Prima pagină Stiinta

Transportul "verde" al viitorului

Alexandru Safta | 03.01.2011 | ● Vizualizări: 1361
Transportul personal ECO al viitorului     no tags + zoom
Galerie foto (13)

Toate indiciile şi tendinţele promit un transport al viitorului, fară doar şi poate, verde. Totuşi, acest lucru nu înseamnă, neapărat, că vom conduce, cu toţii, plictisitoare şi banale autoturisme hibride. De la maşini electrice cu bizare caroserii din solzi fotovoltaici, care îşi schimbă poziţia spre a capta energia solară, până la biciclete care adună energia descărcată prin mişcarea lor pentru a o direcţiona către alimentarea transportului public, transportul de mâine vizează sistarea definitivă a întrebuinţării combustibililor fosili, exploatarea masivă a computerelor în asigurarea controlului vehiculelor şi inventarea unor designuri creative şi cât mai compacte.

Robotul care îţi pedalează bicicleta



Vrei să te plimbi cu bicicleta, prietenoasă, prin definiţie, cumediul, să te bucuri de briza placută care îţi despleteşte părul şisă vizitezi împrejurimile, dar eşti prea obosit sau prea leneş casă pedalezi tu însuţi dispozitivul cu două roţi? Atunci, s-ar puteasă vrei să investeşti în propriul robot ciclist, un partener deîncredere în sarcina căruia să laşi responsabilitatea, uneori nufoarte plăcută, a pedalatului. Joules, pe numele său, ţi-ar puteafi companionul mecanizat permanent, aflat pe şaua din spate abicicletei-tandem cu care vine la pachet, prestând toată munca, întimp ce tu, mândru posesor, eşti transportat şi te bucuri deprivelişte şi de senzaţie. Bicicleta şi robotul cântăresc,împreună, aproximativ 90 de kilograme, ceea ce face drumeţia una cugabarit serios, dar conceptul rămâne unul intrigant şi interesant,chiar dacă încurajează, indirect, lipsa activităţilorsportive.

Trenul rutier wireless



Toţi acei şoferi care încearcă să execute orice fel de acţiune denatură să îi distragă în timp ce îşi conduc autovehiculele, cum arfi să se machieze, să vorbească la telefon, să îşi verificee-mail-urile, să scrie sms-uri şi să facă, în general, diverselucruri cu mâinile aflându-se la volan, vor putea desfăşura toateaceste activităţi în deplină siguranţă, după ce programul SARTRE (Trenuri Rutiere Sigure pentru Mediu) al Uniunii Europene va fiaplicat pe autostrăzile bătrânului continent. SARTRE este un sistemde încolonare wireless, care le permite şoferilor aflaţi înautoturisme să se alăture unui convoi de maşini, controlate de unautovehicul fruntaş", pilotat de un şofer profesionist. Tot cetrebuie să faci este să îi comunici şoferului, prin semnal GPS,intenţia de a te anexa trenului" de maşini, să te aşezi în spatelecoloanei şi să te relaxezi în timp ce maşina în care te afliurmează, în mod automat, grupul. Atunci când te apropii dedestinaţia dorită, îi semnalizezi şoferului să îţi eliberezeautoturismul din convoi şi îi reiei comanda. Detaliile suntsporadice momentan, dar se pare că acest concept va apărea destulde curând pe drumurile europene.

Cale ferată monoşină alimentată de puterea muşchilorumani



Cu siguranţă mulţi dintre pietonii aflaţi la oraş îşi doresc omodalitate de a evita haosul din trafic şi aglomeraţia, încât săpoată parcurge şi traversa în siguranţă oraşele, fără a îşi facegriji şi a risca să fie loviţi de maşini. Această dorinţă ar puteadeveni realitate într-o bună zi, dacă proiecte conceptuale precumSchweeb, o cale ferată monoşină acţionată de muşchi umani, vaprinde contur la nivel mondial. În prezent doar un fel demontagne-rousse al unui parc de amuzament din Noua Zeelandă,această monoşină cu cabine puse în mişcare prin pedalare constăîntr-un lung şir de capsule individuale atârnânde, ce pot atingeviteze de până la 50 de kilometri pe oră, fără ca utilizatorul umansă depună prea mult efort punându-le în mişcare.

Vehiculul conceptual autonom



Pentru cei încântaţi de ideea posedării unui vehicul personal, darcare nu găsesc plăcerea condusului, Atnmbl - prescurtarea de la"Autonomobil" - ar putea fi forma ideală de transport fără griji.Cu spaţiu cât să găzduiască şapte pasageri în habitaclu şi cupereţi laterali transparenţi, dar fără volan, schimbător, pedalesau alte resorturi de control, acest vehicul care ştie să separcheze singur şi să se autopiloteze încurajează conversaţia şiinteracţiunea între ocupanţii săi şi concentrarea, mai degrabă,asupra peisajelor şi a împrejurimii, decât asupra navigării.Proiectanţii săi estimează că Atnmbl ar putea deveni realitateînainte de 2040.

Maşina Solară de Lux cu Solzi



Cu un fizic impresionant, asemănător, la prima vedere, cu cel alaltor vehicule electrice futuriste concenptuale, BMW Lovos dispunede o caracteristică într-adevăr unică: are solzi. Solzi solari,fotovoltaici mai exact, care funcţionează atât ca producători deenergie, cât şi ca frâne ce acţionează, printr-un efect de tipparaşută, opunându-se curenţilor de aer frontali şi reducând vitezavehiculului. Creat de Anne Forschner, absolventă a UniversităţiiPforzheim din Germania, acest concept ar putea să nu fie cel mairealistic şi practic vehicul electric proiectat vreodată, dar are,cu siguranţă, un aspect unic şi aduce în atenţie premise cel puţininteresante.

Autoturism modificat, pe şenile, pentru zăpadă şigheaţă



Numai şenilele, o suspensie bine întărită şi un motorsupraalimentat îi permit lui Subaru Trax STI să ajungă acolo undeniciun alt autoturism nu ar putea vreodată: off-road, pe gheaţă şipe zăpadă. Maşina modificată şi-a inceput existenţa ca SubaruImpreza WRX STI. Apoi, pilotul american de raliu Ken Block atransformat-o în Trax STI, care este, probabil, singurul vehicul deacest fel din lume. Şenilele, suspensile întărite şi garda ridicatăîi permit vehiculului să se deplaseze fără efort atât pe zăpadă câtşi pe gheaţă. Modificările aduse maşinii au fost preparate deVermont SportsCar: cei ce aici au asamblat şenilele în loculroţilor, amortizoare de raliu, frâne hidraulice şi un motor STIturbo supra-alimentat.

Patru autoturisme cu emisii zero de la Renault



În timp ce producătorii de maşini americani încă dezbat avantajeleşi dezavantajele construirii şi comercializării de vehiculeintergral electrice, francezii de la Renault nu mai stau deloc pegânduri, debutând deja cu patru maşini în întregime electrice laShow-ul Automobilistic de la Frakfurt, din 2009. Linia include omică maşină urbană, de două persoane, o autoutilitară uşoară pentruşoferi profesionişti, o maşină de familie de tip SUV şi o maşină deorş" de cinci pasageri. Toate cele patru automobile au fostanunţate ca disponibile spre achiziţionare începând cu acestan.

Bicicleta pliabilă ultra-compactă



Ce poate fi mai prietenos cu mediul - exceptând, probabil, mersulpe propriile picioare - decât plimbarea cu o bicicletă pe străzileorasului? Pentru cei care locuiesc la o distanţă un pic prea marefaţă de locul de muncă, ori stau în apartamente mici, bicicletelear însemna transportul ideal dacă s-ar putea micşora suficientîncât să poată fi urcate, fără efort şi fără spaţiu ocupat, întrenuri ori depozitate într-un dulap. Iată incredibilaContortionist, o bicicletă pliabilă, care se răsuceşte din toateîncheieturile pentru a deveni nu mai mare de 65 de centimetri,exact cât circumferinţa uneia dintre roţile sale, în doar 20 desecunde. Odată împachetată, bicicleta poate fi trasă cu uşurinţă pestradă de unul dintre mânere.

Maşini electrice robotizate înşirate



Întocmai asemenea cărucioarelor de cumpărături de lasupermarketuri, vehiculele electrice ataşate vor putea fiînchiriate în marile centre urbane şi apoi returnate centrelorpentru reîncărcare. CityCars vor ocupa foarte puţin spaţiu, oferindlocuri pentru doi pasageri şi o cantitate minimă de bagaje,putându-se îngrămădi în cele mai strâmte locuri de parcare. Creatde cercetătorii Institutului Tehnologic Massachussetts, concentulCityCar ar putea ajunge pe strazile oraşelor americane mai devremedecât se aşteaptă mulţi, General Motos lucrând în prezent la unprototip.

CoolRider, alternativa sportiva la Segway



CoolRider este un dispozitiv destul de puţin complicat: se rezumăla un motor ataşat unei roţi, din care porneşte o manetă lungă,pentru stabilirea direcţiei. I se poate ataşa o platformă inclusăîn pachetul standard, pentru a fi întrebuinţat ca un scooter, saupoate fi folosit stând în picioare, ca pe role sau pe skateboard.Acumulatorii reîncărcabili permit o autonomie a aparatului deaproximativ o oră după fiecare încărcare. Viteza maximă atinsă estede numai 20 de kilometri pe oră, viteză apropiată de cea cu care sedeplasează un Segway, mult mai voluminos însă şi cu un aer maipuţin sportiv. De asemenea, CoolRider costă cam un sfert din preţulunui Segway, aproximativ 1.250 de dolari. Singurul pericol, dincolode acumularea în greutate din cauza lipsei de mişcare, estepoziţionarea mânerului: are un aspect "cool", dar predispune laaccidentări.

Bicicletele de închiriat care generează energie pentruautobuzele hibride



Cicliştii produc o mare cantitate de energie cinetică în timp cepedalează, iar această energie ar putea, foarte bine, să fierecoltată şi folosită. Un concept, care vizează bicicletele deînchiriat, s-ar concentra fix asupra acestui lucru. Inginerul ChiyuChen a creat sistemul de biciclete "Hybrid", care le permitecicliştilor să câştige credite atunci când merg cu bicicletele, pecare le pot consuma apoi, în folosirea altor mijloace de transportla care apelează. Este un început timid, care încurajează însăviitoare îndrăzneţe mijloace de canalizare a energiei produse debiciclete în sistemele electrice ale transportului publicurban.

Bicicleta computerizată şi securizată



Nu poate fi furată, graţie unui cititor de amprente care îi permitenumai posesorului să o folosească. De asemenea, cauciucurile nu ise vor dezumfla niciodată, iar o baterie alimentată fotovoltaic vaasigura energie pentru asistarea mersului în amontele unor pante.Per ansamblu, această bicicletă cu aspect clar futurist, proiectatăde ciclistul olimpic Chris Boardman, înlătură foarte multe dinpretextele pe care le folosesc oamenii ca să nu isi achizitioneze obicicletă, însă preţul ei se anunţă destul de piperat, 4.000 dedolari. Este în prezent numai un concept, iar Boardman se aşteaptăsă mai treacă vreo 20 de ani până să poată fi disponibilăcomercial.