Zeitgeist - comedia erorilor
Prima pagină Maratoanele Descopera Teoria conspiraţiei

Zeitgeist - comedia erorilor

Marc Ulieriu | 04.30.2009 | ● Vizualizări: 10929
Zeitgeist - comedia erorilor     zeitgesit, greselile din zeitgeist, erori, teoria conspiratiei, crestinism, documentare controversate, manipulare, gnosticism, iisus hristos, horus, egipt, messiah + zoom
Galerie foto (7)

Indiscutabil, este cel mai vizionat documentar independent distribuit pe internet, notorietatea sa in randul tinerilor depasind productii consacrate cu bugete de milioane de dolari. De cand a fost lansat si pana in prezent si-a castigat un numar consistent de fani, iar faima sa – in randul populatiei avide de conspiratii si dezvaluiri senzationale – este in continua crestere. Cu toate acestea, structura pe care e construit Zeitgeist se poate prabusi in orice moment. Ce ai spune daca ai afla ca tocmai documentarul care te indeamna sa iesi de sub valul de minciuni cu care esti sufocat si intoxicat de mass-media, iti ascunde Adevarul, inselandu-te cu buna stiinta?

Cea mai mare dintreconspiratii

In acest ultim episod al maratonului Descopera TeoriaConspiratiei, am ales sa abordam temaZeitgeist pentru ca documentarul din 2007 care isi propunesa curete lumea de miturile si mistificarile religioase, politicesi economice este emblematic pentru scheletul motivational sinon-logica persuasiva pe baza carora sunt construite, in genere,majoritatea teoriilor conspiratiei. De altfel, la granitasofismului, o ipoteza secundara, lansata - culmea! - tot de adeptiiteoriei conspiratiei, afirma ca intreaga mascarada asenzationalelor dezvaluiri despre tot ceea ce se petrece in ascuns- de la conjuratiile in sine ale celor care ne conduc din umbra, lamonstruoasele masinatiuni pe care acestia le alimenteaza pentru ane subjuga -, totul nu este, de fapt, decat o grosolana manipulareinformationala. Iar cea mai mare conspiratie ar fi insasiteoria conspiratiei, un subgen al yellow journalism-uluiaparut in sec. XIX, curent precursor al presei tabloide de azi, incare majoritatea stirilor si articolelor erau fie inventate, fiegeneros "ajustate" cu un potop de info-podoabe impresionante -falsuri mesterite de ziaristi talentati (intr-o vreme in care nuexistau mijloace de informare alternative precum internetul siteleviziunea, iar radioul era in epoca pionieratului), menite satina cititorii cu sufletul la gura si sa securizeze vanzareagazetei zi de zi.

O legiune de dracusori pe burtile carora sta scrisstiri cu crime, scandal, abuz, mita etc. ies dintr-o masina detiparit. Caricatura a aparut pe 21 noiembrie 1888 in revistaamericana satirica Puckintr-un numar dedicat demascarii stirilor siarticolelor inventate din presa "galbena" (denumita astfel dupaculoarea hartiei pe care era tiparita).



Candoarea acestei ipoteze vine tocmai din chestionarea scopurilorunei asemenea manevre. Atunci, ca si acum, - zice-se -, de lapovestile emotionante despre tot felul de monstri, creaturifantastice, vrajitori,necromanti si ocultisti (subiectele predilecte ale presei descandal in anii 1800) la dezvaluirile socante despre extraterestri,guverne din umbra, dezastre "naturale"provocate artificial si boli inventare inlaborator, intregul arsenalconspirationist ar fi fost lansat asupra noastra tocmai pentru a nedistrage atentia de la gravele probleme - de ordin politic, social,economic, juridic sau etic - pe care, altfel, am fi fost inclinatisa le dezbatem si sa le rezolvam. O asemenea ipoteza isiare adeptii ei intemeiati - ganditi-va numai la una dintre multeleconspiratii istorice care au fost dovedite si despre care ampomenit si in preambulul acestui maraton, operatiuneaMockingbird, instrumentata de CIA intre 1948 si 1976, in cadrulcareia cateva sute de agenti sau oameni de influenta ai celebreiagentii de spionaj s-au infiltrat in redactiile celor maiimportante ziare si reviste americane (multi dintre ei ajungandchiar in functii de conducere), de unde au devenit urechile si, maiales, vocea intereselor agentiei, manipuland vreme de aproape 3decenii politica editoriala a presei de peste Ocean.

In mod ironic insa, daca imbratisam dintr-o perspectivaconspirationista ipoteza manipularii generale a mediilorinformatice prin lansarea a false teorii ale conspiratiei, ajungemfix de unde am plecat sau, si mai rau, cum ar zice o veche vorbaromaneasca "cadem din lac in put" - cu alte cuvinte, da!, exista grupuri obscure deinterese, da!, se pregateste o noua ordinemondiala, da!, suntem in mod constant siplanificat intoxicati cu fel de fel de minciuni pentru nu aflaAdevarul. Acesta este si controversa carebantuie celebrului documentar, Zeitgeist, talmacit prin"spiritul timpului", sau climatul cultural si politic caredefineste o epoca, pentru a ne apropia mai mult de sensul originaral conceptului, introdus in limba germana de traducerealatinescului genius seculi ("spiritul gardian alsecolului"), realizata de filosoful si poetul german JohannGottfried Herder spre sfarsitul secolului XVIII.

Paradoxul Zeitgeist: unsucces ignorat

Zeitgeist a avut si inca are un urias succes online. Esteunul dintre cele mai bune video-virale realizate vreodata - inca dela aparitia sa, de pe 18 iunie 2007, s-a raspandit pe internetfolosindu-se cu brio de toate mijloacele posibile - bloguri,twitter, forumuri, warez, torente, spam, mass pe messenger. Filmula urmat cu mare atentie distributia underground, fiind inacest sens bine marketat - peste tot unde l-am intalnit, a fostprezentat sub forma unei dezvaluiri extraordinare, a uneidemistificari cumplite, care zdruncina din temelii institutiilefundamentale ale omenirii: Bisericasi Statul. Pana in prezent, conform estimarilorregizorului si producatorului Zeitgeist, Peter Joseph,peste 60 de milioane de oameni de pe tot cuprinsul Globuluiau urmarit documentarul. Pentru un film independent,pelicula a avut un succes colosal - cu toate acestea, cu rareexceptii, cazuri in care a fost ironizat sau criticat sumar indiverse publicatii, Zeitgeist nu a primit niciunfel de atentie din partea mijloacelor de informare, fiind ignoratcu desavarsire.



Desigur, o explicatie ar fi aceea ca intr-una dintre paradigmeleconspirationiste, mass-media este total aservita unorinterese obscure, motiv pentru care constitutional n-ar fi lasatasa propage asemenea dezvaluiri. Acest argument se subtiazainsa atunci cand aducem in discutie cazul altor filmedocumentare care s-au luat serios la tranta cuestablisment-ul politic, economic sau social,precum Fahrenheit 9/11 (careradiografiaza America dupa atentatele teroriste din 2001,dezvaluind legaturi surprinzatoare intre administratia americana sibin Laden), Sicko (care infiereazasistemul de sanatate si industria farmaceutica din Statele Unite),SuperSize Me (care chestioneaza eticamarilor lanturi de fast-food), Where the hell in theworld is Osama Bin Laden? (care sugereaza ca, defapt, americanii nu au intreprins nicio actiune concreta pentru a-lcauta pe celebrul terorist) sau Who killed the electriccar? (in care se dezvaluie cum pe tot parcursulsecolului XX, o conjuratie formatadin mai marii producatori de autoturisme dimpreuna cu marilecompanii de exploatare a petrolului au conspirat pentru ca masinaelectrica sa ramana la stadiul de prototip).Michael Moore, Morgan Spurlock sau Chris Paine, realizatoriiacestor documentare s-au bucurat de o larga prezenta in mass-media,fiind de multe ori ovationati si au castigat premii la festivaluride film prestigioase, in ciuda subiectelor foarte sensibile pe carele-au atins.



In toata presa mainstream, Zeitgeist a fost fieignorat, fie expediat sumar prin sintagme precum: "o perversiunesuprarealista", "o fictiune", "un pastis de paranoia", "oprostioara vesela", "un film de internet lipsit de spirit critic","un documentar realizat fara nici cea mai vaga urma deprofesionalism jurnalistic, stiintific sau academic" etc. In fataacestui val critic devastator, Peter Joseph si-a promovat filmuldrept marele castigator al festivalului Artivist in 2007 (acelasipremiu ducandu-se si la Zeitgeist: Addendum, continuareadocumentarului din 2008 - vezi foto sus). Singura problema esteaceea ca Artivist Film Festival este chiar mai obscur si maiunderground decat Zeitgeist in sine, festivalulfiind infiintat in 2004 de o minuscula organizatie non-profitamericana care premiaza artistii activisti…

Cea mai grozava povestespusa vreodata

Scriam in acest maraton, in episodul consacrattopului celor mai mari teorii ale conspiratiei din toatetimpurile, cum ca in secolul XX, antisemitismula fost propulsat de "un controversat document, ProtocoaleleInteleptilor Sionului, din care rezulta ca evreii dimpreuna cumasonii conspira pentru a acapara puterea mondiala si a controlalumea. Textul are forma unor instructiuni de manual prin care noiimembri acceptati in randul Inteleptilor sunt initiati in politicade cucerire a lumii prin controlul mass-media si a finantelor siprin inlocuirea ordinii sociale traditionale cu una bazata pemanipularea in masa. Intr-o proportie covarsitoare, majoritateaistoricilor si cercetatorilor care au studiat lucrarea, au doveditca aceasta este un plagiat […] si un fals fabricat. In ciudaacestor evidente, Protocoalele… au fost des folosite inmod propagandistic pentru a alimenta miscarile antisemite".Studiind o traducere romaneasca a Protocoalelor… am fostsurprins sa constat ca pe coperta-spate a cartii este un lung citatdintr-un articol aparut in 1921 in prestigiosul cotidian britanicTimes. Citind extrasul cu pricina, singura concluzielogica la care ajungi este ca editorii de la Timesar acorda o larga incuvintare lucrarii, fiind de acord cu toateteoriile expuse in ea. Oarecum contrariat de aceastaconstatare, am cautat sa citesc articolul cu pricina integral, iarcand l-am gasit am fost surprins sa observ ca, de fapt,aceasta este una dintre primele anchete de presa care demonstrazaca Protocoalele Inteleptilor Sionului sunt unfals, iar bucata de text care a aparut si in traducerearomaneasca era, pur si simplu, un rezumat al lucrarii, pentru apune cititorii ziarului in tema, urmand apoi ca acesta sa fiedesfiintat paragraf cu paragraf.

Acest exemplu de manipulare este paradigmatic pentru "fenomenul"Zeitgeist. Filmul a fost distribuit si si-a castigatincontestabila autoritate pe internet, un mediu folosit cupreponderenta de persoane tinere, de copii si adolescenti. Adica,un mediu care iti da iluzia autosuficientei si in care investigatiaamanuntita a unei informatii este pentru un utilizator obisnuit opierdere de vreme, in conditiile in care lumea virtuala te supuneunui ritm ametitor, oferindu-ti in cantitati generoase aparent totceea ce vrei. Ce rost ar mai avea sa cauti sa descoperi istoriacompleta a lui Mithra sau sa investighezi veridicitatea legaturiidintre Vitelul de Aur si Era Taurului, din moment ceZeitgeist ti-a asigurat deja doza zilnica deentertainment, ba mai mult, te-a facut sa te simti partas la unincredibil adevar secret? Si ce te faci daca acesteinformatii nu sunt disponibile pe Wikipedia sau altundeva, aiurea,in imensitatea Retelei, si ar trebui sa citesti vreo 5-6 cartipentru a avea un punct de vedere informat si cat de cat pertinentasupra problemei? Nu mai bine, in timpul acesta, scoti un film, unjoc, cateva melodii, te uiti la niste clipuri funny pe YouTube sivezi ce site-uri porno noi au mai aparut, comentand toate acesteacu amicii, pe messenger?

In Zoroastrismul stravechi, Mithra este creat deAhura Mazda - Creatorul Suprem - pentru a judeca sufleteleoamenilor la sfarsitul timpurilor. Atributele sale - iubitor deAdevar si yazata (creatia celesta) a lui Ahura Mazda -, il facechivalentul unui zeu sau al unui inger.



Pentru un public tanar si neinstruit, Zeitgeistare toate atributele unei revelatii devastatoare - aflat la varstamarilor intrebari, orice adolescent este sedus inca din primelemomente de mesajul percutant si persuasiv aldocumentarului. Pentru oricine a cochetat macar sumar cuistoria religiilor sau cu antropologia, revelatiile cu izde wow! din documentar sunt fie falsuri grosolane, fielocuri deja comune. Pentru ca despre sistemeeconomice,crizamondiala sau atentatele de la 11 septembrie am mai scris inmaratonul Descopera Teoria Conspiratiei, iar, prin comparatie, uncititor-spectator atent poate lesne observa care sunt exagerarilesi plasmuirile din film (de altfel, de partea a II-a, dedicataWorld Trade Center, s-a dezis in cele din urma insusi creatoruldocumentarului), ne vom ocupa aici numai de prima parte aZeitgeist, in care prin expunerea si compararea unorscheme mitologice care simplifica la extrem diverse religii antice,se pune la indoiala autenticitatea mesajului lui Iisus (sia personajului istoric in sine).

Zeitgeist, editia revizuita si remasterizata -documentar integral

Cati Iisusi au fost defapt?

Punctul forte al teoriei este dat de catre o sumedenie defiguri mitice, zei si profeti care ar avea cu totii acelasi arhetipexistential: nasterea pe 25 decembrie dintr-o mama-fecioara,bunavestirea celor trei regi, 12 apostoli, miracole, moartea princrucificare in jurul varstei de 30 de ani si invierea dupa 3 zile.Iisus, Attis, Krishna, Dyonisus si multi altii ar fi avut obiografie inventata, care imprumuta (cloneaza) foarte multeelemente din existenta zeului egiptean Horus, cel maivechi dintre toti, care a aparut pe scena mitica cu aproximativ3.000 de ani inainte de Hristos. In istoria comparata a religiilor,diversele paralelisme si similitudini nu sunt ceva extraordinar -de exemplu, in capitolul consacrat crestinismului din Istoriaideilor si credintelor religioase, Mircea Eliade atrageaatentia asupra asemanarilor dintre Iisus si Ahura Mazda, zeul celbun, creator al Pamantului, din zoroastrism.

Cu toate acestea, la vremea lor, dezvaluirile cu pricina nu au dusla o lepadare in masa a credintei, la fel cum nu au facut-o nicidiverse cercetari care au demonstrat ca din punct de vedereistoricist crestinismul are o problema: niciun istoricantic contemporan sau apropiat perioadei in care a trait Iisus nu-lmentioneaza in vreo lucrare. De altfel, in acest singularaspect, documentarul lui Peter Joseph are perfecta dreptate -singura semnalare istorica, obiectiva si explicita a luiIisus, cea facuta de istoricul roman de origine evreiasca FlaviusJosephus (37 - 100 d.Hr.) s-a dovedit a fi unfals, un insert realizat cateva sute de ani maitarziu de catre niste calugari crestini contrariati de faptul camarele cronicar al Imperiului Roman nu a mentionat absolut nimicdespre viata Mantuitorului, desi povesteste amanuntit istoriaiudeilor chiar in vremea in care a trait Hristos.

Controversatul paragraf despre Iisus dinlucrarea Antiquitates Judaicae.Inca din secolul al XVII-lea a existat suspiciunea caaceasta ar fi un fals.



De asemenea, este indubitabil ca Iisus a avut catevatrasaturi comune cu diverse figuri religioase de dinaintea sa.Crestinismul nu a aparut din nimic! Pana la un anumitpunct, respectiv venirea lui Messiah, drumul acestei religii esteidentic cu cel al iudaismului, care l-a randul sau isi extrage sevadintr-un bazin cultural si religios cu mult mai larg, care cuprindeEgiptul, Babilonul, Persia si alte civilizatiistravechi. "Critica de genul asta este una adevarata doarintr-un sens local si instrumental. Extinsa, isi pierdevaliditatea. Crestinismul n-a plagiat vechile religii (imprumutulunor teme din alte complexe religioase intotdeauna s-a soldat cu oresemnificare proprie si creativa) si n-a fost doar (sau mai mult)manipulator social si abuzator politic." noteaza filosoful Adrian Ciubotaru pe blogulsau.

De dragul de a sublinia apasat asemanarile dintre Iisus sipredecesorii sai, Zeitgeist simplifica la modulabsurd mare parte a religiilor antice, iar acolo unde nicimacar exagerarea si scoaterea din context nu-si pot juca rolul,filmul se foloseste de argumente invechite, demontate de multavreme sau - in mod perfid - precum vechii adepti ai yellowjournalism-ului, inventeaza baliverne.

In documentar se afirma ca Attis (o divinitate romana) a fostcrucificat, iar apoi a inviat dupa trei zile. Insa, in absolutnicio poveste mitologica nu veti gasi aceste date biografice. Infapt, Attis i-a fost necredincios iubitei sale, zeita fertilitatii,Sibela, iar intr-un acces de furie, aceasta i-a luat mintile. Nebunfiind, Attis s-a castrat si a fugit in padure, unde a sangerat panala moarte. J. Gresham Machen, profesor la Princeton si fondatorulSeminarului Westminster, subliniaza ca "mitul nu face trimitere lanicio inviere; Sibela reuseste doar sa recupereze trupul lui Attissi sa-l conserve ca atare".

Familia divina - Osiris, Horus,Isis



Conform istoricului religiilor, filosofului si conferentiaruluiNorman Geisler, singura divinitate predecesoareMantuitorului care a supravietuit mortii nici macar nu a fost Horus- zeul cu care Iisus este permanent comparat in Zeitgeist -, citatal acestuia Osiris. In mitologia egipteana sepovesteste ca "Osiris a fost taiat in 14 bucati care au fostaruncate pe curpinsul Egiptului, insa datorita dragostei soateisale, Isis, a reusit sa-si reuneasca trupul si sa invie. El insa nurevine la viata in sens fizic, asemenea lui Iisus, ci ramane inlumea umbrelor, al carei zeu suprem ajunge sa fie. Din aceastapostura, il concepe cu Isis, zeita vietii si a naturii, pe Horus",care avea sa ajunga zeul cerului, nu al Soarelui cum fals se afirmain Zeitgeist. De altfel, intreaga paralela dintreIisus si Horus este pura fictiune, intre cei doi neexistand nicioasemanare evidenta: nici unul nu s-a nascut pe 25decembrie (desi egiptenii au fost cei care au impartit anul in 365de zile si 12 luni, modul in care erau dispuse acestea in EgiptulAntic era cu totul altul - de exemplu, scriitorul romanCensorinus nota in secolul III d.Hr. ca Anul Nou Egiptean a cazutpe 20 iulie!; totodata, ziua nasterii lui Iisuseste o conventie bisericeasca de organizare a vietii religioase, nuo certitudine istorica); Horus nu s-a nascut dintr-ovirgina (aceasta ipoteza a aparut la cateva sute de ani de laaparitia zeului, cand acesta dimpreuna cu Osiris au inceput sa fievenerati de Faraonii din Egiptul de Jos, care au tras concluzia caIsis i-a dat nastere lui Horus in forma ei originala, de Reginazeificata); Horus nu a predicat, nu a avut apostoli, nu a murit, nua inviat etc. Singurul punct comun intre cei doi ar fi cei treiregi - cu toate acestea, traditia crestina ii mentioneaza explicitpe cei trei magi de la Rasarit (invatati persani, o castacu existenta istorica dintr-o cultura separata, cu alta identitatespirituala si simbolica).

In sfarsit, nici intre Iisus si Mithra, zeul-protector alcreatiei, al adevarului si al dreptatii in zoroastrism nu se pottrasa asemanari izbitoare - cert este ca nici aceastadivinitate nu se incadreaza in tabloul elementelor arhetipale cecompun schema mitologica simplista pe baza careia sunt comparatereligiile in film. De altfel, se pare ca tema mortii si a invieriila viata este specifica crestinismului, ea nu a mai aparutin nicio religie antica, iar paralele dintre diverse mituri paganesi crestinism nu se pot face decat pe baza unor texte scrise spresfarsitul secolului II dupa Hristos - atat religiile Misterelorelenistice de care vorbea Eliade, cat si gnosticismul cu care uniicercetatori au incercat acum cateva decenii sa-l identifice peIisus (tema preluata de Zeitgeist) inspirandu-se, practic,din crestinism si nu viceversa.

In loc deAddendum

Erori, falsificari grosolane, exagerari, povesti inventate - nicinu e de mirare ca intr-un spumos articol din eSkeptik(paradoxal, jurnalul online al unei organizatii care luptaimpotriva proliferarii pseudostiintei, superstitiilor sicredintelor irationale) Zeitgeist a fost numit"Codul lui da Vinci cu steroizi". Insa nici nu se puteaaltcumva! Pe site-ul oficial al filmului, aveti ocazia sa urmarititranscriptul documentarului,transcriptin care sunt mentionate si sursele din care provin halucinanteleinformatii. In mod cert, din lista foarte generoasa de autori, nuati auzit nici de 5% dintre ei. Pe langa cativa autori ocultisti cuoarece notorietate printre pasionati, in marea lor majoritate"cercetatorii" mentionati nu exista nici pe Google - sunt genul descriitori care compun conspiratii la kilogram, publicate incarti ieftine, aparute la edituri obscure.

Vezi mai jos doua minidocumentare desprediscutabilele surse ale Zeitgeistsi expunerea catorva erori majore dinfilm

In acelasi timp, lucrari consacrate de istorie a religiilor sautexte religioase in sine sunt date uitarii; de altfel, realizatorulfilmului nici nu avea cum sa se revedince de la ele, nu i-ar fiservit in niciun fel teoriilor pe care avea de gand sa le expuna.Niste teorii inchistate in cel mai american, conspirationist sihollywoodian mod cu putinta: "Institutiile religioase ale acesteilumi au fost puse acolo de aceiasi oameni care v-au dat guvernul,educatia voastra pervertita, care v-au dat cartelurile bancareinternationale." Pentru ca documentarul sugereaza ca aceastacumplita pervertire se petrece dintotdeauna, exceptandu-l de dragulexercitiului pe Iisus, ne intrebam ce treaba or fi avand Buddha,Odin, Quetzalcoalt sau chiar Mahomed cu toate astea?!

Pentru a parafraza filmul, in finalul acestui articol ii invitam pecei care inca mai cred in relevanta Zeitgeist sau a altorteorii ale conspiratiei senzationaliste, sa ia seama chiar devorbele expuse la inceputul documentarului: "Cu catinvestigam mai mult, despre ceea ce credem ca intelegem, care neeste originea, ceea ce credem ca facem, cu atat mai mult ne damseama ca suntem mintiti."


_____________________________________

Maratonul DESCOPERA TEORIA CONSPIRATIEI a luatsfarsit. Daca ai ratat un episod, vezi la sfarsitul acestei pagini intregulsumar al maratonului. Ramai pe DESCOPERA.ro pentru a fi la curent cu cele maiproaspete stiri si articole din stiinta, tehnologie, natura sicalatorii. Totodata, fii pregatit pentru un nou maraton-surprizamarca DESCOPERA.ro! Aboneaza-te la NewsletterulDESCOPERApentru a afla cand incepe urmatorulmaraton!