Prima pagină Cultura

O garnitura pretioasa: TRENUL REGAL

Dana Pitrop 06.09.2008 | ● Vizualizări: 1006
O garnitura pretioasa: TRENUL REGAL      Trenul Regal, biblioteca, garnitura, Regele Mihai I, Antonescu, Ceausescu, Basescu + zoom
Galerie foto (2)

Un tren de epoca restaurat, cu valoare de patrimoniu, se afla la loc sigur, bine pazit, in Remiza Mogosoaia. in vagoanele lui, construite la sfarsitul anilor ’20, au calatorit, de-a lungul timpului, Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej si Nicolae Ceausescu. Acum, Trenul Regal poate fi inchiriat pe bani grei, de persoane sau firme „serioase“. Radu Bellu, inginer in cadrul Diviziei de Patrimoniu a CFR, ne spune intreaga poveste a acestei garnituri de lux.

Ferdinand a comandat trenul, dar n-a mai apucat sa-l vada

In ultimul an de viata, regele Ferdinand a comandat societatii italiene Ernesto Breda din Milano un tren care sa-i ofere tot confortul calatoriilor oficiale. Vagoanele si locomotiva cu aburi au fost finalizate insa abia dupa moartea sa, in 1928. Garnitura originala, care se pastreaza si astazi, este compusa din cinci vagoane: un vagon-sufragerie (o adevarata sala de receptie mobila), un dormitor regal cu baie complet utilata si trei cusete pentru insotitorii demnitarilor. Finisajele interioarelor sunt pretioase, mobilierul si lambriurile fiind finisate cu furnir de esente nobile: trandafir, mahon si nuc. Scaunele si fotoliile sunt tapisate cu piele de Cordoba, corpurile de iluminat sunt realizate la manufacturile din Murano, iar vazele si scrumierele au fost fabricate din alabastru. "Ce vedeti acum reprezinta unicate europene, originale si pastrate intr-o stare aproape intacta.

Singurele elemente carora nu le garantez autenticitatea sunt covoarele. Aceasta garnitura e foarte valoroasa, pentru ca in Europa s-au pastrat putine de acest fel. Nemtii au avut un vagon regal care a ars acum un an de zile in Muzeul de la Nürnberg, n-a ramas nimic din el", spune Radu Bellu. Locomotiva cu abur este si astazi in stare de functionare, putand circula cu o "iuteala" maxima de 65 km/h. Regele Ferdinand nu a apucat sa vada aceasta garnitura, in schimb Carol al II-lea a circulat foarte mult cu ea, iar regele Mihai I a luat ultimul pranz pe teritoriul Romaniei in vagonul-salon al acestui tren, in ianuarie 1948, dupa ce fusese obligat sa abdice.

Ceausescu a profitat de Trenul Regal

Devenit dupa 1948 proprietate a statului comunist, trenul a fost folosit si de Gheorghe Gheorghiu-Dej, si de Nicolae Ceausescu. in toamna anului 1955, in vagonul-salon al acestui tren, Gheorghe Gheorghiu-Dej si Nikita Hrusciov au purtat discutiile privitoare la retragerea trupelor sovietice din Romania. La 6 august 1975, Ceausescu a calatorit in Trenul Regal alaturi de presedintele Statelor Unite, Gerard Ford, si de secretarul de stat Henry Kisinger, pe ruta Bucuresti-Sinaia. in aceeasi zi, la dejunul de lucru care a avut loc la Castelul Peles, s-a hotarat acordarea Clauzei Natiunii Celei Mai Favorizate pentru Romania. Cu ocazia vanatorilor organizate de Ceausescu, alti sefi de stat au fost transportati cu acest tren: Teodor Jivkov, Leonid Brejnev, Erich Honecker. Ceausescu a folosit Trenul Regal pana in 1984, cand si-a comandat o garnitura prezidentiala, realizata la Arad cu materiale suedeze.

Generalul Antonescu nu a mers niciodata cu Trenul Regal

Generalul Antonescu circula foarte mult cu trenul. Dar, pentru ca avea rezerve fata de familia regala, nu a calatorit niciodata cu aceasta garnitura, preferand trenul de comandament al Armatei Romane, numit Patria. In iunie 1941, intr-unul dintre vagoanele acestuia, a rasunat comanda militara istorica: "Va ordon: Treceti Prutul!" Generalul Antonescu tocmai luase decizia de intrare a Romaniei in cel de-al doilea Razboi Mondial. "Dupa 23 august '44, intr-o noapte, rusii au plecat din Bucuresti cu trenul Patria. Nici azi nu stim unde este... Adica stim unde este, dar nu stim ce s-a mai intamplat cu el", adauga Radu Bellu.



Basescu a vrut sa doneze Trenul Regal Teatrului National

In 1999, pe cand Traian Basescu era ministrul transporturilor, s-a vehiculat ideea ca Trenul Regal ar fi ideal pentru turneele artistice ale Teatrului National. Dar, pentru a nu distruge o valoare de patrimoniu, s-a revenit asupra deciziei, garnitura ramanand totusi in Remiza Mogosoaia. "Orice utilizare a trenului scapata de sub control poate duce la niste consecinte ireparabile. Cine mai carpeste astazi un furnir de trandafir sau cine mai restaureaza si pe cati bani un fotoliu din piele de Cordoba?"

Cine poate inchiria Trenul Regal si cati bani trebuie sa scoata din buzunar

Trenul Regal poate fi inchiriat de persoane fizice sau juridice, contra sumei de 600 de milioane de lei vechi pe zi. "Pretul include remorcarea, locomotiva, combustibilul, personalul, tot dichisul. Capacitatea este de maximum 100 de persoane", precizeaza Radu Bellu. Totusi, garantiile materiale nu sunt suficiente, potentialii clienti fiind selectati dupa criteriul seriozitatii. "Nu putem inchiria trenul pentru cine stie ce chefuri pe cinste, care sa se lase cu geamuri sparte si cu scaune rupte. Sunt destui plecati cu pluta!" incheie conlocutorul nostru. In mai 2006, garnitura a circulat pe ruta Sinaia-Bucuresti, la cererea a 80 de turisti francezi.

A consemnat, ordonat si redactat acest material Dana Pitrop, redactor la Radio Romania Cultural, care a reprezentat aceasta institutie in cadrul proiectului Scriitori pe Calea Regala.

ASCULTĂ CE GÂNDEȘTI