Home » Lumea digitală » Un computer creat de Google a învăţat singur să joace Space Invaders

Un computer creat de Google a învăţat singur să joace Space Invaders

Un computer creat de Google a învăţat singur să joace Space Invaders
Publicat: 27.02.2015
Un computer creat de o divizie a gigantului american online Google a învăţat singur să joace 49 de jocuri video, precum Space Invaders, create de Atari, foarte populare în anii 1980, fiind cel puţin la fel de bun ca un jucător uman în cazul a mai mult de jumătate dintre ele, informează bbc.com.

Cercetătorii de la Google DeepMind au declarat că este pentru prima dată când un sistem informatic a învăţat singur să stăpânească şi să execute o serie de sarcini complexe.

Studiul a fost publicat în revista Nature.

„Până în prezent, sistemele capabile de autoînvăţare au fost folosite doar pentru probleme relativ simple. Pentru prima dată în lume, am folosit un astfel de sistem într-un mediu perceptiv bogat pentru a executa sarcini care sunt greu de realizat de oameni”, a declarat Demis Hassabis, vicepreşedinte al departamentului de inginerie din cadrul DeepMind.

Companiile din domeniul tehnologiei informaţiei investesc masiv în inteligenţa artificială. În 2014, Google a cumpărat DeepMind Technologies pentru peste 618 milioane de dolari.

Computerele au mai reuşit să joace jocuri complexe şi în trecut. Deep Blue, un computer creat de IBM, capabil să joace şah, l-a învins pe campionul mondial Garry Kasparov într-un meci organizat în 1997.

Totuşi, Deep Blue fusese preprogramat cu un fel de manual de instrucţiuni care i-a oferit expertiza necesară în a excela la jocul de şah.

Computerul DeepMind foloseşte un program, pe care compania îl defineşte ca fiind un „agent”, care conţine doar o informaţie de bază înainte de a i se oferi un joc video pe care să-l joace.

„Singura informaţie pe care am oferit-o sistemului au fost pixelii de pe ecran şi ideea că trebuie să obţină un scor cât mai mare.

Sistemul a trebuit să rezolve restul de unul singur”, a explicat Hassabis.

Cercetătorii i-au prezentat computerului 49 de jocuri video, de la unele clasice, precum Space Invaders şi Pong, la jocuri de box şi tenis create pe platforma Atari şi jocul 3D de curse de maşini Enduro.

În cazul a 29 dintre jocuri, performanţele sistemului informatic au fost comparabile sau mai bune decât cele ale unui jucător uman experimentat. În cazul jocurilor Video Pinball, Boxing şi Breakout, performanţele sale le-au depăşit cu mult pe cele ale unui profesionist uman, dar a avut rezultate proaste în cazul jocurilor Pac-Man, Private Eye şi Montezuma’s Revenge.

„Pe de-o parte, pare penibil, în sensul că vorbim despre nişte jocuri din anii 1980 şi se pot scrie soluţii informatice foarte rapid pentru a juca repede şi bine aceste jocuri. Dar ce este important este că avem un sistem informatic care poate învăţa ce să facă bazându-se doar pe ceea ce percepe, adică pixelii. Acelaşi sistem poate juca 49 de jocuri diferite fără nicio programare preliminară. Practic, i se oferă un nou joc, un nou ecran şi îşi dă seama singur, după câteva ore de joc, ce să facă”, a declarat Demis Hassabis.

Cercetarea este cea mai nouă reuşită în domeniul „deep learning” (învăţare profundă), care deschide drumul spre computere mai inteligente.

Savanţii dezvoltă programe informaţionale care, asemănător creierului uman, pot fi expuse unor cantităţi uriaşe de date, cum ar fi sunete şi imagini, şi apoi extrag intuitiv informaţii şi şabloane utile.

Printre acestea pot fi computere care scanează milioane de imagini şi înţeleg ce sunt lucrurile la care se uită: pot identifica o pisică, de exemplu. Această capacitate este foarte importantă pentru automobilele care se pot conduce singure, care au nevoie să fie „conştiente” de ceea ce se află în jur.

De asemenea, poate fi vorba despre sisteme care pot înţelege vorbirea umană, care pot fi folosite în cadrul sistemelor sofisticate de recunoaştere vocală şi pentru sisteme de traducere în timp real.

„Una dintre problemele care ţin industria roboticii pe loc în prezent, în fabrici, în domenii ca roboţi de îngrijire a persoanelor în vârstă sau roboţi pentru gospodărie, este că, atunci când aceste maşini sunt utilizate în lumea reală, trebuie să se confrunte cu neprevăzutul. Nu poţi programa în avans toate situaţiile care s-ar putea întâmpla. Într-un fel, aceste maşini au nevoie de o inteligenţă adaptabilă şi trebuie să fie capabile să înveţe singure”, a mai spus Hassabis.

Unii se tem însă că fabricarea de computere care pot fi mai inteligente decât oamenii poate fi periculoasă.

Fizicianul Stephen Hawking a declarat, în luna decembrie 2014, că dezvoltarea completă a inteligenţei artificiale „ar putea însemna sfârşitul rasei umane”.

Sursă: Mediafax

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
O întâlnire străveche a Soarelui cu alte două stele a schimbat pentru totdeauna Sistemul Solar
O întâlnire străveche a Soarelui cu alte două stele a schimbat pentru totdeauna Sistemul Solar
Albert Einstein a avut dreptate: Timpul se scurge mai repede pe planeta Marte!
Albert Einstein a avut dreptate: Timpul se scurge mai repede pe planeta Marte!
Cel mai bătrân strămoș al rechinilor înota în apele Australiei pe vremea dinozaurilor
Cel mai bătrân strămoș al rechinilor înota în apele Australiei pe vremea dinozaurilor
Legendele uitate care au modelat miturile arturiene: Iosif din Arimateea și primii Vânători ai Graalului
Legendele uitate care au modelat miturile arturiene: Iosif din Arimateea și primii Vânători ai Graalului
Cum îi sprijinim pe cei care au pierdut pe cineva drag ori sunt la final de viață? Ghid empatic, bazat pe psihologie
Cum îi sprijinim pe cei care au pierdut pe cineva drag ori sunt la final de viață? Ghid empatic, bazat pe psihologie
Gardieni, creatori și simboluri ale puterii: Dragonii nu au fost întotdeauna personaje negative
Gardieni, creatori și simboluri ale puterii: Dragonii nu au fost întotdeauna personaje negative
Ce se întâmplă cu creierul atunci când lucrezi în echipă?
Ce se întâmplă cu creierul atunci când lucrezi în echipă?
Locul în care trăiești influențează ce greutate ai, arată un nou studiu
Locul în care trăiești influențează ce greutate ai, arată un nou studiu
Test de cultură. Care fasole este toxică atunci când este mâncată crudă?
Test de cultură. Care fasole este toxică atunci când este mâncată crudă?
JWST a descoperit o galaxie spirală asemănătoare Căii Lactee undeva unde nu ar trebui să existe
JWST a descoperit o galaxie spirală asemănătoare Căii Lactee undeva unde nu ar trebui să existe
Un cosmonaut rus, eliminat dintr-o misiune care trebuia să ajungă la Stația Spațială Internațională. Ce s-a întâmplat?
Un cosmonaut rus, eliminat dintr-o misiune care trebuia să ajungă la Stația Spațială Internațională. Ce s-a întâmplat?
Un magician a uitat parola cipului implantat în propriul corp
Un magician a uitat parola cipului implantat în propriul corp
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
Ziua în care Alexandru Ioan Cuza a introdus învăţământul obligatoriu şi gratuit. Ce păţeau părinţii care nu se supuneau legii
Ziua în care Alexandru Ioan Cuza a introdus învăţământul obligatoriu şi gratuit. Ce păţeau părinţii care nu se ...
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026