii de apă ar fi produs hidrogen care a cauzat distrugerea stratului de ozon.

Ne putem afla deja în a şasea extincţie în masă, iar aceasta este cauzată de activitatea umană