Home » Cultura » O piesă de excepţie a artei româneşti, expusă la Muzeul Naţional de Istorie

O piesă de excepţie a artei româneşti, expusă la Muzeul Naţional de Istorie

Autor: Mihaela STOICA 02.24.2016
O piesă de excepţie a artei româneşti, expusă la Muzeul Naţional de Istorie
Muzeul Naţional de Istorie a României (MNIR) prezintă în luna februarie 2016, în cadrul micro-expoziţiei „Exponatul lunii“, o piesă excepţională: Convoi la Plevna - o pictură de Ştefan Luchian expusă pentru prima dată după restaurare.

Vernisajul micro-expoziţiei va avea loc joi, 25 februarie 2016, începând cu ora 13:00, la sediul muzeului din Calea Victoriei, nr. 12, Sala Lapidarium.

Supranumit poetul plastic al florilor, Ştefan Luchian a deschis drumuri noi în arta românească prin intermediul operei sale, exercitând o puternică influenţă asupra picturii din primele decenii ale secolului al XX-lea.

Marele artist, de la a cărui moarte se împlineşte anul acesta un secol, s-a aflat la începutul creaţiei pe linia realistă a reprezentării plastice, urmând pentru o vreme calea înaintaşilor săi. A fost apreciat ca fiind unul dintre cei mai străluciţi urmaşi ai lui Nicolae Grigorescu şi Ion Andreescu, „părinţii” picturii româneşti. Luchian reprezintă prin lucrările sale expresia şi conştiinţa profund istorică a naţiunii româneşti şi datorită tatălui său, militar, implicat în evenimentele istorice ale vremii. Astfel, evenimente importante, cum ar fi Războiul pentru Independenţa naţională a României (1877-1878), sunt marcate în opera lui Luchian prin lucrări precum: O santinelă, Santinela de la 1877, Roşiorul sau Curaj. Pictorul reînsufleţeşte pe pânză imaginea tinerilor oşteni români ce cu arma în mână sunt gata să-şi apere hotarele ţării.

Subiectul picturii denumită Convoi la Plevna priveşte, de asemenea, o secvenţă din Războiul de Independenţă, un motiv intens explorat şi în pictura lui Grigorescu. Realizat în perioada de început a creaţiei pictorului, tabloul Convoi la Plevna, aflat în colecţia Muzeului Naţional de Istorie a României, se află sub puternica influenţă artistică a lui Nicolae Grigorescu din punct de vedere al subiectului, compoziţiei şi cromaticii. Este posibil ca această pictură să fi fost realizată pentru a pregăti o altă lucrare de mai mari dimensiuni, cu acelaşi titlu, ce urma să fie expusă la un salon parizian în anul 1892.

Tabloul Convoi la Plevna a fost supus unui complex proces de conservare-restaurare, în urma căruia a fost „readus” la viaţă. Operaţiunea de restaurare, realizată de lector univ. dr. Romeo Gheorghiţă şi de dna. Sorina Gheorghiţă, a fost una complicată, întrucât lucrarea prezenta numeroase intervenţii anterioare iar examinarea realizată înaintea restaurării a revelat existenţa unor degradări şi pierderi destul de semnificative. Operaţiunile de restaurare au avut în vedere recuperarea autenticităţii imaginii operei de artă. Procesul metodologic şi de analiză preliminară, a urmărit în primul rând conservarea şi recuperarea valorii autentice istorice şi estetice a picturii Convoi la Plevna.

Micro-expoziţia va fi deschisă la Muzeul Naţional de Istorie a României în perioada 25 februarie – 18 martie 2016, putând fi vizitată de miercuri până duminică în intervalul orar 09:00 – 17:00.

Cele mai noi articole
BOOSTEROID, vesti bune pentru copii si pentru pasionatii de gaming
BOOSTEROID, vesti bune pentru copii si pentru pasionatii de gaming
Cum va fi vremea în următoarele săptămâni: Temperaturi blânde și episoade de ger
Cum va fi vremea în următoarele săptămâni: Temperaturi blânde și episoade de ger
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Cum arăta prima Dacia 1100 scoasă pe linia de producţie a uzinei de la Mioveni
Cel mai eficient vehicul electric din lume consumă mai puțin decât un far de mașină obișnuită  
Cel mai eficient vehicul electric din lume consumă mai puțin decât un far de mașină obișnuită  
Un monolit misterios din metal, similar cu cel apărut în SUA, a fost descoperit lângă o cetate dacică din România
Un monolit misterios din metal, similar cu cel apărut în SUA, a fost descoperit lângă o cetate dacică din România
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Cum au evoluat costumele de baie de-a lungul istoriei. Top 30 de imagini unice
Imaginile surprinse de sateliți arată avariile grave suferite de radiotelescopul Arecibo
Imaginile surprinse de sateliți arată avariile grave suferite de radiotelescopul Arecibo
Cât de mult sport trebuie să faci pentru a compensa pentru o zi întreagă de stat la birou
Cât de mult sport trebuie să faci pentru a compensa pentru o zi întreagă de stat la birou
Vaccinul Pfizer împotriva COVID-19 a început să fie livrat în Europa
Vaccinul Pfizer împotriva COVID-19 a început să fie livrat în Europa
Primul festival digital al unei trupe din România, urmărit de peste 2,6 milioane de români
Primul festival digital al unei trupe din România, urmărit de peste 2,6 milioane de români
Când are loc prima ediție a Festivalului Internațional Film O’Clock
Când are loc prima ediție a Festivalului Internațional Film O’Clock
Patrick Swayze este de neînlocuit pentru partenera sa din „Dirty Dancing”
Patrick Swayze este de neînlocuit pentru partenera sa din „Dirty Dancing”
Imagini rare cu o ciocănitoare neagră. Cum își dau seama specialiștii că este vorba de un mascul
Imagini rare cu o ciocănitoare neagră. Cum își dau seama specialiștii că este vorba de un mascul
Redmi Note 9 Pro 5G va avea cameră de 108 megapixeli și ecran la 120 Hz
Redmi Note 9 Pro 5G va avea cameră de 108 megapixeli și ecran la 120 Hz
Cel mai eficient test pentru COVID-19 și anticorpi, aprobat de FDA
Cel mai eficient test pentru COVID-19 și anticorpi, aprobat de FDA
O treime dintre elevii din întreaga lume nu au acces la învățământul online
O treime dintre elevii din întreaga lume nu au acces la învățământul online
Ionel Brătianu, Banatul și Take Ionescu
Ionel Brătianu, Banatul și Take Ionescu
Un craniu controversat, vechi de 7 milioane de ani, ar putea să nu fie atât de uman pe cât am crezut
Un craniu controversat, vechi de 7 milioane de ani, ar putea să nu fie atât de uman pe cât am crezut