Home » Cultura » ”Calea Ferată a Morţii”, proiectul lui Stalin realizat cu preţul a peste 100.000 de vieţi omeneşti

”Calea Ferată a Morţii”, proiectul lui Stalin realizat cu preţul a peste 100.000 de vieţi omeneşti

Autor: Alin Motogna 07.09.2016
”Calea Ferată a Morţii”, proiectul lui Stalin realizat cu preţul a peste 100.000 de vieţi omeneşti
Calea ferată a fost construită în condiţii inumane.

La periferia oraşului Salekhard, capitala Regiunii Autonome Yamal Nenets din Rusia, la marginea Cercului Polar, se află ruinele căii ferate Salekhard – Igarka, cunoscută şi sub numele de ,,Calea Ferată a Morţii”, ,,Drumul Morţii” sau ,,Drumul Mort”. Traseul trebuia să fie lung de aproximativ 1300 de kilometri şi să facă parte din aşa-numita ,,Linie Transpolară a lui Stalin”, o modalitate prin care liderul sovietic încerca să unească oraşul Inta, aflat în estul Siberiei, de Igarka, aşezare localizată pe râul Yenisei, în vestul actualei Federaţiei Ruse. 

Deşi nu a fost niciodată finalizată, ,,Calea Ferată a Morţii” a fost construită cu preţul a mii de oameni forţaţi să facă acest lucru. Cea mai mare parte a muncitorilor proveneau din gulagurile sovietice, unde erau încarceraţi aşa-numiţii ,,inamici ai poporului”, persoane condamnate pentru faptul că aducea ,,ofense politice” statului rus. 

 

În afara faptului că făcea parte din planul lui Stalin de a cuceri Oceanul Arctic, ,,Calea Ferată a Morţii” nu trebuia construită. Transporturile de materie primă din zonele miniere siberiene se puteau face şi pe liniile de cale ferată existente deja, însă dictatorul insista că trebuie construită o nouă rută, care să lege oraşele Salekhard şi Igarka. 

 

Construcţia propriu-zisă a căii ferate a început în anul 1947 şi se presupune că a fost realizată cu ajutorul a aproximativ 80.000 – 120.000 de prizonieri, deşi unele surse menţionează că ar fi fost folosiţi peste 300000 de muncitori. Aceştia lucrau în condiţii inumane: erau expuşi unor temperaturi care atingeau uneori chiar şi -60 de grade Celsius, se îmbolnăveau vara din vauza infecţiilor şi erau bătuţi ori de câte ori păreau că sunt slăbiţi. Se presupune că o treime dintre cei care au fost prezenţi pe şantier şi-au pierdut viaţa. 

 

Numeroasele probleme tehnice întâmpinate pe parcursul construirii căii ferate, lipsa unor echipamente adecvate, dar şi condiţiile meteo extreme i-au determinat pe ingineri să întrerupă şantierul imediat după moartea lui Stalin, în anul 1953. În acel moment, numai 698 de kilometri din traseul iniţial fusese finalizat, cu un cost de aproximativ 42 de miliarde ruble (10 miliarde de dolari americani, la acea vreme). 

 

În anul 2010, o secţiune din calea ferată, ce leagă astăzi oraşele Igarka şi Norilsk pe o distanţă de aproape 220 de kilometri, a fost reconstruită pentru a susţine industria de nichel şi produse petroliere din această zonă. Linia, redenumită ,,Ruta Latitudinală Nordică”, a fost deschisă în anul 2015. 

Sursa: amusingplanet.com

Vă mai recomandăm şi: Trans-siberianul – Cel mai lung drum de fier din lume

                                            Cea mai lungă linie de cale ferată de mare viteză: distanţa Moscova-Beijing va fi parcursă numai în 2 zile

                                              De ce transformă căldura şinele de tren în „spaghete”?

Cele mai noi articole
Cercetătorii chinezi au obținut șablonul complet al supernovei de tip la
Cercetătorii chinezi au obținut șablonul complet al supernovei de tip la
Cum a trecut omenirea de la politeism la monoteism
Cum a trecut omenirea de la politeism la monoteism
Istoria ciudată a tigrilor albi. Cum au putut doi tigri bengalezi portocalii să producă un pui alb
Istoria ciudată a tigrilor albi. Cum au putut doi tigri bengalezi portocalii să producă un pui alb
Credința lui Pitagora că bobul este uman este posibil să-l fi ucis
Credința lui Pitagora că bobul este uman este posibil să-l fi ucis
Forma rară de ADN cvadruplu, observată pentru prima oară de cercetători în celule vii
Forma rară de ADN cvadruplu, observată pentru prima oară de cercetători în celule vii
Un bărbat riscă să piardă 236 de milioane de dolari în Bitcoin, dacă mai greșește parola de acces de două ori
Un bărbat riscă să piardă 236 de milioane de dolari în Bitcoin, dacă mai greșește parola de acces de două ori
Testarea celei mai puternice rachete a NASA s-a încheiat cu un eșec parțial
Testarea celei mai puternice rachete a NASA s-a încheiat cu un eșec parțial
Ultimul împărat al Imperiului Roman: Teodosiu I
Ultimul împărat al Imperiului Roman: Teodosiu I
Celibatul, Misoginia și Sodomia. Obiceiul medieval care a avut consecințe periculoase, de lungă durată
Celibatul, Misoginia și Sodomia. Obiceiul medieval care a avut consecințe periculoase, de lungă durată
O femeie acuză că a fost monitorizată de angajator printr-o pernă inteligentă pentru scaun
O femeie acuză că a fost monitorizată de angajator printr-o pernă inteligentă pentru scaun
Un mozaic de mare importanță al lui Alexandru cel Mare, restaurat
Un mozaic de mare importanță al lui Alexandru cel Mare, restaurat
Serpent D’Océan, uriașul schelet de șarpe rămas blocat pe malul râului Loara din Franța
Serpent D’Océan, uriașul schelet de șarpe rămas blocat pe malul râului Loara din Franța
Ce plan are Elon Musk pentru primii muncitori trimiși pe planeta Marte
Ce plan are Elon Musk pentru primii muncitori trimiși pe planeta Marte
O nouă legătură chimică extrem de puternică a fost descoperită
O nouă legătură chimică extrem de puternică a fost descoperită
Imagini amuzante cu un urs surprins în timp ce se scarpină de un copac, în Parcul Național Retezat
Imagini amuzante cu un urs surprins în timp ce se scarpină de un copac, în Parcul Național Retezat
Materia întunecată pur și simplu nu există. Cum argumentează cercetătorii cel mai recent studiu
Materia întunecată pur și simplu nu există. Cum argumentează cercetătorii cel mai recent studiu
Ilustrații rare din Dante, transformate în imagini digitale
Ilustrații rare din Dante, transformate în imagini digitale
Cum a ajuns Rusia să dețină mai mult aur decât dolari în rezervele naţionale
Cum a ajuns Rusia să dețină mai mult aur decât dolari în rezervele naţionale