Prima pagină Cultura

Noua notiuni care definesc anii ‘90

Alexandru Safta | 06.02.2010 | ● Vizualizări: 1319
Noua notiuni care definesc anii ‘90     anii 90, tendinte, sociologie, Curentul Gotic, Globalizarea, Grunge, rock, Nirvana, politica, Corectitudinea politica, DVD, Generatia X, Internet, Genom, ADN, Realitatea Virtuala, jocuri video, matrix + zoom
Galerie foto (10)

In ciuda evidentelor diferente culturale, sociale si economice dintre statele lumii, sociologii vorbesc, deseori, de megatendinte, de curente si idei care transced granitele administrative si continentele. Gratie transmiterii informatiei, a publicitatii si a adoptarii misterioase, in larga majoritate, a unei mode – vestimentara sau ideatica - mai toate partile de lume ajung sa se afle, intr-un interval de timp relativ stabilit, sub incidenta acelorasi tendinte globale. Anii ’90 au fost fundamental diferiti pentru Romania de ceea ce s-a intamplat inaintea lor si simtitor altfel fata de ce le-a urmat. Similar, intreaga lume, ca intreg, a manifestat anumite trasaturi specifice in acel deceniu, 1990-2000, o epoca ce poate fi definita in zece notiuni relevante la scara mondiala.

CurentulGotic



Gotii au fost membrii unui puternic trib est-germanic,care, prin secolul al V-lea d.Hr., a jucat un rol important incaderea Imperiului Roman de Apus. Apoi, prin anii 1500, lainceputurile Erei Renascentiste, termenul "got(ic)" a inceput safie intrebuintat cu sens peiorativ si echivalat cu notiunea de"barbar" sau "vandal", gratie reprezentarilor artistice ale vremii,care infatisau atacarea Romei de catre triburile gotice. Termenulera folosit, mai ales, ca insulta la adresa stilurilorarhitecturale asociate cu Evul Mediu. Notiunea intunericului si amisterului medieval care a ingenuncheat lumea vreme de sute de ania inspirat, ulterior, fictiunea gotica a anilor 1800, perioada incare a aparut si celebra poveste "Dracula". Toate acestea aucondus, intr-un final, la stilul (mai ales vestimentar) gotic alanilor '90 ai secolului XX, caracterizat prin haine intunecate simachiaje vampirice, plus o anumita preferinta pentru muzicatenebroasa, dura, metalista, dar si pentru romantismul patimas sinabadaios, exprimat exacerbat.


Globalizarea



Un cuvant pozitiv? Unul negativ? In multe sensuri - ambele,deopotriva. Desi notiunea de globalizare dateaza din perioadaanilor '50, ea si-a intrat in drepturi si a inceput sa fie aplicatain anii '90. Avea sa reprezinte deopotriva oportunitatile beneficeale "satului global", format din indivizi liberi sa calatoreasca sisa munceasca oriunde, interconectati electronic si, deci, cu o bunacomunicare si cu un inlesnit transfer de informatie, valori simarfuri, dar si o aspra lovitura fix in temelia statelor. Teoretic,globalizarea aduce beneficiile de necontestat ale unei constiintecolective indreptata spre realizarea acelorasi scopuri, exportul deidei politice si culturale ale civilizatiilor americane sivest-europene plus o libertate de miscare a indivizilornemaintalnita in istorie. In acelasi timp, insa, globalizareareuseste sa stearga istoria individuala a natiunilor, anuleazaidentitatea culturala si transforma umanitatea intr-un musuroimediocru. Alaturi de organisme internationale, precum ONU, NATO,Uniunea Europeana, FMI sau Banca Mondiala, globalizarea a fostimpusa mai ales de corporatiile multinationale, a caror etica deafaceri a fost aspru criticata si este in continuarediscutabila.


Grunge





Grunge este un subgen de rock alternativ, creat la mijlocul anilor'80 de trupe muzicale din SUA, mai precis din statul Washington -punck rock amestecat cu heavy metal, un sunet definitor pentru anii'90. Cu trupa Nirvana, din Seattle, in frunte, formatiile grunge auumplut ultima decada a secolului XX cu riff-uri distorsionate dechitara si versuri furioase. Termenul provine din cuvantul"grungy", care inseamna "murdar", dar aspectul vestimentar asociatcurentului - camasi cadrilate, jeansi rupti, caciuli, sepci sibasti - a fost adoptat de designerii de top si comerciantii aflatipe val. Curentul Grunge a inceput sa aiba succes din punct devedere comercial in prima jumatate a anilor '90, atunci candNirvana a lansat albumul-cult Nevermind, iar Pear Jam albumulTen.


Corectitudineapolitica



Corectitudinea politica este o ideologie contemporana de orientareneo-marxista. Numita si "Marxism cultural", ea a reaparut in anii1980 in SUA. Are la baza lucrarile teoreticienilor scolii de laFrankfurt in frunte cu Theodore Adorno, Erich Fromm si HerbertMarcuse, insa notiunea de corectitudine politica a fost, practic,inventata de partidele de stanga, in anii '30, pentru a premialolialitatea pe linie de partid. Paradoxal, in cele din urma, chiar"corectitudinea politica" s-a intors impotriva lor, iar incepand cuanii '90, a inceput sa fie folosita mai ales de partidele dedreapta. Ideologia corectitudinii politice a starnit numeroasecontroverse in lume, in mediile universitare si printre analisti.Desi miscarea s-a nascut din dorinta laudabila de a inlaturaultimele urme de rasism, sexism si ura din societatile democratice,ea a reusit sa inlocuiasca vechile prejudecati cu unele noi.Astfel, astazi, corectitudinea politica reuseste, inainte de orice,sa declare tabu anumite subiecte, expresii si gesturi.


DVD



In a doua jumatate a decadei, aceste obiecte stralucitoare sisubtiri s-au strecurat incet-incet, dar ireversibil in vietilenoastre. Inventatorii lor nu s-au hotarat niciodata daca acronimulvine de la "digital video disc", sau, pentru a acoperi o plaja maimare decat cea video - "digital versatile disc". Indiferent deasta, DVD-urile au impins lumea greoaie a casetelor cu bandaelectromagnetica VHS de pe rafturile centrelor de inchiriere si aurevigorat, in acelasi timp, industria cinematografica de laHollywood. DVD-ul este un mediu de stocare optic, succesor alCD-ului, cu o capacitate de aproape 7 ori mai mare, insa cu un moddiferit de scriere a informatiei pe disc. La inceputul anilor '90,au fost dezvoltate doua medii optice de stocare cu densitate mare:pe de o parte discul MultiMedia, sustinut de Phillips si Sony, iarpe de alta parte discul SuperDensitu, care avea ca sustinatori peToshiva, Time-Warner si Hitachi. Prin interventia celor de la IBM,s-a ajuns la o intelegere, in urma careia Phillips si Sony aurenuntat la ideea lor de de disc MultiMedia, pentru a fi de acordcu SuperDensity. Dupa ce noului produs i s-au adus miciimbunatatiri pentru protectie impotriva zgarieturilor, acesta afost lansat cu o capacitate de stocare de 4,7 GB, chiar dacaproiectul initial era de 5 GB.


GeneratiaX



"Generatia X" este o sintagma care se refera la generatiapersoanelor nascute in intervalul aproximativ 1965-1982. Notiunea afost folosita in demografie, stiinte sociale, marketing si frecventpusa in legatura cu cultura de masa. Prima utilizare a sintagmei iiapartine istoricului de arta american Paul Fussell. In cartea sa,Class: A Guide Through the American Status System (1983),"generatia X" reprezinta persoane care se retrag din societate,respingand statutul oferit de aceasta (fara a se identifica cu ogeneratie propriu-zisa). In 1991, scriitorul Douglas Coupland preiasintagma in romanul cu acelasi nume, extinzand portretul facut deFussell asupra unei intregi generatii. Cartea, conceputa ca opovestire in rama, prezinta amintirile a trei personaje de varsteapropiate, unite de dorinta de a se distanta de societate pentrua-si intelege mai bine menirea. Este, cumva, trasatura definitoriea celor care, in anii '90, erau tineri de pana in 35 de ani.


Punctcom



Revolutia digitala a introdusin limbajul comun o multime de termeni noi, de larga raspandire side mare uzanta: Internet, Web, spyware, mp3, net, blog etc.Notiunea "punct com" evoca inceputurile erei internet - perioada dedebut a retelei internationale ce conecteaza in prezent aproapetoate calculatoarele din lume. Totusi, chiar daca dupa anul 2000internetul a explodat atat ca notorietate, intrebuintare, utilitatesi succes in toata lumea, in anii '90, pasii world wide web-uluierau inca timizi si nesiguri, iar spatiul virtual abia incepea safie populat de cateva site-uri sau pagini web. Unii au investitceva banii in noua afacere, in timp ce altii nu au crezut deloc insansa ei de supravietuire. Cine s-ar fi gandit oare, pe atunci, caInternetul va deveni, in foarte scurt timp, nu doar nelipsit dinvietile noastre, dar chiar indispensabil bunului mers allucrurilor, precum si un mediu extrem de fertil pentru unele dintrecele mai de succes afaceri ale lumii?


Genomul



"Fara a exagera, tehnologia genetica ii va oferi umanitatii putereaaproape dumnezeiasca de a-si imbunatati conditia", spune un citatextras dintr-un articol din 1992, aparut in revista Time,despre Proiectul Genomul Uman, omasiva colaborare internationala indreptata spre intelegereadeplina a ADN-ului uman. Ca rezultat al proiectului derulat intre1990 si 2003, aceasta perioada a avut de a face cu un interespopular fara precedent in ce anume ne face ceea ce suntem -materialul nostru genetic sau "genomul". Precum internetul, sistudierea genomului uman si-a facut intrarea evaziv in lume, inanii '90, dar, descoperiri stiintifice importante s-au facut chiarsi in lipsa tehnologiei de care omenirea dispune azi. Se poate,deci, considera, fara prea multa larghete, ca anii '90 au fost siraman solul din care pleaca radacinile viitorulului pe care iltraim astazi si care ni se desfasoara dinainte.


RealitateaVirtuala



Jocuri video cu ecrane montatepe cap si simulatoare sofisticate de antrenament pentru armata - inanii '90, realitatea virtuala a devenit,ei bine, mai reala, mai stiintifica, si mai putinstiintifico-fantastica. Aceastea fiind spuse, continuarea a fostexprimata frumos, intr-unul dintre filmele decadei: "Daca ceea cenumesti realitate este ceea ce poti simti, mirosi, gusta si vedea,atunci "realul" se rezuma la semnalele electrice interpretate decreierul tau" - Morpheus, Matrix. Altfel spus, aparitia realitatiivirtuala vine si ca un soi de metafora referitoare le perceptia pecare omul o are asupra realitatii. Daca montandu-ti o casca pe capsi conectandu-ti corpul la niste senzoni experimentezi intocmaistari si imagini similare cu realitatea, dar imaginare, care suntsansele si ca ceea ce consideram realitate obiectiva sa fie osimulare de care nu suntem constienti? Realitatea virtuala a nascuto ramura a curentului filosofic new age care pune, din nou, laindoiala realitate inconjuratoare.

DESCOPERA lumea in care traiesti!