Home » Lumea digitală » Un computer creat de Google a învăţat singur să joace Space Invaders

Un computer creat de Google a învăţat singur să joace Space Invaders

Un computer creat de Google a învăţat singur să joace Space Invaders
Publicat: 27.02.2015
Un computer creat de o divizie a gigantului american online Google a învăţat singur să joace 49 de jocuri video, precum Space Invaders, create de Atari, foarte populare în anii 1980, fiind cel puţin la fel de bun ca un jucător uman în cazul a mai mult de jumătate dintre ele, informează bbc.com.

Cercetătorii de la Google DeepMind au declarat că este pentru prima dată când un sistem informatic a învăţat singur să stăpânească şi să execute o serie de sarcini complexe.

Studiul a fost publicat în revista Nature.

„Până în prezent, sistemele capabile de autoînvăţare au fost folosite doar pentru probleme relativ simple. Pentru prima dată în lume, am folosit un astfel de sistem într-un mediu perceptiv bogat pentru a executa sarcini care sunt greu de realizat de oameni”, a declarat Demis Hassabis, vicepreşedinte al departamentului de inginerie din cadrul DeepMind.

Companiile din domeniul tehnologiei informaţiei investesc masiv în inteligenţa artificială. În 2014, Google a cumpărat DeepMind Technologies pentru peste 618 milioane de dolari.

Computerele au mai reuşit să joace jocuri complexe şi în trecut. Deep Blue, un computer creat de IBM, capabil să joace şah, l-a învins pe campionul mondial Garry Kasparov într-un meci organizat în 1997.

Totuşi, Deep Blue fusese preprogramat cu un fel de manual de instrucţiuni care i-a oferit expertiza necesară în a excela la jocul de şah.

Computerul DeepMind foloseşte un program, pe care compania îl defineşte ca fiind un „agent”, care conţine doar o informaţie de bază înainte de a i se oferi un joc video pe care să-l joace.

„Singura informaţie pe care am oferit-o sistemului au fost pixelii de pe ecran şi ideea că trebuie să obţină un scor cât mai mare.

Sistemul a trebuit să rezolve restul de unul singur”, a explicat Hassabis.

Cercetătorii i-au prezentat computerului 49 de jocuri video, de la unele clasice, precum Space Invaders şi Pong, la jocuri de box şi tenis create pe platforma Atari şi jocul 3D de curse de maşini Enduro.

În cazul a 29 dintre jocuri, performanţele sistemului informatic au fost comparabile sau mai bune decât cele ale unui jucător uman experimentat. În cazul jocurilor Video Pinball, Boxing şi Breakout, performanţele sale le-au depăşit cu mult pe cele ale unui profesionist uman, dar a avut rezultate proaste în cazul jocurilor Pac-Man, Private Eye şi Montezuma’s Revenge.

„Pe de-o parte, pare penibil, în sensul că vorbim despre nişte jocuri din anii 1980 şi se pot scrie soluţii informatice foarte rapid pentru a juca repede şi bine aceste jocuri. Dar ce este important este că avem un sistem informatic care poate învăţa ce să facă bazându-se doar pe ceea ce percepe, adică pixelii. Acelaşi sistem poate juca 49 de jocuri diferite fără nicio programare preliminară. Practic, i se oferă un nou joc, un nou ecran şi îşi dă seama singur, după câteva ore de joc, ce să facă”, a declarat Demis Hassabis.

Cercetarea este cea mai nouă reuşită în domeniul „deep learning” (învăţare profundă), care deschide drumul spre computere mai inteligente.

Savanţii dezvoltă programe informaţionale care, asemănător creierului uman, pot fi expuse unor cantităţi uriaşe de date, cum ar fi sunete şi imagini, şi apoi extrag intuitiv informaţii şi şabloane utile.

Printre acestea pot fi computere care scanează milioane de imagini şi înţeleg ce sunt lucrurile la care se uită: pot identifica o pisică, de exemplu. Această capacitate este foarte importantă pentru automobilele care se pot conduce singure, care au nevoie să fie „conştiente” de ceea ce se află în jur.

De asemenea, poate fi vorba despre sisteme care pot înţelege vorbirea umană, care pot fi folosite în cadrul sistemelor sofisticate de recunoaştere vocală şi pentru sisteme de traducere în timp real.

„Una dintre problemele care ţin industria roboticii pe loc în prezent, în fabrici, în domenii ca roboţi de îngrijire a persoanelor în vârstă sau roboţi pentru gospodărie, este că, atunci când aceste maşini sunt utilizate în lumea reală, trebuie să se confrunte cu neprevăzutul. Nu poţi programa în avans toate situaţiile care s-ar putea întâmpla. Într-un fel, aceste maşini au nevoie de o inteligenţă adaptabilă şi trebuie să fie capabile să înveţe singure”, a mai spus Hassabis.

Unii se tem însă că fabricarea de computere care pot fi mai inteligente decât oamenii poate fi periculoasă.

Fizicianul Stephen Hawking a declarat, în luna decembrie 2014, că dezvoltarea completă a inteligenţei artificiale „ar putea însemna sfârşitul rasei umane”.

Sursă: Mediafax

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Care este orașul european „campion la mâncare”?
Care este orașul european „campion la mâncare”?
Marte nu mai este o prioritate pentru SUA. Unde vrea să ajungă Donald Trump mai întâi de toate?
Marte nu mai este o prioritate pentru SUA. Unde vrea să ajungă Donald Trump mai întâi de toate?
Unde este cel mai lung drum drept din Europa și cine l-a construit?
Unde este cel mai lung drum drept din Europa și cine l-a construit?
Românii și preferințele culinare: Care oraș din România este „capitala șaormei”?
Românii și preferințele culinare: Care oraș din România este „capitala șaormei”?
Cum și-a salvat Pământul apa de la distrugere totală în urmă cu 4,6 miliarde de ani
Cum și-a salvat Pământul apa de la distrugere totală în urmă cu 4,6 miliarde de ani
Evenimentele care au construit România: cum reținem istoria fără să o transformăm într-o listă de date
Evenimentele care au construit România: cum reținem istoria fără să o transformăm într-o listă de date
Sonda MAVEN se rotește neputincioasă după ce s-a pierdut contactul
Sonda MAVEN se rotește neputincioasă după ce s-a pierdut contactul
Controversele din spatele unei legende științifice. Louis Pasteur: ce ne spun caietele sale secrete despre etica științei
Controversele din spatele unei legende științifice. Louis Pasteur: ce ne spun caietele sale secrete despre etica științei
Electrocasnicele obișnuite emit particule nocive în cantități uriașe, arată un studiu
Electrocasnicele obișnuite emit particule nocive în cantități uriașe, arată un studiu
Cactusul care înflorește doar o dată pe an: o poveste despre frumusețe efemeră și misterul naturii
Cactusul care înflorește doar o dată pe an: o poveste despre frumusețe efemeră și misterul naturii
Una dintre cele mai faimoase fosile ar ascunde un membru cu totul nou al arborelui nostru genealogic
Una dintre cele mai faimoase fosile ar ascunde un membru cu totul nou al arborelui nostru genealogic
Stilul personal ca mecanism de adaptare în perioade de instabilitate socială
Stilul personal ca mecanism de adaptare în perioade de instabilitate socială
Mimica facială prezice alegerile oamenilor, arată un nou studiu
Mimica facială prezice alegerile oamenilor, arată un nou studiu
Efectul placebo și nocebo: cum așteptările noastre pot vindeca sau îmbolnăvi corpul
Efectul placebo și nocebo: cum așteptările noastre pot vindeca sau îmbolnăvi corpul
8 moduri în care alcoolul îți afectează corpul. De ce nici consumul moderat nu este lipsit de riscuri?
8 moduri în care alcoolul îți afectează corpul. De ce nici consumul moderat nu este lipsit de riscuri?
Copacul Prometeu, vechi de 4.900 de ani, a fost cândva cel mai bătrân din lume. Ce soartă a avut?
Copacul Prometeu, vechi de 4.900 de ani, a fost cândva cel mai bătrân din lume. Ce soartă a avut?
De ce s-ar putea să nu ne dăm seama niciodată dacă Inteligența Artificială devine conștientă?
De ce s-ar putea să nu ne dăm seama niciodată dacă Inteligența Artificială devine conștientă?
Japonezii dau în judecată Guvernul din cauza schimbărilor climatice
Japonezii dau în judecată Guvernul din cauza schimbărilor climatice