Home » Știință » De ce planetele şi alte corpuri din sistemul nostru solar au compoziţii diferite

Publicat: 01.04.2018
Cercetătorii de la Universitatea Copenhaga, Museum für Naturkunde şi Leibniz-Institut für Evolutions au venit cu o nouă explicaţie cu privire la diferenţa în compoziţie dintre planetele sistemului nostru solar.

În lucrarea publicată în Nature, specialiştii îşi descriu studiul asupra compoziţiei de izotop de calciu a anumitor meteoriţi, a Terrei şi a planetei Marte şi folosesc ce au învăţat pentru a explica modul în care planetele pot fi atât de diferite, scrie Phys.

Mulţi astronomi cad de acrod că planetele din Sistemul Solar au aceeaşi origine, provenind din discul protoplanetar, care s-a solidificat, odată cu trecerea timpului, în mase mari (planetele). Având în vedere procesul de creaţie oarecum uniform, nu se ştie de ce compoziţiile sunt atât de diferite.

Echipa de cercetători a venit însă cu o explicaţie: protoplanetele, deşi au crescut cu aceeaşi rată, s-au oprit din dezvoltare la timpuri diferite. Cele care erau mai mici au continuat şi s-au oprit când au devenit mai mari. În tot acest timp, aşa cum sugerează savanţii, discul a fost constant alimentat cu material. Astfel, compoziţia materialului original din disc era diferită faţă de cele adăugate ulterior, ceea ce explică diferenţele dintre planetele solide ale Sistemului Solar.

Cercetătorii au venit cu această teorie după ce au studiat compoziţiile de izotop de calciu din mai mulţi meteoriţi, din Terra şi Marte, dar şi din asteroidul Vesta. Izotopii de calciu, conform precizărilor acestora, sunt implicaţi în formarea rocilor şi de aceea pot oferi indicii cu privire la originea lor. Compoziţiile relative din mostre se corelau cu masele corpurilor de provenienţă, ceea ce poate furniza o imagine a desfăşurării în timp a procesului de creaţie. Cercetătorii susţin în continuare că diferenţele observate în scara timpului reprezintă motivul pentru care există diferenţe de compoziţie, întrucât corpurile mai mici au încetat să adune material, în timp ce corpurile mai mari au continuat să adauge la propria masă material care era diferită faţă de cel de dinainte.

O coliziune spaţială gigantică descoperită de astronomi dezvăluie cum ar fi putut apărea planeta noastră