JEEP visul american 4×4

Publicat: 16.07.2007
A debutat, cu mai bine de 60 de ani in urma, ca masina destinata armatei Statelor Unite, si a devenit simbolul incontestabil al aventurii si al andurantei motorizate. Nu intamplator unele persoane, atunci cand fac referire la masinile de teren, de orice fel ar fi acestea, le numesc generic Jeep. Dar ce compliment mai magulitor i-ar putea fi facut unei masini de teren decat asocierea cu un nume care, dupa parerea multora, a castigat al doilea Razboi Mondial?

Prima versiune civila de Jeep – CJ-2A – a fost lansata de Willys in 1945. Anul 1962 a reprezentat debutul unei generatii complet noi. Seria J a fost prima din istoria auto care a oferit o combinatie intre tractiunea integrala si transmisia automata. Doi ani mai tarziu, Jeep devenea prima marca de utilitare sportive (SUV – Sport-Utility Vehicle) care oferea un motor V8. Modelul Wagoneer, lansat in 1973, aducea o noua exclusivitate Jeep: Quadra-Trac, primul sistem complet automat de tractiune integrala permanenta. Cherokee, nume consacrat al lumii 4×4, s-a alaturat gamei Jeep in 1974, fiind un model sport cu doua usi.

Asemanarea lui cu Wagoneer continea deja suficiente ingrediente pentru a face din Cherokee un succes. Urmatoarea generatie de Jeep Cherokee a fost lansata in 1984. Complet noul Cherokee XJ avea dimensiuni mai mici decat cele ale seriei J, insa oferea un ampatament mai mare si versatilitate superioara modelelor concurente. XJ a reprezentat, la vremea respectiva, singurul SUV de constructie compacta cu patru usi si sisteme de tractiune integrala Command Trac/Selec Trac care permitea modificarea parametrilor de functionare din mers. Stafeta veteranului Cherokee a fost preluata in 2001 de catre Liberty (cunoscut si ca noul Cherokee), prin care compania a atribuit si acestui model valorile de design ale marcii.

Marele sef de trib
In 1992, Jeep planuia inlocuirea lui Cherokee cu un nou model: Grand Cherokee. Studiile de piata au indicat, insa, ca publicul era deschis ambelor prototipuri si, astfel, Grand Cherokee si-a inceput existenta ca o alternativa luxoasa a Jeep-ului. Performantele asociate confortului si dotarilor i-au asigurat lui GC succesul si pozitia de top pe care o are si in prezent, la a treia generatie, care a fost deja prezentata si va fi lansata in 2005.

Only in a Jeep

Acesta este sloganul ce insoteste astazi logo-ul cu trasatura specifica marcii: doua faruri rotunde ce incadreaza o grila de radiator compusa din fante verticale de mari dimensiuni si o capota cu margini rotunjite. Acesta este designul consacrat si semnul de continuitate pe care l-au pastrat de-a lungul timpului modele ca Willys, CJ sau Wrangler (exceptie facand o singura generatie de Wrangler, pentru care a fost adoptata forma patrata a farurilor – la care s-a renuntat in prezent in favoarea celei clasice). Astazi, dupa 60 de ani, Jeep ramane o referinta in lumea masinilor de teren, iar aventura continua.

Foto: Chrysler/Jeep

Tags:
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase