Home » Știință » Cu metroul pe sub UE

Cu metroul pe sub UE

Publicat: 18.07.2007
Dorinta de unificare a statelor europene capata o noua dimensiune fizica: aceea subterana. Cu o viteza de peste 500 km/h si cu o retea la nivel continental, Eurometroul pare o idee desprinsa din filmele SF. Totusi, tehnologia exista, avantajele sunt indiscutabile si, odata depasit obstacolul costurilor enorme, proiectul ar putea deveni realitate.

La originea ideii se afla nimeni alta decat tara ceasurilor cu cuc, a bancilor sigure si a ciocolatei – Elvetia. Ca raspuns la aglomerarea tot mai mare a spatiului aerian si a soselelor, inginerii elvetieni au propus un nou sistem de transport public subteran, impins la extrem.

Desi faza initiala a proiectului viza doar teritoriul Elvetiei, potentialul trenului face din acesta o solutie mai mult decat viabila pentru calatoriile prin intreaga Europa. Ca argument hotarator, este suficient sa mentionam economia de timp: sunt necesare doar 10 minute pentru a parcurge distanta de 50 de kilometri dintre orasele Lausanne si Geneva…

Tren fara roti – avion fara aripi

Proiectul Swissmetro/Eurometro este rodul combinarii a mai multe tehnologii revolutionare. Trenul se bazeaza pe un sistem de levitatie magnetica (Maglev): el urmeaza sa pluteasca deasupra sinelor la inaltimea de 20 mm, evitand astfel forta de frecare uriasa pe care o presupune rularea la viteze ridicate. Pentru propulsie, inginerii vor utiliza motoare electrice liniare, al caror consum de energie se va situa la jumatatea celui realizat de mijloacele feroviare actua­le.

Mediul de functionare va consta in doua tuneluri principale (tur-retur), partial vidate pentru a reduce presiunea aerului si, in consecinta, a rezistentei la inaintare. Daca pana acum a fost vorba despre probleme mai mult sau mai putin specifice trenurilor, iata ca intra acum in scena tehnologia aeronautica. Datorita caracteristicilor sistemului, interiorul vagoanelor va presupune presurizarea aerului, astfel incat habitaclul acestora nu va fi foarte diferit de cel al unui avion. Trenurile ar urma sa aiba o capacitate de 400 de pasageri fiecare.

Cuvantul de ordine: securitate

Vehiculele Eurometro vor oferi confortul unui avion, in conditii de maxima securitate. In statii, usile automate si camerele de presurizare vor permite tranzitul lipsit de riscuri al pasagerilor pe doua niveluri: unul superior, cu receptie si zona de check-in, si unul inferior, pentru imbarcare/debarcare, conectate prin lifturi de mare capacitate. Coliziunea intre vehicule va fi evitata gratie utilizarii de tunele separate pentru fiecare sens de mers, in timp ce traficul va fi de un singur tip: pasageri (fara materiale periculoase).

Stabilitatea trenurilor va fi controlata de un sistem computerizat de ghidare care va elimina riscul deraierii. Infrastructura va beneficia de conditii climaterice independente de mediul extern, iar securizarea accesu­lui si a caii de rulare va elimina probabilitatea unor atacuri de tip terorist venite din afara. In fine, eventualitatea unor catastrofe tipice acestui mediu – incendii, de pilda – va fi inlaturata prin utilizarea de materiale ignifuge si prin concentratia scazuta de oxigen din tunel. Pe langa toate acestea, in caz de accident, supravietuirea pasagerilor va fi garantata si de un sistem de represurizare rapida, caruia i se vor adauga tunelurile transversale, care vor facilita sosirea prompta a echipelor de asistenta si evacuare.

Un dezavantaj ingropat in avantaje
Vestea rea: 40 de miliarde de euro – acesta este costul estimat pentru constructia unei rute Eurometro ce ar lega orasele Lyon, Geneva, Lausanne, Berna, Lucerna, Zürich, St. Gallen, München, Salzburg si Viena. Totusi, suma nu mai pare atat de impresionanta daca este confruntata cu potentialul turistic si de afaceri pe care il presupune parcurgerea distantei Lyon-Viena in numai 200 de minute. In plus, veniturile rezultate din capacitatea de transport de 216.000 de pasageri pe zi fac din amortizarea costurilor o perspectiva realista. Primele rute ale Swissmetro ar putea deveni operationale incepand cu anul 2020, iar integrarea la nivel european este prevazuta pentru 2030-2050.

Foto: Swisstro, Mediafax

 

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Cel mai bătrân strămoș al rechinilor înota în apele Australiei pe vremea dinozaurilor
Cel mai bătrân strămoș al rechinilor înota în apele Australiei pe vremea dinozaurilor
Legendele uitate care au modelat miturile arturiene: Iosif din Arimateea și primii Vânători ai Graalului
Legendele uitate care au modelat miturile arturiene: Iosif din Arimateea și primii Vânători ai Graalului
Cum îi sprijinim pe cei care au pierdut pe cineva drag ori sunt la final de viață? Ghid empatic, bazat pe psihologie
Cum îi sprijinim pe cei care au pierdut pe cineva drag ori sunt la final de viață? Ghid empatic, bazat pe psihologie
Gardieni, creatori și simboluri ale puterii: Dragonii nu au fost întotdeauna personaje negative
Gardieni, creatori și simboluri ale puterii: Dragonii nu au fost întotdeauna personaje negative
Test de cultură. Care fasole este toxică atunci când este mâncată crudă?
Test de cultură. Care fasole este toxică atunci când este mâncată crudă?
JWST a descoperit o galaxie spirală asemănătoare Căii Lactee undeva unde nu ar trebui să existe
JWST a descoperit o galaxie spirală asemănătoare Căii Lactee undeva unde nu ar trebui să existe
Un cosmonaut rus, eliminat dintr-o misiune care trebuia să ajungă la Stația Spațială Internațională. Ce s-a întâmplat?
Un cosmonaut rus, eliminat dintr-o misiune care trebuia să ajungă la Stația Spațială Internațională. Ce s-a întâmplat?
Un magician a uitat parola cipului implantat în propriul corp
Un magician a uitat parola cipului implantat în propriul corp
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
Ziua în care Alexandru Ioan Cuza a introdus învăţământul obligatoriu şi gratuit. Ce păţeau părinţii care nu se supuneau legii
Ziua în care Alexandru Ioan Cuza a introdus învăţământul obligatoriu şi gratuit. Ce păţeau părinţii care nu se ...
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...