Prima pagină Cultura

MOMA şi Centrul Pompidou acuzate că expun un tablou furat

11.14.2018 | ● Vizualizări: 221
Credit-Wikimedia/Muzeul de Arte Moderne     + zoom
Galerie foto (1)

Muzeul de stat Rostov Kremlin a atras atenţia Muzeului de Artă Modernă din New York (MOMA) că lucrarea "Samovar" din colecţia americană, care, în prezent, este expusă la Centrul Pompidou din Paris, este un tablou furat din depozitele sale, anunţă Le Figaro.

Tabloul realizat de Kazimir Malevici în 1913 este considerat una dintre lucrările reprezentative pentru avangarda artistică a primei jumătăţi a secolului al XX-lea şi este estimat la un preţ cuprins între 13 şi 18 milioane de euro. Lucrarea a mai fost expusă la Sankt Petersburg, Moscova şi Paris, înainte să fie achiziţionată de la artist de Biroul comisariatului sovietic pentru educaţie, în 1920, scrie Mediafax.

În 1922, lucrarea era transferată muzeului din Rostov Veliki. Lucrarea a fost vândută în 1972, la Londra, la casa de licitaţii Sotheby´s, iar, în 1977, este înregistrată ca făcând parte din colecţia omului de afaceri israelian Meshulam Riklis. Muzeul newyorkez a cumpărat tabloul în 1983.

În tot acest timp, lucrarea lui Malevici a continuat să figureze în colecţia muzeului din Rusia. Abia în 1991, o cercetătoare de la Moscova a stabilit că tabloul de la Rostov este un fals, datând din a doua jumătate a secolului al XX-lea. În 2017, o expertiză realizată în colaborare de mai multe instituţii din Rusia a confirmat ipoteza cercetătorilor, concluzionând că "tabloul original a fost înlocuit în anii 60´cu un fals, cu complicitatea unor angajaţi ai muzeului".

Directorul Centrului de Avangardă al Muzeului Evreiesc de la Moscova, Andrei Sarabianov, a explicat pentru presa franceză că, odată cu venirea lui Stalin la putere, în 1924, lucrările de avangardă din muzee au fost considerate mostre de "artă burgheză" şi "contra-revoluţionare", astfel că urmele multor tablouri împărţite între muzeele mai mici din Rusia s-au pierdut. "Nu de puţine ori, lucrări de Kandinski, Malevici şi Chagall au fost aruncate la gunoi sau transformate în combustibil pentru încălzire", spune Andrei Sarabianov.

În anii ´60, odată cu deschiderea Uniunii Sovietice pentru turişti străini, contrabanda cu lucrări de artă a căpătat amploare, multe dintre tablourile aruncate sau sustrase din muzee fiind comercializate până la începutul anilor ´90.

Discuţia legată de proprietatea asupra originalului semnat de Malevici s-au intensificat în luna octombrie, când tabloul deţinut de MOMA a fost împrumutat pentru o expoziţie organizată de Centrul Pompidou. Cu toate că muzeul din Rusia şi ministrul Culturii de la Moscova au vorbit despre situaţia creată, presa franceză arată că Rusia nu a declanşat încă nicio acţiune oficială la adresa instituţiilor din Statele Unite şi din Franţa.

Muzeul din Rostov a mai revendicat la nivel declarativ şi lucrarea "Compoziţíe non-obiectivă", semnată de Liubov Popova, de la Muzeul de Stat de Artă Contemporană din Salonic, arată agenţia de presă Tass.