Home » D:News » Fulgere versus avioane

Fulgere versus avioane

Publicat: 19.06.2009
Este suficient ca un fulger sa loveasca un obiect oarecare aflat pe o raza de cativa kilometri fata de noi pentru a ne da fiori. Dar atunci cand obiectul este chiar un avion in care noi insisne ne aflam, experienta poate fi de-a dreptul cutremuratoare. Totusi, cat de expuse sunt aeroplanele in fata descarcarilor electrice?

Este o intrebare rostita de tot mai multi oameni incepand din momentul nefericitului eveniment al prabusirii in Atlantic a unui Air France Airbus AF447 cu 228 pasageri la bord, ca urmare a presupusului impact cu un fulger.

Imaginea si videoclipul alaturate ilustreaza un avion lovit de trasnet in momentul decolarii de pe aeroportul din Osaka, Japonia. Aparent, nimeni de la bordul aparatului de zbor nu a fost ranit si nu se stie daca avionul a suferit vreo avarie. Ca in majoritatea cazurilor de aceasta natura si poate surprinzator pentru unii, aeronava insasi pare sa fi declansat descarcarea electrica.

De fapt, in anii ’80 s-a demonstrat ca in marea majoritate a cazurilor – pana la 90% – de fulgerare a avioanelor, evenimentul isi are originea chiar in aeroplane pe masura ce acestea zboara prin zone noroase puternic incarcate electric. Ce se intampla cu restul de 10%? In asemenea incidente, aeronava se indreapta intr-o furtuna cu fulgere si intercepteaza un tasnet independent de sine. Ocazional, acestea sunt catastrofice.

Situatiile de fulgere pozitive, cunoscute mai bine ca “lovituri din senin”, reprezinta cu siguranta un tip de fulgere pe care un avion nu ar vrea sa il intalneasca. Fiind mai putin de 5% din descarcarile electrice, aceste forme rare de activitate electrica sunt declansate de incarcaturi pozitive in sferele superioare ale norilor care se descarca spre sol prin energia pamantului.

 Fulgerele pozitive sunt mult mai puternice si mai durabile decat alte forme de fulgere si pot lovi pe distante de zeci de kilometri din inaltul norilor. Din cauza puterii lor, “loviturile din senin” sunt in mod cert periculoase. Mai mult de atat, cele mai multe aeronave nu sunt proiectate pentru a suporta asemenea lovituri, pentru ca existenta lor nu era cunoscuta atunci cand standardele de siguranta ale avioanelor au fost stabilite.

Un dispozitiv cunoscut drept “fitil static” actioneaza ca o piedica impotriva descarcarilor electrice, determinand disiparea fulgerului in locul circularii acestuia in zonele vulnerabile ale avionului. Dar un fulger din senin poate fi o alta poveste.

Se estimeaza ca in medie, fiecare avion comercial american este lovit de fulgere cel putin o data pe an si totusi niciun accident aviatic nu a fost atribuit trasnirii timp de zeci de ani. Totusi, in urma tragediei aviatice din 1963, cand zborul Pan Am 214 s-a prabusit din cauza unei explozii a rezervorului de combustibil si 81 de oameni au murit, toate avioanele comerciale au fost dotate cu fitile de descarcare a fulgerelor.

 Sursa: Environmentalgraffiti

CITESTE SI:

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Prima declarație făcută de fostul președinte Joe Biden despre tratamentul pentru cancer
Prima declarație făcută de fostul președinte Joe Biden despre tratamentul pentru cancer
Singurele țări din Euopa care își doresc să aibă armate fără emisii
Singurele țări din Euopa care își doresc să aibă armate fără emisii
Doi soldați din celebra Armată de Teracotă a Chinei au fost „împinși și trași” de un turist
Doi soldați din celebra Armată de Teracotă a Chinei au fost „împinși și trași” de un turist
Sexul înainte de culcare te poate ajuta să dormi mai bine, confirmă un studiu
Sexul înainte de culcare te poate ajuta să dormi mai bine, confirmă un studiu
Arheologii au descoperit că un celebru masacru roman nu s-a întâmplat de fapt niciodată
Arheologii au descoperit că un celebru masacru roman nu s-a întâmplat de fapt niciodată
Oamenii de știință raportează prima observație a unei explozii de raze gamma provocată de un fulger
Oamenii de știință raportează prima observație a unei explozii de raze gamma provocată de un fulger
Pierderea în greutate este legată de celule nervoase din creier, relevă un studiu
Pierderea în greutate este legată de celule nervoase din creier, relevă un studiu
Un eveniment major din evoluția Pământului s-ar fi întâmplat mai devreme decât se credea
Un eveniment major din evoluția Pământului s-ar fi întâmplat mai devreme decât se credea
Mormântul celui mai bun prieten al lui Alexandru cel Mare ar fi aliniat cu solstițiul de iarnă
Mormântul celui mai bun prieten al lui Alexandru cel Mare ar fi aliniat cu solstițiul de iarnă
De ce nu avem iubire în viața noastră? Cum o putem avea? Cum o putem păstra?
De ce nu avem iubire în viața noastră? Cum o putem avea? Cum o putem păstra?
Clinica chirurgicală romană din Rimini. Descoperirea medicinei antice
Clinica chirurgicală romană din Rimini. Descoperirea medicinei antice
Câinii înlocuiesc bebelușii în țările cu natalitate scăzută? Iată ce spun datele!
Câinii înlocuiesc bebelușii în țările cu natalitate scăzută? Iată ce spun datele!
Ce este geofagia: De ce unii oameni mănâncă pământ?
Ce este geofagia: De ce unii oameni mănâncă pământ?
Boala care a existat în Americi cu mult înainte de sosirea europenilor
Boala care a existat în Americi cu mult înainte de sosirea europenilor
Cercetătorii au observat ceva nemaivăzut în atmosfera Soarelui!
Cercetătorii au observat ceva nemaivăzut în atmosfera Soarelui!
Emisarul lui Donald Trump ia apărarea Rusiei în privința extinderii NATO
Emisarul lui Donald Trump ia apărarea Rusiei în privința extinderii NATO
Cât va costa reconstruirea infrastructurii de la Marea Neagră distrusă în războiul din Ucraina
Cât va costa reconstruirea infrastructurii de la Marea Neagră distrusă în războiul din Ucraina
Cine ar putea fi noul comandant suprem al forțelor NATO din Europa
Cine ar putea fi noul comandant suprem al forțelor NATO din Europa