Home » Advertorial » Inovația unui start up românesc: cutia cu 10 experimente care le arată copiilor ce distractivă poate fi știința

06.07.2021

Într-o societate în care joaca în natură a intrat în declin iar consumul de tehnologie pare activitatea preferată a copiilor (în România, copiii între 5 și 9 ani stau în medie 4 ore pe zi în fața ecranelor, conform unui studiu D&D Research din 2018) este tot mai greu să găsești o activitate care să îi țină pe copii implicați și să le stimuleze gândirea.

Însă două tinere antreprenoare din România demonstrează că această misiune este posibilă dacă știm să ne folosim în mod creativ de învățarea experiențială. Ele au conceput un joc deopotrivă inovativ și educativ: o cutie cu zece experimente științifice haioase, prin care copiii interacționează cu noțiuni de bază din chimie, fizică, geologie și geografie. Prin jocuri precum Erupția unui vulcan, Râma electrostatică, Baloanele de săpun, Sistemul solar sau celebrul Slime iubit de copii și urât de părinți, cei mici pot intra în pielea unor oameni de știință care explorează legile fizice în propriul lor laborator.

Prin acest Science Box îi invităm pe copii să descopere lumea alături de părinții sau de învățătorii lor și le oferim un kit complet utilat pentru a face acest lucru în siguranță, acasă sau la școală. Este modul nostru de a susține dreptul copiilor la o educație mai aplicată: îi împrietenim cu știința prin intermediul jocului, dincolo de teoremele și de definițiile mai seci din manuale. De aceea fiecare experiment îi stimulează să-și folosească îndemânarea și simțurile pentru a dezlega mecanismele unor concepte precum gravitația, forța electrostatică, dilatația termică și multe altele care vor urma. Și interacțiunea nu se termină aici, copiii ne pot trimite filmulețe cu experiențele realizate iar noi le vom share-ui pe pagina de Facebook Science Box” povestește Melania Onea, tânăr fizician doctorand la Institutul Național pentru Fizica Materialelor. Ea a fondat acest start up de suflet împreună cu o altă tânără pasionată de științe, Paula Grama, absolventă a Facultății de Geologie și Geofizică.

Această „cutie cu experimente” made in Romania ilustrează perfect modelul european de educație pentru viitor, cel în care STEM – Știința, Tehnologia, Ingineria și Matematica – sunt considerate disciplinele critice pentru inovație și pentru adaptare la piața muncii din secolul 21.

În plus, dincolo de înțelegerea unor concepte complexe, a pune teoria în acțiune îi ajută pe copii să dezvolte o serie de competențe esențiale indiferent de viitoarea carieră pe care o vor urma: rezolvarea de probleme, gândirea critică, creativitatea, curiozitatea, luarea deciziilor, munca în echipă, acceptarea eșecului și multe altele.

De altfel, numeroase studii au demonstrat că învățarea prin joacă e printre cele mai eficiente metode de însușire a unor noțiuni noi. O cercetare efectuată în 2015 în SUA arată chiar că elevii care experimentează practic conceptele științifice învățate au șanse mai ridicate să obțină performanțe superioare la examene, experimentele schimbând modul în care creierul uman procesează și stochează informațiile respective (Psychological Science, 24 aprilie 2015).

Noua generație de copii crește într-un mediu digitalizat, în care interacțiunea cu realitatea virtuală devine parte din normalitate. Dacă vrem să pregătim copiii pentru viitor, trebuie să ținem pasul cu nevoia lor de varietate și să îi familiarizăm de la o vârstă fragedă cu disciplinele care sunt motorul acestui progres, stimulându-le curiozitatea să le descopere” completează Paula Grama.

Science box-ul recent lansat pe piață poate fi comandat aici. El conține 10 experimente pentru copii de peste șase ani și trei experimente pentru copiii mai mari sau pentru părinții pasionați de științe, toate încapsulate într-o cutie de lemn artizanală.