Home » Cultură » MOMA şi Centrul Pompidou acuzate că expun un tablou furat

MOMA şi Centrul Pompidou acuzate că expun un tablou furat

MOMA şi Centrul Pompidou acuzate că expun un tablou furat
Publicat: 14.11.2018
Muzeul de stat Rostov Kremlin a atras atenţia Muzeului de Artă Modernă din New York (MOMA) că lucrarea "Samovar" din colecţia americană, care, în prezent, este expusă la Centrul Pompidou din Paris, este un tablou furat din depozitele sale, anunţă Le Figaro.

Tabloul realizat de Kazimir Malevici în 1913 este considerat una dintre lucrările reprezentative pentru avangarda artistică a primei jumătăţi a secolului al XX-lea şi este estimat la un preţ cuprins între 13 şi 18 milioane de euro. Lucrarea a mai fost expusă la Sankt Petersburg, Moscova şi Paris, înainte să fie achiziţionată de la artist de Biroul comisariatului sovietic pentru educaţie, în 1920, scrie Mediafax.

În 1922, lucrarea era transferată muzeului din Rostov Veliki. Lucrarea a fost vândută în 1972, la Londra, la casa de licitaţii Sotheby´s, iar, în 1977, este înregistrată ca făcând parte din colecţia omului de afaceri israelian Meshulam Riklis. Muzeul newyorkez a cumpărat tabloul în 1983.

În tot acest timp, lucrarea lui Malevici a continuat să figureze în colecţia muzeului din Rusia. Abia în 1991, o cercetătoare de la Moscova a stabilit că tabloul de la Rostov este un fals, datând din a doua jumătate a secolului al XX-lea. În 2017, o expertiză realizată în colaborare de mai multe instituţii din Rusia a confirmat ipoteza cercetătorilor, concluzionând că „tabloul original a fost înlocuit în anii 60´cu un fals, cu complicitatea unor angajaţi ai muzeului”.

Directorul Centrului de Avangardă al Muzeului Evreiesc de la Moscova, Andrei Sarabianov, a explicat pentru presa franceză că, odată cu venirea lui Stalin la putere, în 1924, lucrările de avangardă din muzee au fost considerate mostre de „artă burgheză” şi „contra-revoluţionare”, astfel că urmele multor tablouri împărţite între muzeele mai mici din Rusia s-au pierdut. „Nu de puţine ori, lucrări de Kandinski, Malevici şi Chagall au fost aruncate la gunoi sau transformate în combustibil pentru încălzire”, spune Andrei Sarabianov.

În anii ´60, odată cu deschiderea Uniunii Sovietice pentru turişti străini, contrabanda cu lucrări de artă a căpătat amploare, multe dintre tablourile aruncate sau sustrase din muzee fiind comercializate până la începutul anilor ´90.

Discuţia legată de proprietatea asupra originalului semnat de Malevici s-au intensificat în luna octombrie, când tabloul deţinut de MOMA a fost împrumutat pentru o expoziţie organizată de Centrul Pompidou. Cu toate că muzeul din Rusia şi ministrul Culturii de la Moscova au vorbit despre situaţia creată, presa franceză arată că Rusia nu a declanşat încă nicio acţiune oficială la adresa instituţiilor din Statele Unite şi din Franţa.

Muzeul din Rostov a mai revendicat la nivel declarativ şi lucrarea „Compoziţíe non-obiectivă”, semnată de Liubov Popova, de la Muzeul de Stat de Artă Contemporană din Salonic, arată agenţia de presă Tass.
 

 

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
JWST a descoperit o galaxie spirală asemănătoare Căii Lactee undeva unde nu ar trebui să existe
JWST a descoperit o galaxie spirală asemănătoare Căii Lactee undeva unde nu ar trebui să existe
Un cosmonaut rus, eliminat dintr-o misiune care trebuia să ajungă la Stația Spațială Internațională. Ce s-a întâmplat?
Un cosmonaut rus, eliminat dintr-o misiune care trebuia să ajungă la Stația Spațială Internațională. Ce s-a întâmplat?
Un magician a uitat parola cipului implantat în propriul corp
Un magician a uitat parola cipului implantat în propriul corp
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de verificări
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de ...
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?