Home » Istorie » Primul român care a călătorit cu vaporul. Marele logofăt Dinicu Golescu a plâns ca un copil în călătoria sa pe mare, de la Trieste la Veneția

Primul român care a călătorit cu vaporul. Marele logofăt Dinicu Golescu a plâns ca un copil în călătoria sa pe mare, de la Trieste la Veneția

Primul român care a călătorit cu vaporul. Marele logofăt Dinicu Golescu a plâns ca un copil în călătoria sa pe mare, de la Trieste la Veneția
Portul din Trieste, 1802. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 31.08.2023

În prima jumătate a secolului al XIX-lea, o călătorie de la Trieste la Veneția dura în jur de 40 de ore cu corabia și „doar” de 20 ore cu vaporul. Însă călătoria cu vaporul avea la rândul ei un dezavantaj, îi zguduia destul de puternic pe pasagerii neobișnuiți cu progresul tehnic. Marele logofăt Dinicu Golescu a avut curiozitatea să plece în călătorie de la Trieste la Veneția cu vaporul. S-a întors înapoi cu o corabie și a trecut prin mari emoții.

Un reportaj apărut în numărul 474 din anul 1936 al revistei „Realitatea Ilustrată” prezintă impresiile de călătorie pe care le-a avut marele logofăt Dinicu Golescu atunci când s-a deplasat cu vaporul de la Trisete la Veneția în anul 1825. Dinicu Golescu a fost unul dintre primii români, dacă nu chiar primul, care a utilizat vaporul în călătoriile pe care le-a întreprins prin Europa.

Tot din reportajul publicat de „Realitatea Ilustrată” aflăm informații despre modul în care arăta bulevardul Dinicu Golescu din București la mijlocul anilor `30 ai secolului trecut. Atunci, pe marginea șoselei erau înșirate doar câteva case, însă se plănuia construcția actualului palat al CFR.

„’Dinicu Golescu’, strigă taxatorul de la S.T.B. Prima stradă ce o cunoaște provincialul, care vine la Bucureşti, e frumosul bulevard Dinicu Golescu, care începe de la peronul de ieșire al Gării de Nord și duce până în str. Berzei. Pe acest bulevard sunt doar câteva case, restul e ocupat, pe-o parte de un zid fără sfârșit, iar pe cealaltă de un vast loc viran, unde au fost odată atelierele C.F.R. și se va construi, poate până în doi ani, cea mai uriașă clădire din țară, un zgârie nori de 80 metri înălțime, cu 18 etaje, destinat Direcțiunei generale C.F.R”, scria „Realitatea Ilustrată”.

Cum descria Dinicu Golescu vaporul cu aburi

Trecând pe bulevardul Dinicu Golescu, reporterul revistei „Realitatea Ilustrată” și-a adus aminte de călătoria în Europa pe care a făcut-o marele logofăt al Țării Românești în anul 1825.

„Trecând într-o zi pe acest bulevard și văzând impunătoarea statuie a lui Dinicu Golescu, mi-am amintit de o călătorie. (…) Cu 100 de ani în urmă, însă, o călătorie de la Trieste la Veneția ținea 40 de ore cu corabia și 20 ore cu vaporul. Mașina cu aburi de acum un veac (din secolul al XIX-lea, n.r.) zguduia pasagerii atât de tare încât până și marele Logofăt Dinicu Golescu, prim-ministru al Țării Româneşti, care a avut curiozitatea să plece cu ‘vaporul’, a trecut prin mari emoții”.

Iată cum descria vaporul cu aburi marele logofăt „Vaporul este o corabie care merge pe mare, cu un meșteșug de foc, ce este în cămara corăbii, iar afară se vede numai un coș de fier, lung ca de 4 stânjeni, prin care iese fumul, şi două roate mari de fer, întocmai ca roatele de la mori, ce umblă pe apă, una de o parte, afară din corabie, și alta de cealaltă parte, într-o osie de fier, care este mai înaltă decât fața apei de șase palme.

Roatele intră în apă o parte și trei părţi rămân afară. Această osie, cu roatele întorcându-se foarte iute, gonește corabia atât de tare încât simte trupul omului cum corabia sparge marea și roatele lasă în urmă două coade de spumă lungi”.

Ce au în comun motorul cu aburi și cazanul de țuică?

Lemnele erau combustibilul folosit pentru punerea în funcțiune a motorul cu aburi ce propulsa vaporul la vremea respectivă. Iată ce alte detalii tehnice despre vapor a mai oferit Dinicu Golescu:

„Și cum ar pune în cuptor un lemn mai mult să duduie toată corabia. Înauntru, unde este acel meșteșug, nu lasă pe nimeni să bage de seamă, dar după oareșce băgare de seama, ce-am putut face (vedea, n.r.), este un cuptor zidit, în cămara corăbii, care are un coș de fier, care este scos din cuptor înspre mecanica ce au, prin care iese căldură cu abureala, întocmai ca la cazanul care scoate rachiul, la care la fund îl arde focul și capacul strânge lacrima de abureală.

Așa acel abur al coșului mișcă cea dintâi roată, unde sunt roate întreite, ca la un ceasornic şi cea din urmă roată, prin dinții ei și prin dinții ce sunt pe osia de fier, sucește osia dimpreună cu roatele. Și că aburul face cea dintâi mișcare a roții, de aceea, când dau foc mai mult, prisosindu-se aburul, silește toate roatele a i se cutremură toată corabia”.

Viteza vaporului, dublă față de cea a unei corăbii       

Pentru propulsarea vaporului, motorul cu aburi putea să consume destul de multe lemne, de aceea era dotat și cu pânze pe care le mai întrebuința atunci când bătea vântul. „Și acest meșteșug are si catarguri cu pânze, ca când este vântul spre locul unde va să meargă, întinde pânzele și mai slăbește iuțeala roatelor, împuținând focul. De la Trieste și până la Veneția sunt 80 miluri (mile, n.r.), pe care le ia în 4 miluri, adică în 20 de ceasuri”, scria Dinicu Golescu.

Viteza vaporului era dublă față de cea a unei corăbii clasice. O consemnează clar și Dinicu Golescu: „Când am mers de la Trieste la Veneția, călătorind cu vaporul, am mers în 20 de ore, iar când m-am întors, vrând să aflu și drumul ce fac celelalte corăbii, am intrat în corabie, dar mi-am blestemat ceasul, întru care am hotărât să am acea băgare de seamă, căci am călătorit până la Trieste 40 de ceasuri și într-această vreme, nici am mâncat, nici am dormit, ci numai am vărsat și am plâns ca un copil mic”.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Un nou tip de navă propulsată de vânt a pornit în prima sa călătorie

Rusia avertizează că orice navă de pe Marea Neagră sub alt pavilion decât cel rusesc va fi considerată suspectă

A murit penultimul supraviețuitor de pe o navă scufundată în timpul atacului de la Pearl Harbor

Microbiologia oceanului, alterată timp de 80 de ani de o navă din Al Doilea Război Mondial

Mihaela STOICA
Mihaela STOICA
Mihaela Stoica a fost redactor-șef Descopera.ro între februarie 2015 - decembrie 2021, iar în prezent este colaborator al site-ului. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
Ziua în care Alexandru Ioan Cuza a introdus învăţământul obligatoriu şi gratuit. Ce păţeau părinţii care nu se supuneau legii
Ziua în care Alexandru Ioan Cuza a introdus învăţământul obligatoriu şi gratuit. Ce păţeau părinţii care nu se ...
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
Eleanor de Aquitania, femeia care a condus Europa din umbra
Eleanor de Aquitania, femeia care a condus Europa din umbra
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de verificări
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de ...
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, concepută să devină cea mai mare destinație de entertainment, retail și tehnologie de pe continent care va transforma țara într-un nou epicentru global al divertismentului
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, ...
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?