Home » Știință » Stapanii oceanelor

Stapanii oceanelor

Publicat: 16.04.2007
In imaginarul colectiv, transatlan­ti­cele au dobandit de-a lungul vremu­rilor o valoare aproape mitologica. De la prima nava cu aburi care a traversat

Pentru ca AZ sa devina realitate, Zoppini trebuie sa-i convinga de fezabilitatea proiectului sau pe actionari, care deocamdata nu sunt prea siguri ca un asemenea gigant si-ar putea gasi o piata, in conditiile in care costurile lui le-ar depasi de trei sau patru ori pe cele presupuse de construirea unei nave de croaziera. Visul oraselor plutitoare cu peste 100.000 de pasageri la bord este insa foarte aproape de a deveni realitate.

Dupa lansarea din Port Canaveral, Florida, a navei americane Mariner of the Seas (finele anului 2003), urmata, la doar cateva zile, de lansarea Costei Fortuna, cea mai mare nava de pasageri din istoria marinei italiene, in ianuarie 2005, santierele din Saint Nazaire, Franta, au livrat companiei engleze Canard nava de croaziera Queen Mary 2, noul „amiral“ al flotei mondiale.

Cu o capacitate de 150.000 de tone, Queen Mary 2 este cea mai mare si mai rapida nava de pasageri din lume, fiind proiectata sa strabata Atlanticul cu viteze de 29 de noduri pe ora, adica de aproape 54 km/h, si sa parcurga distanta dintre Southampton si New York in doar o saptamana, indiferent de conditiile atmosferice. Si cum navele sunt din ce in ce mai mari, sistemele de siguranta pe care le au in dotare devin la randu-le tot mai sofisticate.

Este cazul GMDSS (Global Maritime Distress Safety System), urmas al gloriosului SOS din codul Morse, care garanteaza transmiterea prin satelit a comunicatiilor de urgenta catre alte nave sau catre uscat. EPIRB – Emergency Position Indicating Radiobeacon – este un sistem de transmisie radio, care se activeaza automat la contactul cu apa, emitand un semnal de alarma; mai exista si AIS (Automatic Identification System), care transmite spre uscat, in flux continuu, toate datele tehnice ale navei, permitand monitorizarea traficului in apropierea coastelor.

De fapt, la bordul unei nave moder­ne, pericolul nu-l mai reprezin­ta de multa vreme apa, ci focul; de aceea, toate navele sunt asamblate din blocuri izolate, in care accesul se face prin usi ignifuge.

Mai mult, in eventualitatea unui pericol, comandantul poate inchi­de toate usile simultan, printr-o simpla apasare de buton; detectoarele de fum pun apoi in functiune extinctoarele sau mai sofisticatele high-fog sprink­lers, care improasca jeturi de apa puternice, sufocand incendiul in fasa. Recent, navele de croaziera au fost dotate si cu un voyager data recorder, echivalentul cutiei negre instalate la bordul aeronavelor, care inregistreaza tot ce se intampla pe parcursul navigarii, de la semnalele radar, la conversatiile ofiterilor aflati pe puntea de comanda.

Foto: Royal Caribbean

FACTS


Transatlantice moderne

Facts



Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Omul Pasăre din Alcatraz. De la criminal la ornitolog: povestea unuia dintre cei mai celebri deținuți din America
Omul Pasăre din Alcatraz. De la criminal la ornitolog: povestea unuia dintre cei mai celebri deținuți din America
Tocmai a fost anunțat cel mai nou „membru” al Sistemului Solar, iar acesta are o orbită extremă
Tocmai a fost anunțat cel mai nou „membru” al Sistemului Solar, iar acesta are o orbită extremă
Amfipode gigantice și stranii populează până la 59% din fundul mărilor
Amfipode gigantice și stranii populează până la 59% din fundul mărilor
Fosila unui monstru marin, veche de 66 de milioane de ani, descoperită în Statele Unite
Fosila unui monstru marin, veche de 66 de milioane de ani, descoperită în Statele Unite
Ce se întâmplă cu creierul tău atunci când vezi o pasăre în natură?
Ce se întâmplă cu creierul tău atunci când vezi o pasăre în natură?
Înțelepciunea atemporală a lui Epicur. Filosofie pentru o viață plină de bucurie
Înțelepciunea atemporală a lui Epicur. Filosofie pentru o viață plină de bucurie
Primul păianjen modificat genetic din lume produce fire de mătase roșii fluorescente
Primul păianjen modificat genetic din lume produce fire de mătase roșii fluorescente
Microplasticele din creier ar putea cauza probleme de sănătate mintală
Microplasticele din creier ar putea cauza probleme de sănătate mintală
Mormântul unei preotese romane a zeiței Ceres, descoperit la Pompeii
Mormântul unei preotese romane a zeiței Ceres, descoperit la Pompeii
Noi imagini cu Soarele la rezoluție 8K dezvăluie detalii nemaivăzute
Noi imagini cu Soarele la rezoluție 8K dezvăluie detalii nemaivăzute
Schimb major de prizonieri între Rusia și Ucraina
Schimb major de prizonieri între Rusia și Ucraina
Discurs halucinant rostit de Donald Trump în fața a peste 1.000 de cadeți absolvenți
Discurs halucinant rostit de Donald Trump în fața a peste 1.000 de cadeți absolvenți
Uniunea Europeană cere „respect”, nu „amenințări din partea SUA
Uniunea Europeană cere „respect”, nu „amenințări din partea SUA
„Procesul maimuţei”. Un profesor a ajuns în faţa judecătorilor pentru că l-a predat pe Darwin
„Procesul maimuţei”. Un profesor a ajuns în faţa judecătorilor pentru că l-a predat pe Darwin
Cursă contracronometru pentru salvarea albinelor
Cursă contracronometru pentru salvarea albinelor
Un trunchi de copac fosilizat vechi de 28 de milioane de ani, dezgropat de arheologii din Franța
Un trunchi de copac fosilizat vechi de 28 de milioane de ani, dezgropat de arheologii din Franța
Record de temperatură în Emiratele Arabe Unite! Au fost înregistrate 51,6 grade Celsius
Record de temperatură în Emiratele Arabe Unite! Au fost înregistrate 51,6 grade Celsius
Nvidia se pregătește să lanseze un procesor AI special pentru piața chineză
Nvidia se pregătește să lanseze un procesor AI special pentru piața chineză